۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آدرس غلط یک نماینده در آشفته بازار گوشت/ به کام دلالان، به زیان مردم!

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴
کد خبر: 341541
آدرس غلط یک نماینده در آشفته بازار گوشت/ به کام دلالان، به زیان مردم!

دو روز پیش یکی از نمایندگان مجلس که از قضا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز هست در اظهار نظری عجیب و جنجالی مدعی صادرات دام های وارداتی شد. این ادعا درحالی مطرح می شود که مدت هاست صادرات دام از کشور ممنوع شده است و قاچاق آن نیز به دلیل عدم وجود مشتری در کشورهای همسایه عملا امکان پذیر نیست.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ این نماینده گفته که شنیده ها حاکی از این است که دام وارد کشور می شود، اما از کشتی و هواپیما تخلیه شده و با یک کشتی و هواپیمای دیگر صادر می شود. این ادعا در حالی مطرح می شود که از ابتدای خردادماه سالجاری ممنوعیت صادرات دام برای تنظیم بازار گوشت و جلوگیری از افزایش نوسانات در بازار محصولات پروتئینی اعمال می شود.

طبیعتا با وجود بخشنامه های ممنوعیت، امکان خروج کالا ممنوعه از گمرک وجود ندارد، آن هم کالایی که با هدف مصرف در داخل کشور وارد شده باشد.

موضوع مهم قابل طرح دیگر درباره سخنان این نماینده خروج دام های وارداتی با کشتی است در حالی که تا امروز واردات دام تنها با هواپیما بوده و هیچ دامی با کشتی وارد نشده که با همان کشتی از کشور خارج شود.

فرض مطرح شده در اینباره خروج دام از مبادی غیر رسمی (قاچاق دام های وارداتی) به دلیل بسته بودن مبادی رسمی است. این فرض نیز با توجه عدم استقبال کشورهای همسایه از دام های غیر ایرانی عملا قابل پذیرش نیست.

دام ایرانی سال هاست که به دلیل ویژه گی های مطلوب طعم و عطر، باب طبع کشورهای حوزه خلیج فارس و عراقی ها هستند و مشتریان پروپاقرصی در این کشورها دارد. با ممنوعیت صادرات مشتریان ما در این کشورها حاضر به پرداخت بهای بیشتری برای دام های ایرانی شدند اما دام ما را با دام های دیگر کشورها جایگزین نکردند. از نظر کارشناسان اصرار کشورهای همسایه بر خرید دام ایرانی نیز یکی از دلایل موثر بر افزایش قاچاق دام از کشور بود.

به عبارت دیگر کشورهای که زمانی مقصد صادراتی ما بودند تنها متقاضی دام نژاد ایرانی هستند و به فرض قاچاق دام های وارداتی، آن ها بدون مشتری خواهند ماند.

با این توضیحات می توان دریافت که سخنان این نماینده مجلس مبنی بر صادرات دام های وارداتی قابل اتکا نیست. این سخنان تنها با ایجاد جو روانی منفی در بازار گوشت قرمز کام دلالان را شیرین می کند و به زیان مردم تمام شود.

بر اساس این گزارش؛ انتظار می رود وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی به جای طرح موضوعاتی که بر گرفته از شنیده ها و شایعات است نگاه کارشناسانه تری نسبت به مسائل روز داشته باشند و در اظهار نظرهای خود به ویژه آن هایی که بر سفره مردم تاثیرگذار هستند بسیار محتاط عمل کنند.