۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ابزاری به نام ویزای استارتاپی/ تلاش دولت‌ها برای جذب فعالان اقتصاد دانش‌بنیان از کشورهای دیگر

۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبر: 464921
ابزاری به نام ویزای استارتاپی/ تلاش دولت‌ها برای جذب فعالان اقتصاد دانش‌بنیان از کشورهای دیگر

طی سالیان اخیر و همزمان با افزایش نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان مهاجر در توسعه اقتصادی کشورها، بحث اعطای ویزای استارتاپی و کارآفرینی نیز به یکی از موضوعات داغ در میان سیاستگذاران و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف شده است.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ طی سالیان اخیر، افزایش نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مهاجر در رشد و توسعه اقتصادی کشورها باعث توجه ویژه دولت‌های مختلف به این مساله و تلاش برای جذب هر چه بیشتر این افراد شده است. در همین رابطه، ویزای استارتاپی تبدیل به یکی از ابزارهای مهم دولت‌ها برای جذب سرمایه‌ها و ایده‌های خارجی شده است. در ادامه به معرفی ساز و کار اعطای ویزای استارتاپی در برخی از کشورهای توسعه‌یافته جهان خواهیم پرداخت.

1- بریتانیا: دریافت ویزای کارآفرینی بریتانیا مستلزم ارائه یک طرح توجیهی قابل قبول در زمینه ایجاد یک کسب و کار جدید در این کشور است. در همین رابطه، تسلط به زبان انگلیسی و برخورداری از سرمایه حداقل 500 هزار یورویی، از دیگر شروط لازم برای اخذ این ویزا است. مهلت اعتبار ویزای استارتاپی بریتانیا حداکثر 3 سال و 4 ماه است.

2- استرالیا: به طور کلی، ویزای کارآفرینی دولت استرالیا در سه زمینه نوآوری، سرمایه‌گذاری و استعداد اعطا می‌شود. در همین رابطه، اخذ هر یک از این ویزاها نیازمند کسب امتیازات لازم از حیث برخورداری از حداقل سرمایه لازم، تسلط به زبان انگلیسی و ارائه طرح توجیهی قابل قبول می‌باشد.

4- ایتالیا: به طور کلی، اخذ ویزای استارتاپی کشور ایتالیا از دو شیوه 1) درخواست مستقیم و 2) درخواست غیر مستقیم از طریق مراکز رشد امکان‌پذیر است. اعتبار این ویزا، یک ساله بوده و تا دو سال نیز قابلیت تمدید دارد. طرح توجیهی مناسب و حداقل سرمایه 56 هزار یورویی، از جمله مهمترین شروط دریافت این ویزا است.

5- فرانسه: برنامه دولت فرانسه برای جذب فعالیت‌های استارتاپی از خارج از این کشور شامل طرحی تحت عنوان بلیط فناوری فرانسوی (FTTP) است. در این طرح، به تیم‌های استارتاپی (یک تا سه نفره) واجد شرایط، ویزا تعلق می‌گیرد.

 در این زمینه بخوانید:

نقش سرمایه‌سازان خطرپذیر در کاهش احتمال شکست استارتاپ‌ها

رشد چشمگیر فناوری‌های دیجیتال جنوب شرق آسیا

چهار استارتاپ آسیایی موفق در حوزه تهیه و توزیع مواد غذایی

۵مزیت پارک‌های علم و فناوری برای استارتاپ‌ها

6- کانادا: کانادا به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای فعالان حوزه استارتاپ و کارآفرینی (به ویژه طی سالیان اخیر)، از جمله کشورهای بسیار فعال در زمینه اعطای ویزای استارتاپی است. در همین رابطه، ارائه طرح توجیهی مناسب، تسلط به زبان انگلیسی و برخورداری از تمکن مالی لازم، از جمله ملزومات اخذ ویزای استارتاپی کانادا است.

7- اسپانیا: استارتاپ‌ها با توجه به حجم سرمایه و تعداد موسسان خود می‌توانند به یکی از دو طریق پیش‌بینی شده در قوانین مهاجرتی اسپانیا، نسبت به اخذ ویزای کارآفرینی این کشور اقدام کنند. لازم به ذکر است که استارتاپ‌ها در دو سال ابتدایی فعالیت خود در اسپانیا ملزم به پرداخت مالیات 15 درصدی هستند.