۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد چشمگیر فناوری‌های دیجیتال جنوب شرق آسیا در ماه گذشته میلادی/ پیش‌بینی تداوم روند تا پایان سال‌۲۰۲۰

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 464081
رشد چشمگیر فناوری‌های دیجیتال جنوب شرق آسیا در ماه گذشته میلادی/ پیش‌بینی تداوم روند تا پایان سال‌۲۰۲۰

حوزه فناوری‌‎های دیجیتال از جمله معدود بخش‌های اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا است که توانسته طی دوران شیوع ویروس کرونا، روند صعودی خود را حفظ کند. در همین رابطه، شاهد عملکرد بسیار مطلوب بسیاری از فعالان این حوزه در ماه گذشته میلادی بوده‌ایم.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ حوزه فناوری دیجیتال، مدت‌ها پیش از بروز اپیدمی کووید 19 نیز تبدیل به یکی از حوزه‌های پر طرفدار در میان فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا شده بود. با این حال، شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط خاص ناشی از اجرای قرنطینه عمومی باعث افزایش چشمگیر محبوبیت این حوزه در زیست‌بوم استارتاپی کشورهای این منطقه، به ویژه در ماه گذشته میلادی شده است.

از جمله نشانه‌های این روند می‌توان به همکاری شرکت‌های Wahyoo و Bukukas با بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت Intrepid Group با برندهای مصرفی معتبر در حوزه فناوری‌های دیجیتال اشاره کرد. در همین زمینه، شرکت سرمایه‌گذاری MDI اندونزی نیز خبر از برنامه 500 میلیون دلاری خود برای کمک به تجهیز بنگاه‌های دولتی این کشور به فناوری‌های دیجیتال داده است.

در زمینه انتقال مالکیت و همکاری‌های استراتژیک در میان فعالان حوزه دیجیتال، طی ماه آگوست امسال شاهد تملک TradeGecko توسط غول نرم‌افزاری جهان یعنی Intuit، تملک EmpatKali توسط شرکت AfterPay و تملک iMoney توسط گروه JurisTech بوده‌ایم. مواردی که بیش از هر چیز نشان‌دهنده حفظ جایگاه منطقه شرق آسیا به عنوان یکی از مقاصد جذاب سرمایه‌گذاری در میان شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است.

از جمله بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران طی ماه‌ گذشته می‌توان به فین‌تک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. در همین رابطه، پرورش ماهی در کانون توجه استارتاپ‌های حوزه کشاورزی قرار داشته است که به عنوان مثال، می‌توان به افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های eFishery و Aruna در این بخش طی ماه‌های اخیر اشاره نمود. در مورد یونیکورن‌ها (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) نیز تنها در یک مورد شاهد سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری یک شرکت خصوصی کره‌ای در یونیکورن Grab بوده‌ایم.

به طور کلی، آگوست امسال را باید ماه تحقق بسیاری از پیش‌بینی‌ها در مورد زیست بوم استارتاپی منطقه جنوب شرق آسیا نامید. در کنار گسترش همکاری‌های استراتژیک در میان بازیگران این عرصه و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ در حوزه فناوری‌های دیجیتال، شاهد ارتقاء سطح فعالیت استارتاپ‌های حوزه پزشکی و حمل و نقل طی این ماه بوده‌ایم. در همین زمینه، پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه این روند در ماه سپتامبر یا حتی تا انتهای امسال است.