۰ نفر

با ۱۱مخالف و ۸موافق:

روز دست رد اعضا به یک لایحه و طرح/ کلیات لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران رای مثبت نگرفت

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبر: 474855
روز دست رد اعضا به یک لایحه و طرح/ کلیات لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران رای مثبت نگرفت

کلیات لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران که طی آن تعدادی از معاونت‌های شهرداری ادغام و برخی از قسمت‌های شهرداری کوچک‌سازی می‌شدند با ۱۱مخالف و ۸موافق رد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ صبح امروز بعد از حواشی متعدد و گذشت سه سال از عمر شورای پنجم، لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران به شورا ارائه شد که بعد از بررسی مفصل از سوی ۱۱عضو شورا ردشد.

در ابتدای بررسی این دستور سیدحسن رسولی،نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح ساختار شهرداری‌ تهران، ضمن قرائت گزارش کمیسیون متبوعش گفت: امروز شورای اسلامی اصلاح طلب شهر تهران، در آستانه تصمیم‌گیری بسیار مهم و راهبردی مرتبط با حقوق عمومی صاحبان شهر و شهروندان پایتخت قرار دارد. موضوع بررسی و رسیدگی به لایحه اصلاح ساختار در دستور کار است.

رسولی افزود: کارآمدی و اثربخشی سازمان بزرگی در مقیاس شهرداری تهران، مرهون طراحی مناسب، سازماندهی علمی و حرفه‌ای و برخورداری از تیم مدیریتی کاربلد برای راهبری کم هزینه و پرفایده این ابرسازمان است. سازمان و مدیریت دو مفهوم همزاد و دو روی یک سکه‌اند. نقاط قوت و ضعف هر کدام بر یکدیگر تاثیر متقابل کاهنده یا افزاینده بهره‌ور دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ساختار مطلوب ساختاری است که متناسب با اهداف از بهترین نظام تقسسیم کار و توزیع اختیارات به صورت ارگانیک برخوردار باشد. عوارضی مثل موازی کاری، تداخل، تضارب و شفاف‌تر بودن فرآیندهای تصمیم‌گیری از مصادیق عینی بیماری‌های سازمانی است.

به گفته او، شهرداری تهران در حال حاضر در مقایسه با شاخص‌های سازمانی بالنده در بدترین شرایط حیات سازمانی دقرار دارد. موازی کاری ادارای در این مجموعه در حدی است که به‌عنوان مثال برای یک ماموریت واحد، طراحی و اجرای یک پروژه عمرانی و تاسیسات شهری به استثنای مترو آن هم در مقام کارفرما؛ معاونت فنی و عمرانی شهرداری، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، سازمان عمرانی مناطق، شرکت یادمان سازه و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به صورت همزمان در نمودار سازمانی جانمایی شده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ظرف سه دهه گذشته، در شهرداری شاهد میل به توسعه تشکیلات و ایجاد پست‌های مدیریتی با اهداف عمدتا سیاسی بوده‌ایم. در سایر حوزه‌ها نیز این نابسامانی‌ها به وفور به چشم می‌خورد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: ماموریت‌های شهرداری حداکثر 6 مورد است اما 9 حوزه معاونتی در این مجموعه استقرار یافته است. ستاد شهرداری دارای 38 اداره کل است. طبق بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و مشاورین ذی‌صلاح، اصلاح ساختار و تجدید نظر در نظام توزیع اختیارات و مسئولیت‌ها اگر اتفاق بیفتد، حداکثر با 15 اداره کل در این سطح با رفع تداخل‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی، جریان امور منطقی‌تر می‌شود.

رسولی گفت: از 21 شرکت موجود در ساختار شهرداری، 9 مورد زائد و فاقد فلسفه وجودی است. از 20 سازمان سه مورد بلاوجه است. از 123 واحد سازمانی و مدیریتی، حداقل 33 واحد قابلیت حذف و ادغام در دیگر واحدها را دارند.

او یادآور شد: 26 درصد سطوح سازمانی نه تنها زاید بلکه باعث کاهش اثربخشی و افزایش هزینه هستند. باعنایت به آشفتگی‌های اشاره شده که کما بیش دامن‌گیر سایر سازمان‌های اداری است، نیازمند اصلاح ساختارها هستیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار شهرداری در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، برنامه پنجم در دوره قالیباف و لایحه مصوب سوم دی ماه سال 98 است. این لایحه شهردار و ما نمایندگان مردم را موظف کرده است که در این خصوص چاره‌جویی کنیم. ما مختار نیستیم موظف به اجرای قانون هستیم.

او گفت: شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، انجام اصلاحات ساختاری شهرداری را در سال 95 وعده داده است و ما تعهد دادیم. کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این راستا راهبردهایی را اتخاذ کرده است. با توجه به اوضاع بد جامعه، با قبول هزینه‌های مرتبط، از تعدیل نیروی انسانی پرهیز می‌کنیم. 6 درصد خروجی رضایت‌ مندانه و سه درصد جذب نیروی نخبه از آزمون سراسری مصوبه شماست.

او گفت: اصلاح ساختار از سطوح بالای مدیریتی صورت گرفته است تا کمترین ریزش نیروی انسانی انجام شود. از طرف شهردار، معاون مربوطه بر خلاف فرمایشات امروز، به‌عنوان نماینده تام الاختیار و همانگ کننده شهرداری و از طرف کمیسیون تخصصی با مسئولیت بنده، گروه مشترکی در جهت تحقق همراستایی شورا و شهردار تشکیل شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: با توجه به فرابخشی بودن ساختار از یک سو و ضرورت جلب مشارکت ارکان شهرداری و شورا، حداقل 30 نشست تخصصی برگزار کردیم. با تمام کمیسیون‌ها تبادل نظر در آخرین هم اندیشی برای بار سوم انجام شد. از 13 نفر حاضر در جلسه 11 نفر حضور داشتند و نقطه نظراتی داشتند که قابل احترام بود. در آخرین جلسه کمیسیون، با شهردار و مظاهری با هدف هم‌افزایی و توافق با شهرداری نقطه نظرات شهردار را تماما لحاظ کردیم. اقدام اخیر شهردار برای تعیین سرپرست برای معاونتی که معاون داشت و طبق خواسته خود ایشان حذف شدنی است، تاسف انگیز است. هیچ‌گونه هماهنگی قبلی با کمیسیون صورت نگرفته است.

رسولی درباره اهم ایرادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر گفت: برخی گفته‎‌اند که زمان تصویب مناسب نیست. اعضای شورا با رای مستقل مردم انتخاب می‌شوند. در سال‌های اول و ابتدای شروع کار، آشنایی و اشراف کافی به روابط سازمانی ندارند. این ناآشنایی مانع برخورد کارشناسانه به موضوع مهم معماری مجدد می‌شود. درسال آخر شورا تصویر گویایی از معایب ساختاری دارد و با نگاه تخصصی به موضوع ورود می‌کند.

او افزود: برخی بر این باورند، آثار این اقدام بزرگ طی زمان باقیمانده دوره پنجم هویدا نمی‌شود. احکام برنامه سوم، تصویب اساسنامه نمونه سازمان‌ها و تصویب اساسنامه شرکت‌ها قدم‌های اساسی این شورا برای برقراری انضباطی و مالی عملیاتی شده است. نگاه ما بلند مدت است. منافع شهر وشهروندان مد نظر است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: برخی بر این باورند که اجرای این لایحه در صورت تصویب، نارضایتی تعدادی از مدیرانی که واحدهای سازمانی آنها حذف یا اذغام می‌شود را موجب خواهد شد.

او افزود: من هم این مسئله را تایید می‌کنم. بروز این نارضایی واقعی است و تصویر ناخوشایند به بدنه کارکنان که کوچکترین لطمه به امنیت شغلی آنها وارد نمی‌کند، از سوی برخی مدیران منتقل می‌شود اما پارلمان بین خواسته‌های فردی و منافع شهر، کدام را باید در اولویت قرار دهد؟

رسولی گفت: جمعیت 9 میلیونی تهران اجازه عدول از ضوابط را به ما داده‌اند؟ با اصلاح ساختار هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی می‌شود. برخی می‌گویند اصلاح ساختار برای اصلاح طبان هزینه دارد اما فواید نصیب دیگران می‌کند. بر اساس منشور اصلاح طلبی ما خواهان اصلاح و بهبود حکمروایی در چارچوب قوانین موجود هستیم. اگر دوگانه منافع جمعی و اصلاح طلب باشد ما قطعا منافع جمعی را انتخاب می‌کنیم. ما ثابت کرده‌ایم که منافع جمعی را ترجیح می‌دهیم. اکنون که شورای شهر تهران با رای بی‌سابقه مردم به ما سپره شده است از انجام اصلاحات ساختاری کوتاه نیایید تا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان دچار مشکل نشود.

شهرداری آمادگی اجرای لایحه را ندارد

علی اعطادر مخالفت با لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران گفت: در این که آقای رسولی به عنوان کارشناس حوزه و سال‌ها مدیریت در سطوح ارشد، درباره این لایحه تلاش کرده‌اند، شکی نیست. در زمانی که لایحه اصلاح ساختار تصویب شد از ۱۹ نفر حاضر با رای ۱۰ به ۹ به تصویب رسید و من به عنوان موافق با اصلاح ساختار رای دادم اما موضوع این است که اصلاح ساختار در آن مقطع زمانی بود و اکنون شرایط تغییر کرده است.

او در ادامه با بیان اینکه در این خصوص باید به چهار نکته اشاره کنیم، اظهار داشت: نکته اول اینکه هیچ کدام از اعضا منکر زحماتی که کشیده شده و کار کارشناسی جدی که انجام شده نیستیم اما یکی از اصول کاری در این مقیاس، اجماع سازی است در حالی که نیمی از شورای شهر در خصوص و برای اصلاح ساختار موافقت ندارند.

 اعطا ادامه داد: کمتر پیش آمده است که در صحن شورای شهر موضوعی در این حد موجب اختلاف و شکاف شود.

 وی اضافه کرد: شهرداری که بناست این لایحه را اجرا کند مشخص نیست، اکنون که از خواب بیدار شده یا شبانه تصمیم گرفته ، در هر حال، ابراز آمادگی برای اجرای لایحه را ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ممکن است برخی عدم آمادگی شهرداری را نداشتن جسارت و برخی نداشتن توانایی تعبیر کنند اما در هر حال شهرداری اعلام کرده است که آمادگی اجرای لایحه را ندارد.

وی تاکید کرد: موضوع دیگر اینکه ماده ۵۴ قانون شهرداری ها ، صراحتاً ابتکار عمل را در طراحی ساختار بر عهده شهرداری گذاشته و گفته است که سازمان اداری شهرداری ها به نسبت بودجه و درآمد و حجم کار شهرداری، از طرف شهرداری با اطلاع انجمن شهر تعیین و پس از تصویب وزارت کشور اجرا می‌شود.

او بحث زمان اجرا را از مهمترین موضوعات ضرورت رد این لایحه دانست و گفت: در صورتی که این لایه بررسی و تصویب شود، ۴ یا ۵ ماه باید در کمیسیون ها بررسی شود و دو هفته نیز در هیئت تطبیق مصوبات مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن در سازمان استخدامی کشور باید تایید شود؛ بر این اساس چقدر زمان برای اجرای مصوبه باقی می‌ماند.

اعطا تاکید کرد: اینگونه نیست که بعد از تصویب لایحه در شورای شهر، شهرداری تهران آن را اجرا کند بلکه دو تا سه ماه فرصت لازم است تا لایحه ابلاغ شود و این در حالی است که تیم مدیریت بعدی می تواند ساختار را به حالت ایده‌آل خود برگرداند.

او با بیان اینکه در ابتدای کار شورای شهر، ۳ ماه زمان داشتیم و آن موقع کسی برای ضرورت اصلاح ساختار تردید نداشت و در سخنرانی ها و شعارهای اعضا نیز ضرورت اصلاح ساختار بود، گفت: اما چرا آن موقع کار مطالعاتی لازم انجام ندادید .

اعطا گفت: الان زمان رسیدن به دستاوردها است و نباید ساختار را به قدری متزلزل کنیم که برخی ادارات کل در شهرداری در حالی که هنوز اتفاقی نیفتاده، گمان کنند که منحل شده اند.

او با بیان اینکه از ۲۲ شهردار مناطق بپرسید که چند نفر موافق این اصلاح ساختار هستند، افزود:  از مدیرانی که ذی نفع نیستند، بپرسید که چند نفر موافق تغییر ساختار هستند. این میزان تغییرات مقدور نیست و محقق نخواهد شد، نابراین ضمن احترام عمیق به آقای رسولی و زحمات کمیته منابع انسانی و کمیسیون برنامه و بودجه از حیث نمایندگی مردم وظیفه داشتم این نکات را مطرح کنم.

دست از شلیک دائمی به شهرداری بردارید

الهام فخاری عضو دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: دست از شلیک دائمی به شهرداری برداریم. اینگونه نیست که همه کارهای شهرداری بد باشد و همه پرسنل آن اضافه باشند و مشکل داشته باشد. شهرداری تهران در همین بحران سربلند و موثر در صحنه بوده است  اما به عنوان یک اصلح طلب، نباید کل سازمان را زیر سوال ببریم.

کار درستی که بخواهد در زمان نادرست انجام شود به سرانجام نمی‌رسد

حجت نظری به عنوان مخالف این لایحه گفت: همچنان توجیه نشدم که چرا در ماه‌های پایانی دوره می‌خواهیم ساختارها را جابجا کنیم. اگر شهرداری امروز می‌گوید لایحه من را پس دهید مستند به ماده 54 قانون شهرداری ها،‌ اصلاح ساختار باید از من شروع شود و من به این مهم برسم که اصلاح ساختار این موانع را در پیش دارد. وقتی خود شهردرای به این نتیجه رسیده است که لایحه را پس بگیرد به این دلیل است که فکر می‌کند فرصت این کار را ندارم و اکنون کاری را برعهده‌اش می‌گذاریم که تمام انرژی شهرداری را می‌گیرد.

او ادامه داد: این لایحه با آنچه که شهرداری ارائه کرد بسیار متفاوت است و شهرداری به همین دلیل می‌گوید از خیر آن گذشتم. آیا می‌خواهیم چیزی را به تصویب برسانیم که شهرداری ادعا دارد نمی‌توانم آنرا اجرا کنم؟ آیا قرار است چیزی را به اجرا برسانیم که مخالفین جدی در شورا دارد و شهرداری هم همی‌گوید توان اجرای آنرا ندارد. چه تضمینی است که ما این مصوبه را تصویب کنیم و شورای بعدی با هر ترکیبی آنرا لغو نکند؟

نظری گفت: ما جرات تغییر وئ اصلاح داریم اما کار درستی که بخواهد در زمان نادرست انجام شود به سرانجام نمی‌رسد.

رد یک طرح دیگر در صحن شورا

در ادامه طرح تسهیلات ویژه خیرین مسکن‌ساز برای تامین مسکن اقشار محروم از سوی مجید فراهانی ارائه شد.

او درباره ضرورت تصویب این طرح گفت:روند افزایش نرخ مسکن در سالهای اخیر سبب شده تا شاهد طولانی شدن دوره زمانی توان خرید مسکن درتهران برای اقشار متوسط و دور از دسترس شدن خرید مسکن برای اقشار محروم شویم.

کلیات این طرح با موافقت اکثریت اعضای شورا روبرو نشد.

طرح الزام شهرداری تهران با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در فرایند بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران و ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های این طرح آخرین دستور جلسه امروز صحن بود که محمد سالاری دلایل توجیهی ارائه آن را قرائت کرد اما بررسی آن به دلیل اتمام وقت قانونی جلسه شورا به جلسه آینده موکل شد.

 بعد از اتمام جلسه امروز صحن شورا، محسن هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران بر ضرورت تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل جدی شیوع کرونا تاکید کرد.

او گفت: وضعیتی که در شهر تهران داریم با توجه به شرایط کشور و آلودگی هوا و حضور خودرو ها ناایمنی ایجاد می کند و باید برای آن فکر اساسی شود.

او ادامه داد: شورای شهر تهران نظرش این است که حتما تهران و کلانشهرهای کشور به طور جدی دو هفته کامل تعطیل شوند. ما برای آلودگی هوا زمانی تهران را یکی دو روز تعطیل می‌کردیم. اکنون هم آلودگی هوا و هم ترافیک را داریم و هم مشکلات معیشتی مردم را داریم و نمی‌توانند انطور که لازم است تغذیه مناسب داشته باشند و این باعث می‌شود اثرکرونا بر روی آنها بیشتر شود. لذا باید ستاد ملی کرونا بیشتر از این هشدارهایی که می‌دهد و تعطیلی مراکزی را اعلام می‌کند که تعطیل هم هستند،‌ باید اقدام ویژه تری کند.

او ادامه داد: مساله تعطیلی دو هفته‌ای نظر شورا بود، اما به این دلیل که به ستاد دسترسی  نداریم و آقای حناچی هم تشریف نمی برند،‌ گفتیم به مطبوعات اعلام کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادات شما به ستاد کرونا مورد توجه قرار می‌گیرد گفت:  به نظر من تا به حال که توجه نکردند، یکبار به شوخی گفتم در بهشت زهرا بیشتر به نظرات ما توجه می‌کنند.  

رئیس شورای شهر تهران گفت: صحبت‌های سران قوا با همدیگر نیز در جامعه ایجاد ناامیدی می‌کند و بهتر است در این شرایط کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

او درباره اصلاح ساختار شهرداری گفت: نزدیک به دو سال است که بحث ساختار جدید در شهرداری مطرح است و با توجه به تغییر شرایط جامعه شهرداری تصمیم گرفت لایحه را عوض کند،‌اما از آنجایی که خیلی دیر نامه را داد امکان پذیر نبود لایحه پس گرفته شود. اعضا نیز بدشان نمی‌آمد لایحه در صحن مطرح شود و با نظر واقعی اعضا آشنا شویم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که دلیل شهرداری برای استردارد لایحه چه بود گفت: شهرداری معتقد است شرایط جامعه خیلی تغییر کرده است و شاید الان نتوانیم نسبت به زمانی که آنرا مطرح کردیم ریزشی را که مد نظر است انجام دهیم و نظرشان درباره آنچه که از کمیسیون بیرون آمده بود مثبت نبود چرا که فکر می‌کردند نمی‌توانند آنچه را که تکلیف شده اجرا کنند.

او ادامه داد: دوباره در کمیسیون‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم مجددا آنرا به تصویب برسانیم.

رئیس شورای شهر تهران درپاسخ به این سوال که آیا خرید اتوبوس برای تهران به عمر شورای پنجم می‌رسد گفت: قرادادی که با ایرانخودرو برای تامین بیش از 200 اتوبوس بسته شده است شکل می‌گیرد و پولی هم برای بازآفرینی اتوبوس‌های فرسوده فعلی پرداخت شده است، اما آنچه که ما می‌خواستیم رخ نداد و امیدوار هم نیستیم، اما باز هم تلاش می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم.