۰ نفر

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

گلایه وزارت بهداشت از بی‌امکاناتی برای غربالگری کرونا/ امکانات در بازار آزاد؛ به وفور

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۵۳
کد خبر: 468716
 گلایه وزارت بهداشت از بی‌امکاناتی برای غربالگری کرونا/ امکانات در بازار آزاد؛ به وفور

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: ما مکررا پیشنهاد دادیم تا برای جلوگیری از شیوع کرونا بار دیگر غربالگری در سطح گسترده اتفاق بیفتد اما وزارت بهداشت می‌‌گوید امکانات نداریم این در حالی است که امکانات در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ رضا کرمی محمدی درباره سرانجام سامانه هشدار سیل به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: راه‌اندازی این سامانه عملیاتی شده و اشکالات جزئی دارد که طبیعی است و در حین کار  اصلاح می‌شود.

او با بیان اینکه برخی ویژگی‌های جانبی برای کامل‌تر شدن به این سامانه اضافه شده است، تاکید کرد: سنسور برف در حال نصب بر روی این سامانه است تا مانند سال گذشته غافلگیر نشویم و اگر ارتفاع برف از حدی گذاشت، هشدار داده و ما اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه مکان  نصب این سنسورها مشخص است، ادامه داد: در حال حاضر در 5منطقه تهران یعنی 22و 1،2،4،5که اغلب مشکلاتی چون وقوع سیل یا برف ناگهانی داریم، این سنسورها در حال نصب هستند و پنج سنسور دیگر نیز به زودی خریداری خواهد شد.

کرمی محمدی همچنین درباره سرانجام نصب سنسور هشدار زلزله نیز گفت: این سنسورها تا تکمیل کامل به 3 یا 4 سال زمان در صورت تامین منابع مالی نیاز دارد اما در حال حاضر  قراردادی با دانشگاه فردوسی امنعقد کردیم تا جانمایی و تعداد مورد نیاز این سنسورها را مشخص کند و بعد ظرف مدت سه سال به صورت کاملا حرفه‌ای و قابل اطمینان سامانه را تکمیل کرده و تحویل دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: در قدمی که طی سال گذشته برداشتیم 22 سنسور را در گسل‌های اطراف تهران جانمایی کردیم و نصب آن‌ها در حال انجام است. تا پیش از این  4 سنسور داشتیم که فقط گسل مشا را پوشش می‌داد.

او همچنین درباره اوضاع شیوع کرونا در پایتخت اظهار کرد: کرونا در حال افزایش است و هر چه رعایت نشود اثر خود را ظرف مدت 15 تا 20 روز نشان می‌دهد.

کرمی محمدی ادامه داد: در شهرداری نیز مشکلات جدی نسبت به گذشته نداریم و  با توجه به اینکه همه مسئولیت‌ها کاملا در مرحله اول مشخص شده آمادگی کامل وجود دارد. در همین فرصت نیز  زیرساخت‌ها تکمیل شد. معتقدم مشکل اصلی بیمارستان‌ها هستند که نتوانند پاسخگو باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران دراینباره اظهار کرد: بارها پیشنهادی را مطرح کردیم که  نمی‌دانم چرا در حالی که امکانات آن موجود و شهرداری هم کاملا آماده کمک است، اجرا نمی‌شود. ما پیشنهاد دادیم بار دیگر غربالگری انجام و تست‌های تلفنی به صورت فراگیر انجام شود، اگر این اتفاق بیفتد بیماران را پیدا می‌کنیم و قطعا در جلوگیری از گسترش بیماری موثر خواهد بود.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت انجام ندادن این کار را به کمبود امکانات مرتبط می‌داند، تاکید کرد: این درحالی است که آزمایشگاه‌های خصوصی این تست‌ها را با قیمتی بین 600 تا 700 هزار تومان انجام می‌دهند و مشکلی ندارند. این امکانات از منبع داخلی به بخش خصوصی رفته، پس حتما وجود دارد!

کرمی محمد ادامه داد: ما در شهرداری تهران با توجه به ظرفیت درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی‌مان می‌توانیم این غربالگری را انجام دهیم. ضمن اینکه در ابتدای شیوع بیماری  4030 به صورت شفاهی علائم را از مردم می پرسید و اینکار به عنوان معجزه‌ای برای یافتن بیماران و قطع شدن زنجیره یاد شد اما نمی‌دانیم چرا دیگر انجام نمی‌شود! وزارت بهداشت مدام می‌گوید  امکاناتمان کم است اما با توجه به اینکه در بازار آزاد امکانات تست‌گیری وجود دارد، تعجب می‌کنم.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت که؛ شرایط تهران از قرمز هم فراتر رفته و بسته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، شیوع شکل متفاوتی به خود می‌گیرد زیرا با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی نمی‌توان انتظار اقدامات خارق‌العاده داشت، اما غربالگری تصمیم درستی است و معتقدم امکانات لازم هم وجود دارد.