۰ نفر

در حاشیه 2برنامه پاسخ داده شد؛

واکنش شهردار تهران به شکل‌گیری نظام چاکر صفتی/ علت توقف ساخت پلاسکوی جدید تشریح شد

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 397720
واکنش شهردار تهران به شکل‌گیری نظام چاکر صفتی/ علت توقف ساخت پلاسکوی جدید تشریح شد

شهردار تهران گفت: پلاسکو اگر تا امروز هم توانسته به ساخت خود ادامه دهد با همکاری شهرداری تهران بوده است، منتهی باید هر ساختمانی که می‌خواهد ساخته شود پروانه ساخت بگیرد تا اگر حادثه‌ای شبیه پلاسکو رخ داد، یک سازمانی مسئولیت آن را بپذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیروز حناچی، شهردار تهران در اولین همایش بهره‌وری در مدیریت شهری گفت: به بهانه بهره وری باید یادآوری کنم که ما در شبکه های مجازی به عقبه تاریخی خود خیلی مینازیم اما زندگی امروز ما با عقبه تاریخی ما خیلی تناسبی ندارد و ناشی از آن عقبه نیست.

او ادامه داد: کشور ما کشور خشکی است و خشکسالی موضوعی است که سالیان سال سرزمین ما با آن درگیر بوده است اما شیوه مدیریت سرزمینی که اصلی ترین خصیصه آن خشکسالی است در گذشته چگونه بوده است.

حناچی به حفر قناتی به طول صد کیلومتر در زیر شهر یزد اشاره کرد و گفت: هرچند که امروز این قنات وضعیت بهتری پیدا کرده اما در دوره ای این قنات محل عبور فاضلاب شده بود.در کل کشور ما شبکه قناتها به طول ۲۱ هزار ۷۸۰ کیلومتر وجود داشته و این کار در زمانی انجام شده که نه دستگاه حفاری وجود داشته و نه علم مهندسی چنین پیشرفتی داشته است.

او با اشاره به یکی از خاطرات دوران کاری خود گفت: زمانی که در شورای عالی شهرسازی بودم در جنوب خراسان رضوی موردی از سوی دولت ارجاع شد برای احداث کارخانه ذوب آهن که قطعا آب نیاز دارد و ما در سرزمین خشکی قرار داریم لذا هنگام دادن جواب منفی دیدیم که ۶ مجوز دیگر در همان منطقه داده شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل اینکه ۳۳ درصد اتلاف انرژی در بخش خانگی رخ می دهد و معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است اهمیت ویژه ای دارد که قطعا شهرداری ها در اجرای ضوابط مبحث ۱۹ انرژی نقش بسیار بارزی دارند.

حناچی به ارزان بودن انرژی اشاره کرده و گفت: در حوزه مدیریت شهری گرفتن انرژی از حرکت اتوبوسهای شهری یکی از متدهای مورد نظر دولتها است هرچند که در کشور ما متاسفانه انرژی ارزان است و به راههای تجدید آن توجه نمی شود.در سطل زباله وقتی که زباله می اندازید حجم کامل سطل پر نمی شود اما در خارج از کشور سطل‌هایی وجود دارد که عملیات فشرده سازی زباله را انجام می دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: موضوع نیروی انسانی معضل همه شهرداری های کشور است و عموم شهرها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و در تهران هم ما با افزایش نیروی انسانی مواجه هستیم.باید پرسید آیا واقعا این افزایش نیرو منجر به افزایش خدمات رسانی هم شده است؟ من پاسخم منفی است و می‌گویم نتوانسته این خدمات بهتری ارایه کنیم.

پاسخ آقای شهردار به شایعه تعدیل نیرو در شهرداری

شهردار تهران همچنین در حاشیه صدو چهارمین مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها در پاسخ به این پرسش که از موضوعاتی که شما به عنوان شهردار آن را مورد توجه قرار می‌دادید بحث نیروی انسانی است، اما اخیراً با استقرار یک نظام رتبه‌بندی نگرانی‌هایی درباره شکل‌گیری نظام چاکرصفتی وجود دارد، گفت: نه اینگونه نیست و ما هنوز در این خصوص کار گسترده‌ای انجام نداده‌ایم و ترجیح‌مان هم این است که اگر قرا راست چنین کاری انجام شود از طریق یک فراخوان عمومی انجام شود. 

وی گفت: نوعا ممکن است یک جاهایی مجبور شده باشیم اتفاق‌هایی رخ دهد، اما به طور گسترده به این شکلی که شما گفتید نبوده است. البته معضل نیروی انسانی فقط به شهرداری تهران نیست و همه شهرداری‌های کشور میزان نیروی‌شان زیادتر از حد مورد ضرور است.همین زیاد بودن نیروی انسانی باعث شده است که بخش عمده‌ای از درآمدها صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وضعیت آلودگی هوا گفت: همانطور که شاهد هستید امروز وضعیت آلودگی هوا در وضعیت هشدار قرار دارد. 

شهردار تهران در خصوص توقف ساخت پلاسکو نیز گفت: پلاسکو اگر تا امروز هم توانسته به ساخت خود ادامه دهد با همکاری شهرداری تهران بوده است، منتهی باید هر ساختمانی که می‌خواهد ساخته شود پروانه ساخت بگیرد تا اگر حادثه‌ای شبیه پلاسکو رخ داد، یک سازمانی مسئولیت آن را بپذیرد. 

حناچی گفت: بحث‌های شهرسازی مربوط به ساخت پلاسکو حل شده است، اگر هم این مسائل هزینه‌ای داشته باشد، براساس توافقات فی‌مابین شهرداری و بنیاد قابل حل است.

وی در پاسخ به این سؤال که مسؤولان بنیاد می‌گویند ما قانونی ساخت و ساز می‌کردیم و شهرداری جلوی ما را می‌گرفته است، گفت: مسؤولان بنیاد به یک مصوبه استانداری تهران اشاره می‌کند که علی‌رغم احترامی که بنده برای استانداری و مصوبات آن قائل هستم، این را باید بگویم که چنین مصوبه‌ای نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند. 

حناچی گفت: قانون شهرداری‌ها را موظف کرده است که در مقابل صدور پروانه ساخت عوارض بگیرد، حال اینکه این عوارض چگونه محاسبه شود، این بحثی است که در چارچوب قانون به آن عمل می‌شود و در حساب‌های فی‌مابین دو نهاد قابل تهاتر است. 

وی در خصوص بازپس‌گیری گود کنار برج میلاد از نیروی انتظامی هم گفت: به هر حال توافقی صورت گرفت تا این گود پس گرفته شود و بنای ما همین است که بعد از پس‌گیری این گود آن را مقاوم‌سازی کنیم تا خطری مردم شهر تهران را تهدید نکند. 

وی در خصوص تعدیل نیرو در شهرداری تهران گفت: به طور قطع با شرایط اقتصادی امروز، به روشی خاص باید به آن عمل کرد که در مورد آن روش خاص هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ایم.