۰ نفر

محسن هاشمی به اقتصادآنلاین خبر داد؛

بروز مشکل در فروش اوراق مشارکت شهرداری/ حناچی باید 30درصد سهام را در بانک بخواباند

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 368691
بروز مشکل در فروش اوراق مشارکت شهرداری/ حناچی باید 30درصد سهام را در بانک بخواباند

رییس شورای شهر تهران گفت: از آنجا که شهرداری یک نهاد بدهکار است و در بازگرداندن سرمایه خریداران اوراق مشارکت به مشکل برمی‌خورد، شرط فروش اوراق، سرمایه‌گذاری 30درصد سهام در بانک است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بدحسابی شهرداری در بازگرداندن سرمایه خریداران اوراق مشارکت باعث توقف فروش آن‌ها شده است به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فروش اوراق مشارکت در گذشته به این دلیل که در بورس نبود، راحت‌تر بود. بانک‌ها اوراق را منتشر کرده و با پذیرش ریسک، تضامین مورد نظرشان را می‌گرفتند. حتی گاهی اوقات بانک‌ها و دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار مبادرت به خرید اوراق می‌کردند.

او ادامه داد: اما چون اوراق مشارکت زیادی منتشر شده و بعدا بازپرداخت نشده لذا این موضوع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از حساسیت‌‍‌های ایجاد شده این است که اوراق مشارکت باید در بورس معامله شود. بورس شوخی ندارد؛ زیرا کسانی که در بورس سهام می‌خرند باید مطمئن باشند که بازگشت دارد.

هاشمی با بیان اینکه شرایط فعلی کار را سخت کرده و بانک‌ها نیز سختگیرتر شدند، اضافه کرد: شهرداری که یک ارگان کاملا بدهکار است و طبیعی است که در سیستم بانکی برای فروش اوراق مشارکت با شرایط فعلی دچار مشکل شود.  باید مدیران شهرداری این مشکلات را با تمهیداتی از طریق مراجع مختلف برطرف کنند و بتوانند کسانی پیدا کنند که این اوراق را بخرند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه هزینه اوراق مشارکت 15درصد کل سهام است، گفت: در حال حاضر از آنجایی که خرید اوراق مشارکت شهرداری ریسک بالایی دارد به تبع هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال گفته شده که شرط فروش اوراق مشارکت این است که 30درصد از کل سهام باید در بانک سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد:  جمع 30درصد با 15درصدی که هزینه اوراق است 45درصد می‌شود و در واقع شهرداری نیمی از اوراق را از دست می‌دهد و ممکن است برای شهرداری مزیتی خرید و فروش اوراق نداشته باشد. این موضوع همین الان روی میز آقای حناچی است و باید تصمیم گیری کند که این 30درصد را بدهد یا نه.