۰ نفر

آیا می‌توان مصرف ویتامین B12 را بالا برد؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۰۴
کد خبر: 519248
آیا می‌توان مصرف ویتامین B12 را بالا برد؟

ویتامینb12 یک ویتامین محلول درآب است. به این معنی که درآب حل میشود و به سرعت جذب بدن می شود. این ماده درکبد ذخیره میشود و هرآنچه بدن شما استفاده نمی کند از طریق ادرار دفع می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ویتامین b12 را نمی‌توان بیش از حد مصرف کرد. زیرا مصرف بیش از حد آن سبب از بین رفتن افراد به سادگی می‌شود. اگر شات b12 بگیرید ممکن است عوارض جانبی همچون: سرگیجه، حالت تهوع و خستگی داشته باشید.

هنگامی که سطح b12 در آزمایشات خون بالا باشد، ممکن است نشان دهنده سرطان یا دیابت باشد. ویتامین b12 دربسیاری از عملکردهای بدن مانند ساختن گلبول های قرمز و حمایت ازسیستم عصبی بدن نقش اساسی دارد. به دلیل اهمیت b12 بسیاری از افراد تصمیم به مصرف بیشتر آن می گیرند.

دراین بخش به آنچه شما باید درمورد عوارض جانبی مصرف مکمل‌های ویتامین b12 و اینکه آیا مصرف بیش ازحد آن امکان پذیراست می پردازیم:

نه، نمی‌توانید b12 را بیش ازحد مصرف کنید. به گفته استادیار بالینی علوم زیست پزشکی دردانشگاه ایالتی میسوری، بعید است که کسی بیش ازحد b12 مصرف کند. این موسسه پزشکی، سطح بالایی از b12 را قابل تحمل تعیین نکرده است. زیرا مطالعاتی نشان نداده که مقادیر بیش ازحد b12 چه از طریق غذا و چه ازطریق مکمل‌ها اثر سوء بر سلامتی وجود دارد.

ویتامینb12 یک ویتامین محلول درآب است. به این معنی که درآب حل می‌شود و به سرعت جذب بدن می‌شود. این ماده درکبد ذخیره می‌شود و هرآنچه بدن شما استفاده نمی‌کند از طریق ادرار دفع می‌شود. حتی در دوزهای بالا بدن شما فقط می‌تواند بخشی ازمکمل‌های b12 را جذب کند. به عنوان مثال، یک فردسالم که از مکمل خوراکی b12 500 میکروگرم استفاده می‌کند، فقط حدود10میکروگرم جذب می‌کند. افزایش سطح b12 می‌تواند نشانه برخی از نگرانی‌های بهداشتی باشد. ازجمله:

  • سرطان
  • دیابت
  • اختلال درعملکردکلیه
  • بیماری های کبد

درصورت افزایش سطح b12 پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای تعیین علت اصلی انجام دهد.

عوارض جانبی ویتامین b12

عوارض جانبی ناشی ازمکمل ویتامین b12 نادر است و فقط با تزریق b12 رخ می‌دهد نه مکمل خوراکی آن. تزریق ویتامین b12 به طور معمول برای درمان کمبود در افرادی که قادر به جذب مقادیر کافی b12 نیستند استفاده می‌شود.

میزان جذب ناشی از تزریق b12 بیشتر از مصرف مکمل است به همین دلیل می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع 
  • اسهال 
  • سوزش پوست
  • خستگی
  • احساس سوزن سوزن شدن دردست هایاپاها

شاید برایتان این سوال بوجود بیاید که چه مقدار ویتامین b12 در روز متناسب است؟

مقدار توصیه شده ویتامین b12 در روز برای مردان و زنان یکسان است اما از نظر سن متفاوت است. در اینجا مختصری از آن گردآوری شده:

 سن مقدار توصیه شده مصرف در روز
0 تا 6 ماه  0.4میکروگرم
7 تا ماه 12 0.5میکروگرم
1 تا 3 سال    0.9میکروگرم
4 تا 8 سال 1.2میکروگرم
9 تا 13 سال  1.8میکروگرم
+14 سال 2.4میکروگرم

نکته مهم: زنان باردار و شیرده برای تامین میزان مورد نیاز b12 بدن خود و جنین درحال رشد و نوزاد تازه متولد شده به میزان b12 بیشتری نیاز دارند. زنان باردار به روزانه 2.6 میکروگرم ویتامین b12 و زنان شیرده به 2.8 میکروگرم احتیاج دارند.

اکثر افراد قادر به دریافت کافی ویتامین b12 از رژیم های غذایی خود هستند. بنابراین استفاده ازمکمل‌های گسترده ضروری نیست. بعضی ازگروه ها هستند که به دلیل کمبود b12 ممکن است نیاز به مکمل‌ها داشته باشند. این گروه ها شامل:

افراد مبتلا به کم خونی مخرب، وضعیتی که باعث می‌شود بدن آنها نتواند به اندازه کافی ویتامین b12 راجذب کند.

افراد مسن تر از 60 سال، به این دلیل که پوشش داخلی معده با افزایش سن اسید معده کمتری تولید می‌کند که برای جذب b12 مورد نیاز است.

افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش، مانند بیماری کرون یا سلیاک. این شرایط می‌تواند توانایی بدن درجذب b12 را مهار کند.

کسانی که جراحی دستگاه گوارش انجام داده‌اند، مانند جراحی بای پس معده. این روش‌ها ممکن است منجر به از دست دادن سلول‌هایی شود که فاکتورذاتی را ترشح می‌کند، پروتئینی در معده که برای جذب b12 مورد نیاز است.

همچنین گیاهخواران و نیمه گیاهخواران که محصولات حیوانی که سرشار از b12 هستند را بسیارکم مصرف می کنند.

درحالی که حد متعادل بالایی برای مقدار ویتامین b12 که می توانید مصرف کنید وجود ندارد، توصیه های کلی درباره دوز آن وجود دارد.

به عنوان مثال، گروه رژیم های غذایی تغذیه گیاهی توصیه می کنند که گیاهخواران مکمل 250 میکروگرم b12 در روز را در نظر بگیرند.

قبل از شروع هر نوع مکمل با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده در مورد رژیم غذایی و سابقه سلامتی خود صحبت کنید تا مشخص شود چه مکمل‌هایی ممکن است لازم داشته باشید و چه مقدار باید مصرف کنید.