۰ نفر

درمان سرطان پروستات با میکروارگانیسم‌های بومی

۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۲۲:۵۸
کد خبر: 364653
درمان سرطان پروستات با میکروارگانیسم‌های بومی

مجری طرح تحقیقاتی درمان سلول‌های سرطانی با استفاده از متابولیت‌ها گفت: محققان ایرانی نشان دادند که یکی از هشت گونه آرکی باکتری‌های کشف شده در ایران، تاثیر بسیار شگرفی در کاهش سلول‌های زاینده تومورهای سرطان پروستات داشته و این موضوع می‌تواند چشم انداز امیدبخشی برای درمان این سرطان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حیات در قلمرو میکروارگانیسم‌ها به سه دسته باکتری‌ها، یوکاریوت‌ها، آرکی‌ها تقسیم می‌شود. محققان ایرانی با سعی و تلاش خود توانستند هشت گونه آرکی باکتری‌ها را کشف و معرفی کنند.

سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است و معمولاً بیماران به دنبال آن دچار متاستاز می‌شوند و با وجوددرمان‌های متعدد، به نتیجه نمی‌رسند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی گفت: در این تحقیق مشخص شد که آرکیباکتری‌های هالوفیل (باکتری‌های باستانی نمک‌دوست) یکی از هشت گونه آرکی باکتری‌های کشف شده، اثر کاهشی بر سلول‌های سرطانی در رده سلولی پروستات داشته و آنها را از بین برده است.

وی بیان داشت: این کار به عنوان قدم اول در به‌کارگیری میکروارگانیسم‌های بومی کشور برای درمان سرطان پروستات است و محققان ایرانی تلاش می‌کنند با طی کردن مراحل بعدی، روشی نوین برای درمان سرطان پروستات ارائه کنند.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: در قالب این مطالعه، تومور سرطان پروستات در موش‌های آزمایشگاهی ایجاد و مشخص شد کهمتابولیت‌های این نوع آرکی باکتری اثر بسیار خوبی در درمان سرطان پروستات دارد، اما برای اینکه این موضوع به عنوان روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد باید مراحل حیوانی و کارآزمایی بالینی خود را طی کند.

وی اظهار داشت: اولین گزارش در مورد اثرات مطلوب متابولیت‌ها بر روی تومورهای سرطانی، توسط محققان ایرانی منتشر شدهکه مورد استقبال جامعه علمی دنیا قرار گرفته است.