۰ نفر

آب کدام سبزی بیشترین آنتی اکسیدان را دارد؟

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۱۳
کد خبر: 323688
آب کدام سبزی بیشترین آنتی اکسیدان را دارد؟

محققان دانشگاه لینکوپینگ سوئد دریافتند مصرف اسفناج له شده یا آب اسفناج بهترین شیوه جذب آنتی اکسیدان لوتئین موجود در آن توسط بدن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، لوتئین آنتی اکسیدانی است که در سبزیجات دارای برگ سبز تیره از جمله اسفناج یافت می شود و در مقابله با سرطان، تنگی عروق و پیشگیری از بیماری های چشمی و پوستی بسیار موثر است. محققان سوئدی با بررسی روش های مختلف آماده سازی اسفناج و پخت و پز آن با روش ها و در دماهای متفاوت، میزان لوتئین موجود در غذاهای تهیه شده با این روش ها را اندازه گیری کردند و دریافتند بهترین شیوه جذب حداکثری لوتئین از غذا، استفاده از اسفناج له شده یا آب اسفناج است. 
بر اساس این تحقیقات هرچه مدت زمان جوشیدن اسفناج در پخت و پز طولانی تر باشد، مقدار لوتئین آن کمتر می شود. همچنین سرخ کردن اسفناج در دمای بالا نیز حتی پس از دو دقیقه بخش عمده لوتئین موجود در آن را از بین می برد. گرم کردن غذا در مایکرویو نیز موجب از دست رفتن لوتئین اسفناج می شود. بر اساس این تحقیقات بهترین شیوه مصرف اسفناج این است که بدون گرما دادن مصرف شود. همچنین خرد و له کردن اسفناج و ترکیب آن با چربی موجود در لبنیات از جمله خامه، شیر یا ماست موجب آزاد شدن مقادیر بیشتری از لوتیئن می شود. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Food Chemistry منتشر شده است.