۰ نفر

تحریم‌های جدید آمریکا روابط ایران با عمان را نشانه رفت

۲۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 401556
تحریم‌های جدید آمریکا روابط ایران با عمان را نشانه رفت

در حالی یکشنبه گذشته ایران و عمان اولین توافقنامه همکاری حمل‌ونقل دریایی را امضا کردند که آمریکا دیروز چند شرکت و فرد فعال این بخش را تحریم کرد. به گفته صاحبنظران این تحریم تاثیری بر روابط ایران و عمان نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یکشنبه گذشته توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان با حضور وزرای راه و شهرسازی ایران و تجارت صنایع عمان و همچنین رؤسای سازمان بنادر دو کشور امضاء شد.

محمد اسلامی  با بیان این‌که با امضای قرارداد حمل و نقل دریایی و کشتیرانی بین ایران و عمان، مبادلات و تعاملات تجاری دو کشور با استفاده از ظرفیت کشتیرانی تسهیل خواهد شد، گفته بود: اولین سند حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری بین دو کشور پس از طی مراحل کارشناسی و قانونی به امضای طرفین رسیده است.

وی تصریح کرد: تجار و بازرگانان ایرانی تعامل سازنده ای با تجار عمانی دارند و  به استناد این توافقنامه، خطوط منظم کشتیرانی بین دو کشور برقرار خواهد شد، ضمن آنکه برای استفاده از بنادر دو طرف در حوزه قوانین مساعدت‌ها و تسهیل‌هایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که برای اولین‌بار است که ایران با کشور دوست عمان سند حمل‌ونقل دریایی امضا و مبادله می‌کند، ادامه داد: یکی از درخواست های کشور عمان از ایران، حضور شرکت‌های خدماتی و مهندسی ایرانی در عمان است، با استقرار شرکت های خدماتی و مهندسی  در عمان می توان از ظرفیت های این کشور استفاده بیشتری برد.

وزیر راه همچنین گفت:‌در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ایران به عمان پرواز دارد، از سویی سلام‌ایر و عمان‌ایر نیز به ایران پروازهای مرتبی دارند.

علی بن مسعود آل سنیدی، وزیر بازرگانی و تجارت عمان نیز با ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه اظهار داشت: به محض دریافت نسخه های نهایی، توافقنامه اجرایی خواهد شد. امیدوار هستیم این توافقنامه تشویق و انگیزه ای برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور شود.

این در حالی است که دیروز وزارت خزنه‌داری آمریکا چند شرکت و فرد ایرانی فعال در حوزه حمل‌ونقل دریایی را به بهانه‌های واهی همیشگی تحریم‌ کرده است.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره تحریم آمریکا و تاثیر آن بر روابط ایران و عمان گفت:‌این تحریم های جدید به نوعی شبیه تحریم‌های قبلی است. این سری یک شخص فعال حوزه بندری و دریایی، دو کشتی و شرکت‌های مربوطه را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند.

وی تاکیدد کرد: منظور آمریکا از این تحریم آنهم چند روز پس از توافقنامه ایران و عمان در حوزه حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی این است که فشارها بیشتر خواهد شد.

وی در عین حال افزود:‌حال باید دید آیا واقعا این فشارها تاثیری بر روابط ایران و عمان دارد یا خیر. در پاسخ باید گفت چنین تحریم‌هایی اساسا هیچ تاثیری در فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ندارد و روابط با کشور عمان را دچار مانعی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: فرد تحریم‌ شده یکی از فعالان اصلی و دست‌اندرکاران رابطه ایران و عمان است، اما به‌طور مستقیم نقش اساسی در این روابط بازی نکرده است. در مجموع باید تاکید شود که تحریم‌های آمریکا تاثیری بر روابط دوستانه ایران وعمان نخواهد گذاشت.