بررسی میزان مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بودجه سال 2018 حاکی از آن است که کشورهای همچون آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا، بالاترین سهم را داشته‌اند.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ انتخابات اتحادیه اروپا در راه است؛ اما درست همانطور که هر یک از کشورهای عضو به میزان یکسان، جایگاهی در کرسی‌های پارلمان کسب نمی‌کنند، میزان مشارکت این کشورها در بودجه آن نیز به یک اندازه نیست.

کشورهای عضو، مشارکت خود را در بودجه اتحادیه اروپا، از طریق درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی خود پرداخت می‌کنند. همچنین اتحادیه اروپا، با اعمال 0.15 تا 0.3 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کشورهای عضو و درآمد حاصل از وضع تعرفه واردات در مرزهای خود، بودجه خود را تامین می‌کند.

 قابل ذکر است که پنج کشور عضو اتحادیه اروپا، بیشترین میزان مشارکت در بودجه آن را دارند. کشور آلمان، با مشارکت 21.6 درصد در بودجه اتحادیه اروپا درسال 2018، عنوان جایگاه نخست بالاترین میزان سهیم بودن در بودجه را به خود اختصاص داده است. به دنبال آن، بریتانیا با مشارکت 15.6درصدی و فرانسه با داشتن سهم 15.2درصدی، در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. ایتالیا 11.1 درصد و اسپانیا 7.6 درصد سهم داشتند.

گفتنی است که با استفاده‌ی  کمتر چهار حامی اصلی از بودجه اتحادیه اروپا، این سرمایه به طور عادلانه بین کشورهای عضو تقسیم می‌شود. کشورهای هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، دانمارک و فنلاند نیز کمتر از میزان مشارکت خود از این بودجه برداشت می‌کنند اما کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر از منافع این بودجه بهره‌مند می‌شوند.

میزان بودجه اتحایه اروپا در سال 2018، 178میلیارد دلار بود که حدود 37 درصد آن در بخش‌هایی همچون توسعه پایدار و منابع طبیعی ( از جمله کشاورزی) استفاده شد. 34.7 درصد از بودجه به بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و توسعه منطقه‌ای اختصاص داده شد. همچنین 13.7 درصد از این بودجه به قسمت‌های رقابت، رشد و اشتغال، تعلق گرفت.

در نمودار ارائه شده، میزان مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بودجه سال 2018 را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2019-05-25 at 04.29.20