۰ نفر

دلیل سفر امیرعبداللهیان به بغداد مشخص شد

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹
کد خبر: 702544
دلیل سفر امیرعبداللهیان به بغداد مشخص شد

منابع خبری اعلام کردند که وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن و همچنین میان تهران و ریاض از محورهای سفر امیرعبداللهیان به عراق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار است تا ساعاتی دیگر به بغداد سفر کند و با مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی کند.

به نقل از العربی الجدید، منابع مطلع در گفت وگو با «العربی الجدید» تاکید کردند که امیرعبداللهیان در این سفر در خصوص اجرایی کردن توافقات قبلی با بغداد از جمله توافقات مربوط به راه آهن، پرونده آب، تامین امنیت مرزها و تسهیل روند ورود زائران ایرانی به عراق و بالعکس با مقامات عراقی رایزنی خواهد کرد.

این منابع همچنین اعلام کردند که وزیر خارجه ایران درمورد وساطت بغداد میان تهران وریاض نیز رایزنی می‌کند.

"عامر الفایز"، رئیس کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز در گفت وگو با این پایگاه خبری اعلام کرد که امیر عبداللهیان در این سفر درباره تحولات سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه وجهان و تقویت همکاری‌ها میان تهران و بغداد در زمینه‌های نفت، انرژی، آب، امنیت و همچنین همکاری‌های اطلاعاتی با مقامات عراقی رایزنی می‌کند.

وی با بیان اینکه پرونده وساطت بغداد میان ایران و عربستان یکی از محورهای این سفر خواهد بود تاکید کرد: بغداد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه محقق کرد و ایران و عربستان تمایل دارند که روند میانجیگری عراق تکمیل شود به ویژه اینکه "محمد شیاع السودانی"، نخست وزیر عراق مورد پذیرش دو طرف ایرانی و سعودی است.

این مقام عراقی گفت که پرونده وساطت عراق میان تهران و واشنگتن نیز یکی از محورهای سفر امیرعبداللهیان به بغداد است زیرا مقامات عراقی به طور مستقیم این پیشنهاد را به واشنگتن دادند و پاسخ مقامات آمریکایی نیز مثبت بوده است.

بر اساس این گزارش، فواد حسین وزیر خارجه عراق اخیراً در راس هیاتی به واشنگتن سفر کرد و با مقامات آمریکایی دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، چند ساعت پیش "احمد الصحاف" سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفری رسمی امروز (سه‌شنبه) به بغداد می‌رود.

وی گفت که سفر وزیر خارجه ایران دو روزه خواهد بود.

الصحاف گفت که امیرعبداللهیان با "محمد شیاع السودانی"، "عبداللطیف رشید" و "محمد الحلبوسی"، نخست‌وزیر، رییس جمهور و رییس پارلمان عراق دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که وزیر خارجه ایران با "قاسم الاعرجی"، مشاور امنیت ملی عراق و "فواد حسین"، وزیر خارجه این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

وی گفت که گفت وگو در خصوص روابط دوجانبه و برقراری گفت وگوها برای تقویت همکاری‌های مشترک که در راستای امنیت و ثبات در منطقه است، محور دیدارهای امیرعبداللهیان با مقامات عراقی خواهد بود.