۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خطری که ترامپ پیش روی خود می‌بیند/ بایدن پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 473429
خطری که ترامپ پیش روی خود می‌بیند/ بایدن پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی

در پی برگزاری دو مناظره انجام شده میان دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن از حزب دموکرات، دو نامزد انتخاباتی 2020 آمریکا و معاونان آنها مایک پنس و کامالا هریس و علیرغم اعلام لغو دومین مناظره میان دو کاندید، نظرسنجی‌ها بیانگر پیشتازی جو بایدن معاون پیشین باراک اوباما در انتخابات پیش رو هستند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ در حالی که نتیجه مناظره‌های انجام شده میان دو نامزد انتخاباتی آمریکا غلبه بایدن بر ترامپ را حکایت می‌کند، در عین حال نشانه‌هایی از فاصله گرفتن برخی از جمهوری‌خواهان از ترامپ در تلاشی ناامیدانه برای جلوگیری از نابودی سیاسی دیده می‌شود. علاوه بر فاصله گرفتن جمهوری‌خواهان از ترامپ، نظرسنجی‌ها همچنین بیانگر آن است که ترامپ 37 درصد از آرای مستقل را در اختیار دارد.

مناظره پر تنش نخست میان دو نامزد مورد انتقادات زیادی قرار گرفت، از جمله آنکه ترامپ به صورت مکرر صحبت‌های بایدن را قطع می‌کرد، عملی که با واکنش خشمناک بایدن مواجه شد؛ نظرسنجی فوری از بینندگان توسط شبکه سی‌بی‌اس نشان داد که ۴۸ درصد بایدن و ۴۱ درصد ترامپ را برنده مناظره می‌دانند که کم و بیش با نظرسنجی‌های ملی در زمینه حمایت از این دو همخوانی دارد. اما خیلی از صاحبنظران و روزنامه‌ها گفتند که بازنده واقعی این مناظره مردم آمریکا بودند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که ترامپ مناظره را "به هرج و مرج کامل کشاند." سی ان ان هم ارزیابی مشابهی داشت و آن را "مناظره‌ای کاملا افتضاح" توصیف کرد. بسیاری از رسانه‌های اطراف جهان هم آن را جدالی هرج و مرج زده و پر از لجن پراکنی توصیف کردند که چهره‌ای بد از نظام سیاسی آمریکا ترسیم می‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی که سی ان ان بلافاصله پس از برگزاری مناظره انجام داد، در حالی که پیش از مناظره بایدن 56 درصد و ترامپ 43 درصد آرا را در اختیار داشتند، بعد از مناظره این آمار به بایدن 60 درصد و ترامپ 28 درصد تغییر یافت.

در عین حال مناظره برگزار شده میان معاونان دو نامزد انتخاباتی هم خالی از تنش و انتقادات پی در پی نبود؛ در این مناظره که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، کامالا هریس از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد و گفت با این کار، ایران ذخایر هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد. معاون ترامپ گفت ایران "بزرگترین حامی تروریسم" است. پنس با مقایسه رابطه آمریکا با ایران در دوره اوباما و ترامپ، عنوان کرد که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و معاونش جو بایدن، به این کشور پول داده شده اما در دوره ترامپ قاسم سلیمانی کشته شده است.

این در حالی است که ترامپ و تیمش همواره بر مواضع سخت و تحریم‌های بیشتر علیه ایران اصرار می‌ورزند، در تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ، روز جمعه گذشته تحریم‌هایی جدید علیه بخش بانکداری ایران وضع و ۱۸ بانک عمده ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد که به گفته تحلیل‌گران می‌تواند منجر به قطع ارتباط سیستم بانکی ایران با دیگر کشورهای جهان شود؛ اگرچه خود تاکید می‌کند که استثناهایی برای تجارت انسان‌دوستانه قائل می‌شود اما هدف او از پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی افزایش فشار بر ایران است. همچنین در یک مصاحبه رادیویی از الفاظ بی ادبانه و نادرست استفاده کرده و حاضر به تعدیل مواضع و تغییر رویه خود در قبال ایران نیست.

مواضع و ادبیات اخیر ترامپ که تا حدود قابل توجهی جایگاه او را در افکار عمومی دچار تغییر کرده، در کنار آرای ایالتی که خبر از پیشتازی دموکرات‌ها در قبال جمهوری‌خواهان می‌دهد، اگرچه تا حدودی بیانگر وضعیتی است که در انتخابات حدود 20 روز آتی خواهیم دید، اما ادامه مناظره‌ها و دستاورد هر کدام از نامزدها در طول این مناظرات می‌تواند همچنان تاثیر خود را در افکار عمومی بر جای بگذارد؛ ترامپ که پیشاپیش نسبت به آرای پستی و امکان تقلب در آن هشدار داده، به نظر می‌رسد آنچنان جایگاه خود را در خطر می‌بیند که پیش از اعلام باخت خود نیاز به چنین موضع گیری داشته است، تغییر موضع جمهوری‌خواهان در حمایت از او، خود گواه خطری است که او بیش از پیش احساس می‌کند.