۰ نفر

بایدن؛ پیشتاز ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 473318
بایدن؛ پیشتاز ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات

نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از برتری نامزد دمکرات‌ها در مقابل دونالد‌ترامپ در 6 ایالت از 8 ایالت کلیدی این کشور حکایت دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته‌های سختی را سپری می‌کند اما روزهای سخت‌تر، همچون آواری اجتناب‌ناپذیر پیش روی او قرار دارند.

به گزارش ان‌پی‌آر، عملکرد او در نخستین مناظره انتخاباتی ناامیدکننده بوده، خودش و چند تن از نزدیکانش به کرونا مبتلا شده‌اند، و در آخرین تحول ناامیدکننده، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که در مناظرات بعدی که به‌خاطر همه‌گیری کرونا غیرحضوری برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.

اما خبر بدتر برای او و کارزار انتخاباتی‌اش این است که شرایط درنظرسنجی‌ها هم به نفع او نیست. اگر ایالت‌هایی که تصمیمشان از قبل مشخص است و دیگرانی که معلوم است به کدام نامزد تمایل دارند را در نظر بگیریم، جو بایدن نامزد دمکرات‌ها در شمارش آرای الکترال، 290به 163از ترامپ پیش است و این یعنی، اگر همین حالا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، نامزد دمکرات‌ها برنده خواهد شد چون هر نامزد به تنهایی به 270رأی الکترال از مجموع 538رأی احتیاج دارد تا در انتخابات پیروز شود. کمتر از یک‌ماه مانده به انتخابات، این بدترین خبر برای ترامپ است.

ترامپ اگر می‌خواهد در انتخابات برنده شود، باید در ایالت‌هایی که هم‌اکنون به نامزد دمکرات‌ها تمایل دارند فعال‌تر شود و آرای الکترال رقیب را مال خود کند. خبر بد برای دمکرات‌ها این است که قبلا ترامپ این کار را کرده و در سال 2016، با وجود پیشتازی هیلاری کلینتون نامزد وقت دمکرات‌ها در نظرسنجی‌ها، او را شکست داد و توانست در ایالت‌های کلیدی بیشترین آرای الکترال را به‌خود اختصاص دهد.

در آمریکا، به‌صورت سنتی مشخص است که کدام ایالت‌ها به کدام حزب رأی می‌دهند و عملا چند ایالت هستند که آرای آنها در انتخابات مختلف متفاوت است و نقش تعیین‌کننده و مستقیمی در سرنوشت انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا دارند. سازوکار نسبتا متفاوت انتخاباتی در آمریکا هم کمی کار را پیچیده می‌کند؛ بر این اساس، نامزدی که در یک ایالت از رقیب خود آرای بیشتری بگیرد، بدون توجه به اختلاف بین دو نامزد، همه آرای الکترال را به‌خود اختصاص می‌دهد و به‌اصطلاح گفته می‌شود که برنده تمامی الکترال‌ها را به جیبش می‌گذارد.

با توجه به این شرایط است که ایالات چرخشی آمریکا که در هر انتخابات به یک حزب متمایل هستند می‌توانند نقشی حیاتی در انتخابات پیش‌رو داشته باشند. رسانه‌ها و همینطور ستادهای انتخاباتی دو نامزد تمرکز زیادی روی ایالت‌های آیووا، فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو، میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شمالی و آریزونا که ایالات چرخشی آمریکا هستند دارند و با دقت تمام نظرسنجی‌های آنها را بررسی می‌کنند. گاردین در آخرین برآورد خود از وضعیت پیشتازی نامزدها در این ایالات، گزارش داده که ترامپ تنها در دو ایالت آیووا و اوهایو پیشتاز است و در دیگر ایالات، بایدن الگوی پیشتازی خود در سطح ملی را تکرار کرده و بالاتر از ترامپ قرار دارد.