۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عبور «مادیرا» از سقف تاریخی با تشکیل صف خرید

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبر: 396652
عبور «مادیرا» از سقف تاریخی با تشکیل صف خرید

طی معاملات امروز در بازار سهام، نماد «مادیرا» با تشکیل صف خرید به قیمت 975 تومان رسید و از سقف تاریخی خود عبور کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیران) امروز برای چهارمین روز کاری متوالی با صف خرید مواجه شد و از سقف تاریخی خود عبور کرد. این در حالی است که فرآیند افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهامداران در حال انجام است.

سهام مادیران در سال گذشته برای اولین بار در فرابورس ایران عرضه شد و با قیمت 365 تومان مورد معامله قرار گرفت. شرکت در آن مقطع 120میلیارد تومان سرمایه ثبت شده داشت. پس از گذشت کمتر از یک سال قیمت سهام مادیران تا حدود 2هزار و 400 تومان نیز افزایش یافت.

از مرداد ماه سال جاری فرآیند افزایش سرمایه شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره به جریان افتاد و حالا شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران سرمایه خود را به 320میلیارد تومان رسانده است. گفتنی است که 100 میلیارد تومان از مبلغ افزایش سرمایه، از محل آورده نقدی سهامداران تأمین می‌شود و در حال حاضر نماد حق تقدم‌های این شرکت باز است. سهامداران مادیران تا 11 دی ماه فرصت دارند از حق تقدم خود استفاده کنند. این احتمال وجود دارد که زمان استفاده از حق تقدم‌ها تمدید شود.

اما نکته جالب درباره سهام مادیران افزایش قیمت آن در مقطعی است که شرکت افزایش سرمایه در جریان دارد. در تاریخ 23 مهر سال جاری قیمت هر سهم مادیران در محدوده قیمتی دو هزار تومان قرار داشت. پس از توقف نماد برای تصمیم‌گیری مجمع درباره افزایش سرمایه و بازگشایی آن در ششم آبان ماه، هر سهم شرکت با احتساب سرمایه جدید در محدوده قیمتی 800 تومان قرار گرفت.

به طور معمول قیمت نمادی که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران دارد، در مدتی که حق تقدم شرکت در افزایش سرمایه قابل معامله است، با افت قیمت مواجه می‌شود. «مادیرا» نیز پس بازگشایی در ابتدای آبان ماه با افت قیمت مواجه شد و در مقطعی به 711 تومان رسید.

اما پس از آن رفته‌رفته بر میزان تقاضای این سهم افزوده شد به طوری که تنها در هشت روز کاری اخیر، مادیرا با بیش از 36 درصد افزایش قیمت مواجه شده است. به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام به طرح افزایش سرمایه شرکت که صرف توسعه خط جدید تولید یخچال و ماشین لباسشویی می‌شود خوش‌بین هستند و با خریدهای ادامه‌دار خود قیمت سهم را به 975 تومان رسانده‌اند. این قیمت با احتساب سرمایه قبلی شرکت، بالاتر از سقف تاریخی (قیمت 2هزار و 400 تومانی) قرار می‌گیرد.  مادیرا