۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

عقبگرد اندک شاخص پس از دو روز رشد/ بانکی‌ها امروز هم خوش درخشیدند

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 324399
عقبگرد اندک شاخص پس از دو روز رشد/ بانکی‌ها امروز هم خوش درخشیدند

بازار سهام امروز درحالی آغاز به کار کرد که جو مثبت ایجاد شده در روزهای قبل حرکت بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش بدبینی‌ها به سال 2019 شاخص افت زیادی را تجربه نکند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام کشور در حالی امروز را آغاز کرد که در دو روز گذشته رشد امیدوار کننده شاخص منجر به افزایش قیمت در بسیاری از نمادهای پرطرفدار بازار سرمایه شده بود. در این روز اما ورق برگشت و شاخص که گویی به قرمز پوشی عادت کرده است، کاهش یافت. این افت در حالی اتفاق می‌افتد که بازارهای جهانی، در آخرین فرصت‌های خود در سال 2018 باز هم روی خوشی به اصلی ترین منبع درآمد کشورمان نشان ندادند و با کاهش دادن قیمت نفت تا مرز 50 دلار، بر تیرگی افق درآمدی بسیاری از شرکت‌های مرتبط با صنایع نفت و پتروشیمی افزودند. این رویداد که در صورت تداوم بر عملکرد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای نفت خیز تاثیر گذار است؛ از آن جهت بر کشور ما تاثیر بیشتری خواهد گذاشت که بسیاری از شرکت‌های ارز آور که دست برقضا نقش پر رنگی هم بر عملکرد بازار سرمایه دارند، به موجب تحریم‌های خصمانه دولت ترامپ علیه کشورمان ممکن است به دلیل کاهش مقدار و قیمت فروش با مشکلات جدی در روند سودسازی خود مواجه شوند.

 

پالایشی‌ها همچنان قربانی بهای جهانی نفت

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی باز هم به ضرر پالایشی ها تمام شد. در واکنش به کاهش قیمت نفت تا سطح 50 دلار و 77 سنت در بازارهای جهانی، معاملات نمادهای پالایشی در بورس تهران امروز در حالی ادامه یافته است که بیشتر این نمادها نتوانسته‌اند در قیمت‌‌های روز گذشته ماند‌گار شوند و همگی با افت قیمت مواجه شده‌اند. آنچه که در خلال این کاهش پالایشی‌ها را تهدید می‌کند نه کاهش قیمت نفت بلکه کاهش کرک اسپرد آنهاست. به هر روی معاملات امروز نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی امرور خوب یا بد، امروز ارزشی بالغ بر 23 میلیارد تومان داشته که ناشی از تبادل 30 میلیون سهم از نمادهای حاضر در این گروه است.

 

بانکی‌ها هر روز بهتر از دیروز

در صنعت بانکداری اما وضعیت به کلی با نمادهای پتروپالایشی متفاوت است؛ شرکت‌های ساکن بر شاخص گروه بانکی که هیچ کدام از به سبب ماهیت فعالیتشان از حواشی اقتصاد جهانی و فراز و فرود بازارها تاثیر نمی‌پذیرند، در حالی در حال گذران روز خود هستند  که اغلب در مثبت ترین قیمت‌های روزانه خود معامله می‌شوند. مهم ترین نمادهای این گروه در روز جاری را می‌توان «وبملت» و «وتجارت» دانست. انتظار می‌رود این نمادها که هم اکنون صف‌های خرید خوبی را تجربه می‌کنند با افزایش خوشبینی‌ها و شفاف سازی در خصوص دارایی ارزی خود، روزهای بهتری را پیش رو داشته باشند.

 

خودرویی‌ها و خبری که نمی‌آید

نمادهای حاضر در گروه خودرو و ساخت قطعات که تمامی حرکت‌‌های قیمتی خود را در هفته‌های اخیر مدیون دلگرمی فعالان بازار به افزایش نرخ محصولات این شرکت‌ها و قطعی شدن آن بوده‌اند؛ در حال حاضر با طولانی‌تر شدن انتظارها، دلیل محکمی برای تقضای بیشتر و بهبود قیمت نمادهای مهم این گروه پیدا نکرده‌اند. هم اکنون حجم معاملات در این گروه 15 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 27 میلیارد تومان است.

 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران تاکنون کاهشی 359 واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 650 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود دو میلیارد  و 80 میلیون سهمی را شکل داده است. در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «فملی»، «فولاد» و «وبملت» بیشترین نقش مثبت را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 3.2واحد رشد را تجربه کرده است  و تحت تاثیر نمادهایی همچون «دماوند» و «شراز» قراردارد.