۰ نفر

حل مشکل کمبود روغن در سوپرمارکت‌ها

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۰
کد خبر: 489999
حل مشکل کمبود روغن در سوپرمارکت‌ها

2ماه پیش کمیاب شدن روغن در سوپرمارکت‌ها به یکباره بحرانی را در بازار این محصول غذایی ایجاد کرد و نگرانی‌هایی را باعث شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قفسه‌های خالی روغن در سوپرمارکت‌های محلی و حتی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به صحنه‌ای تکراری تبدیل شده بود و با وجود وعده‌هایی که برای رفع سریع این مشکل داده شد، حل آن مدت‌ها بیش از یک‌ماه طول کشید.

 بسیاری از سوپرمارکت‌ها برای بیش از 3 هفته تنها روغن سرخ کردنی عرضه می‌کردند و از انواع دیگر روغن خبری نبود. بیشتر فروشگاه‌ها، راهکار مدیریت فروش را در کاهش تعداد مجاز خرید  دانستند و به خریداران بیشتر از یک یا 2 قوطی روغن نمی‌فروختند. کمبود عرضه که به کاهش واردات مواداولیه و افت تولید نسبت داده شد، افزایش قیمت را نیز به همراه داشت و مخصوصا در روغن جامد، قیمت یک حلب روغن جامد را به بیش از 2برابر رساند. حالا به‌نظر می‌رسد مشکل تا حد زیادی حل شده و قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها دوباره پر شده است؛ اما این بازگشت با افزایش قیمت روغن برای سومین بار همراه شد. ابتدای آذرماه کارخانه‌های تولید روغن، مجوز افزایش نرخ محصولات‌شان را برای سومین بار در طی امسال دریافت کردند و بعد از پشت سر گذاشتن بحران کمبود، حالا قیمت‌های جدیدی روی روغن‌ها خورده است. نرخ انواع روغن از ابتدای آذرماه بین 10تا13درصد افزایش یافته و به‌طور مثال؛ روغن ذرت 1.8لیتری گلدن‌مایز از 99هزار و 500به 110هزار تومان رسیده است. اختلاف قیمت در برندهای مختلف خیلی زیاد نیست، اما در همه مارک‌ها قیمت روغن ذرت چندین برابر گران‌تر از روغن آفتابگردان است. بررسی اجمالی قیمت انواع روغن‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر لیتر روغن ذرت به‌طور میانگین 40هزار تومان و میانگین قیمت روغن آفتابگردان 10هزار تومان است. آفتاب، بهار، غنچه، لادن، سمن، گلدن‌مایز، اویلا، نینا، اصیل و طبیعت برندهای اصلی روغن در بازار هستند که در بین این برندها قیمت روغن‌های غنچه، نینا و طبیعت مناسب‌تر از بقیه به‌نظر می‌رسد.

EOryyDMetKTl