۰ نفر

تعدادی از دستفروشان شناسنامه‌دار شدند

کاسبی در پایتخت با ۱۰هزار تومان کرایه

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 478124
کاسبی در پایتخت با ۱۰هزار تومان کرایه

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهر تهران، تعداد دستفروشان فعال در تهران را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرد و از ایجاد ۱۰ هزار غرفه برای دستفروشان در پایتخت با کرایه ۱۰ هزار تومان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ‌امیر فتاحیان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهر تهران با اعلام این خبر گفت: شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران، سایتی را طراحی کرده تا دستفروشان در آن ثبت‌نام کنند و همچنین ۴۲ تا ۴۳ بازار برای ساماندهی این افراد درنظر گرفته است.  

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار دستفروش در تهران داریم، گفت: ما دستفروشان تهران را شمارش کرده‌ایم. نیرو داریم و آنها مدام دستفروشان را رصد می‌کنند. اطلس سدمعبر در تهران داریم.

فتاحیان با تأکید بر این موضوع که در سال ۹۷، ۲۷ هزار دستفروش در تهران داشتیم، گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر هستند و علت کم شدن تعداد آنها هم ساماندهی‌های صورت‌ گرفته است، البته از طرفی شرایط کرونا هم باعث شد که مردم از دستفروشان کمتر خرید کنند. البته این را هم بگویم که معیشت سایر خانوارها هم درگیر است و دیگر مردم کمتر خرید می‌کنند. دستفروشی شغلی است که مشتری‌محور است و باید مشتری داشته باشد. وقتی مشتری کم است، تعداد دستفروشان هم کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص کمک نهادها به این قشر از جامعه با توجه به شرایط کرونایی، گفت: حدود ۹ میلیارد تومان بین ۱۰ هزار دستفروش توسط مناطق شهرداری تهران توزیع شد و به هر دستفروش یک‌ میلیون تومان پرداخت شده است. البته بنیاد مستضعفان هزینه‌ها را تأمین کرد و این پول در شرایط ابتدایی کرونا که وضعیت اسفبار بود توزیع شد. شهرداری با حمایت بنیاد، این پول را بین دستفروشان شناسایی‌شده توزیع کرد.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهر تهران در خصوص نحوه شناسایی دستفروشان، گفت: این افراد در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و البته چون مکان دستفروشان ثابت است، در بیشتر مناطق آنها را می‌شناسند و به افراد شناسایی‌شده یک ‌میلیون تومان پرداخت شد.

مفاخریان افزود: سامانه بازاری به آدرس http://samanbazar.tehran.ir ایجاد شده است و دستفروشان با مراجعه به این سامانه  اطلاعات خود را وارد کرده و پس از احراز هویت، از ظرفیت موجود برای کسب و کار استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در راسته خیابان‌های تجاری، پلازها و پیاده‌راه‌هایی که جنبه تجاری دارد، با حفظ حقوق عابرین پیاده، مکان‌هایی را برای دستفروشان در نظر گرفته‌ایم تا در آنجا مشغول به کار شوند. دستورالعمل لازم در این زمینه تهیه شده و به شورای شهر تهران ارسال شده است و در صورت تصویب قابلیت اجرا خواهد داشت. البته در حال حاضر به صورت پایلوت در خیابان ولی عصر این کار در حال اجراست تا اشکالات کار مشخص و برطرف شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران با بیان اینکه ۴۰ روز بازار و شب بازار در تهران داریم، گفت: ۵ هزار غرفه در این بازارها وجود دارد و تا پایان سال جاری به ۱۰ هزار غرفه خواهد رسید.

مفاخریان در خصوص دریافت کرایه از دستفروشان برای این غرفه‌ها، گفت: در حال حاضر هزینه‌ای بابت غرفه‌ها دریافت نمی‌شود اما قرار است حدود ۱۰ هزار تومان بابت هزینه نظافت و ... از دستفروشان دریافت شود اما هنوز زمان دریافت این رقم هم مشخص نیست.

وی اضافه کرد: بر اساس سامانه‌ای که راه‌اندازی کردیم ۱۰ هزار دستفروش ثبت‌نام کردند اما ۵ هزار نفر آنها تایید شدند.

مفاخریان در خصوص نحوه شناسایی دستفروشان و تایید آنها در سامانه گفت: سامانه به سیستم ثبت احوال و وزارت کار متصل است و افرادی که بیمه داشته باشند و یا در جایی شاغل باشند اولویت نیستند و اولویت با افرادی است که از این راه امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حرفه دستفروشی به رسمیت شناخته شده و تعدادی از دستفروشان هم شناسنامه‌دار شدند، گفت: با وزارت کار و نهادهای حمایتی در تعامل هستیم که اگر قرار است با توجه به شرایط کرونا به دستفروشان تسهیلاتی داده شود از طریق این سامانه باشد.