۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرپیچی عراق و روسیه از توافق کاهش تولید/ موج دوم کرونا مانع از رشد عرضه طلای سیاه نشد

۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲
کد خبر: 474687
سرپیچی عراق و روسیه از توافق کاهش تولید/ موج دوم کرونا مانع از رشد عرضه طلای سیاه نشد

در جدیدترین گزارش های اوپک پلاس، دو کشور عراق و روسیه کمترین پایبندی را به توافق کاهش تولید اوپک پلاس داشتند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ گزارش اخیر اوپک پلاس نشان از افزایش تولید نفت بیش از میزان توافق شده اعضا دارد که مهم ترین مقصران آن روسیه و عراق هستند.

در این میان، وزیر انرژی روسیه برای توجیه اقدام کشورش مبنی بر سرپیچی از توافق کاهش تولید گفت: با وجود آغاز موج دوم ابتلا به ویروس کرونا، ما به همراه همکارانمان با خوش بینی به بررسی وضعیت ادامه می دهیم و معتقدیم که قادر خواهیم بود به تدریج تولیدمان را افزایش دهیم.

وزیر انرژی روسیه همچنین گفت: انتظار می رود تقاضای جهانی برای گاز طبیعی شش درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند و در سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۱۹ احیا شود. وی در ادامه افزود: اشباع عرضه در بازار LNG و اشباع آتی در بازار جهانی گاز طبیعی نیازمند اقدام مشابهی است که از سوی اوپک انجام گرفته است.

از سوی دیگر با شروع موج جدید کرونا سازمان کشورهای صادرکننده سوخت، اوپک، پیش‌بینی خود از میزان تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ را به علت چشم‌انداز ضعیف‌تر رشد اقتصادی جهان، کاهش داد.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ نسبت به آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود کاهش خواهد یافت و به ۶.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این مقدار ۸۰ هزار بشکه در روز از مقدار پیش‌بینی شده قبلی کمتر است.

در این گزارش همچنین تخمین زده شد میزان تقاضای سال ۲۰۲۰ با ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال گذشته به ۹۰.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

این در حالی است که اوپک پلاس که ۲۳ کشور تولیدکننده در آن حضور دارند، سرگرم اجرای محدودیت عرضه به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز است و با پیش بینی بهبود تقاضا برای نفت، قرار است محدودیت عرضه را از ژانویه سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اشباع عرضه نفت در بازار جهانی هنوز به پایان نرسیده و انتظارات برای تولید بالاتر را زیر سوال برده اند.