۰ نفر

کارشناس انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

اثر ریسک فجیره در بازار طلای سیاه/ نفت به اصلاح موقت خود پایان داد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۸
کد خبر: 353099
اثر ریسک فجیره در بازار طلای سیاه/ نفت به اصلاح موقت خود پایان داد

در حالی اولین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی با افزایش قیمت نفت رقم خورد که انفجارها در فجیره و ناامن شدن این هاب نفتی منطقه، معامله گران طلای سیاه را از آینده قیمت این ماده نگران کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ باوجود تلاش صاحبان منافع در بندر صادراتی فجیره برای بی اهمیت جلوه دادن انفجار نفتکش ها در این منطقه، اما قیمت نفت پس از یک استراحت کوتاه مدت، مجددا سر به افزایش گذاشت.

در این بین همچنین در جدیدترین گزارش های منتشر شده از سوی پلاتس، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران برای معالات آتی در ماه ژوئن با رشد 35 سنتی روبرو شده است.

در این رابطه مرتضی فیروزی، رئیس کمیسیون نفت، سوآپ و بنکرینگ اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این نکته را در خصوص فجیره باید در نظر گرفت که راه اندازی این بندرگاه در ابتدا برای دور زدن تنگه هرمز توسط امارات بود چراکه تولید 89 درصد نفت امارات در ابوظبی صورت می پذیرد. اما رفته رفته و با قدرتمند شدن این بندرگاه، شاهد آن بودیم که فجیره به هاب بزرگ نفت در منطقه غرب آسیا تبدیل شد. از این رو در حال حاضر فقط نفت امارات در این منطقه مبادله نمی شود و فجیره به بزرگترین بنکرینگ منطقه تبدیل شده است.

در نتیجه آسیب دیدن امنیت و تهدید سرمایه گذاری در این منطقه بر روی قیمت و معاملات نفت بسیار تاثیرگذار است. به همین جهت نیز تا 24 ساعت از انفجار نفتکش ها در این منطقه، ذی نفعان و خبرگزاری ها تلاش کردند تا موضوع را کوچک جلوه دهند. همچنین عربستان نیز که دو کشتی نفتکش خود را در انفجار دیروز از دست داد، تمایلی به درج خبری در این خصوص نداشت. حتی دولت امارات نیز اعلام کرد چهار کشتی تجاری آسیب دیده اند و نوع کشتی را نفتکش اعلام نکرد. قابل ذکر است که در فجیره، به غیر از نفت ، محصول دیگری در این حجم و اندازه مبادله نمی شود.

این کارشناس ارشد بازار نفت افزود: در نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود که شوک انتشار خبر انفجار نفتکش ها در فجیره، سبب افزایش قیمت نفت در معاملات امروز شود. از سویی دیگر چون فجیره تنها برای صادرات نفت خام نبوده و صادرات انواع فرآورده ای نفتی از این هاب صورت می پذیرد، احتمال افزایش قیمت در سایر فرآورده ها نیز می رود.

وی همچنین درخصوص آینده قیمت نفت، به ویژه نفت خام سنگین ایران نیز گفت: ما مشکل خاصی در فروش نفت خام نداریم و صفر شدن فروش نفت، تنها جنبه تبلیغاتی دارد چراکه در حال حاضر ما تنها از سوی آمریکا تحریم هستیم و محکومیت شورای امنیت را نداریم. 

از این رو به راحتی می توانیم در هر بازاری از جمله بلک مارکت و گری مارکت نفت خود را بفروشیم. در این بازار فقط کافیست کمی از قیمت ها عقب نشینی شود، آنجاست که منطق خریداران نفت به سمت قیمت های پایین تر میل کرده و سود بیشتر، شکستن تحریم آمریکا را توجیه می کند.

نکته دیگر اینکه، در حال حاضر دنیا با کمبود عرضه نفت سنگین مواجه است. فیروزی در این باره گفت: آمریکا توان چندانی برای جبران غیبت ایران از بازار نفت را نخواهد داشت چراکه نفت شیل آمریکا از نوع سبک بوده و نمی تواند جایگزین نفت ایران در پالایشگاه های مقصد شود. از این رو به نظر می رسد پیش بینی ها در خصوص افزایش قیمت نفت ایران در ماه های اینده چندان نیز دور از منطق نخواهد بود.

گفتنی است در معاملات امروز نفت خام در بازارهای جهانی، هر بشکه نفت خام وست تگزاس با افزایش 1.35 درصدی (معادل 80 سنت) به رقم 62 دلار و 49 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد بیش از 2 درصدی (معادل 1.77 دلار) در قیمت 72 دلار و 04 سنت معامله شد. هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز با جهش 1.52 درصدی (معادل 96 سنت) وارد کانال 64 دلار شد.

WhatsApp Image 2019-05-13 at 06.17.47