۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

متهمان اصلی افت شدید قیمت نفت در هفته گذشته/روند نزولی قیمت‌ها متوقف می‌شود؟

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 325871
متهمان اصلی افت شدید قیمت نفت در هفته گذشته/روند نزولی قیمت‌ها متوقف می‌شود؟

در هفته گذشته شاهد عقب‌نشینی قابل توجه قیمت انواع نفت خام در بازارهای جهانی بودیم که بررسی ها نشان می دهد اصلی ترین دلیل این افت قیمت متوجه کاهش واردات ژاپن و افت میزان عرضه مواد اولیه توسط هند است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از آنکه در ماه های اخیر به دلیل افزایش تولید نفت توسط آمریکا شاهد عقب نشینی قیمت بودیم اما در هفته گذشته دو عامل دیگر نیز مزید بر علت شده و افت قیمت ها را تشدید کردند. همان‌طور که پیش بینی می شد بازار نفت با افت تقاضا از سوی بزرگترین خریدارن مواجه شده است.

در این بین گزارش ها حاکی از آن است که  با وجود افزایش تقاضای بنزین هند در ماه نوامبر، عرضه این فرآورده نفتی در ماه مذکور در هند کاهش داشت. این موضوع باعث شد تا سطح ذخیره سازی‌های بنزین در هند در ماه نوامبر روزانه 100 هزار بشکه کاهش داشته باشد. واردات نفت خام هند نیز در ماه نوامبر برابر روزانه 4.2 میلیون بشکه گزارش شده است که 450 هزار بشکه کمتر از ماه اکتبر بود. یکی از مهمترین دلایل کاهش واردات هند در ماه نوامبر کاهش خرید نفت خام از ایران و صادرات نفت خام غرب آفریقا به چین عنوان شده است. البته در ماه مذکور میزان واردات نفت خام هند از خاورمیانه به ویژه امارات متحده عربی و کویت رشد یافته است که به نظر می رسد عمدتاً به دلیل جایگزینی واردات نفت خام از ایران صورت گرفته است.

یکی دیگر از دلایل افت قیمت نفت در هفته گذشته به اذعان اوپک، کاهش واردات نفت خام توسط ژاپن بود. واردات نفت خام ژاپن در ماه نوامبر 2018 با 6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.1 میلیون بشکه در روز رسیده است. خرید نفت خام ژاپن در ماه مذکور در مقایسه با ماه قبل نیز دو درصد کاهش را نشان می دهد. کاهش تقاضا برای نفت سفید به دلیل بالاتر بودن نسبی دمای هوا در فصل سرد در مقایسه با شرایط نرمال و همچنین افت تقاضای بنزین و گازوئیل مهم‌ترین عامل افت واردات نفت خام در ماه نوامبر بوده است. لازم به ذکر است واردات نفت خام ژاپن در ماه نوامبر از عربستان سعودی با 12درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1/2میلیون بشکه در روز رسیده است. اما در مدت مشابه واردات نفت خام از امارات متحده عربی با 7درصد افزایش به 884 هزار بشکه در روز رسیده است