۰ نفر

روحانی در نشست مشترک خبری با حضور روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر:

روابط کشورهای ساحلی دریای خزر بهتر می‌شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 292332
روابط کشورهای ساحلی دریای خزر بهتر می‌شود

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه با امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام جدیدی در روابط بهتر و بیشتر کشورهای ساحلی دریای خزر برداشته شد، اظهار داشت: امروز 5 کشور ساحلی خزر برای تقویت امنیت منطقه، روابط بهتر کشورهایشان و استفاده بهتر از دریای خزر گام بسیار مهمی برداشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه و پس از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در نشست مشترک خبری با حضور سایر روسای جمهور کشورهای ساحلی، گفت: اولین قدم در رسیدن به این کنوانسیون از آغازین توافق در اجلاس تهران تا امروز در آکتائو، حسن همجواری و روابط خوب دولت‌های 5 گانه با یکدیگر بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و آذربایجان همواره بسیار دوستانه و صمیمانه بوده است و این عامل اصلی در امضای اینگونه توافقات می‌باشد.

روحانی اضافه کرد: بی‌تردید اگر دولت‌ها بهم نزدیک نبودند و اگر با یکدیگر فاصله داشتند و منافع ملی‌ خود را مد نظر قرار نمی‌دادند و همچنین روابط ملت‌های منطقه از عمق تاریخی برخوردار نبود، به این راحتی امضاء 7 سند، بویژه کنوانسیون رژیم حقوق دریای خزر امکان پذیر نمی شد و این دستاورد را به ملت‌های منطقه تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بسیار مهم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، امنیت و ثبات این دریا می‌باشد، گفت: اینکه به صراحت اعلام شد که دریای خزر فقط به 5 کشور ساحلی آن تعلق دارد و نیز تصریح شد که هیچ نیروی خارجی و شناور نظامی نمی‌تواند در آن رفت و آمد کند و امنیت دریا منحصراً در اختیار 5 کشور ساحلی است و همچنین تصریح بر این موضوع که سرزمین هیچ کشورساحلی دریای خزر نمی‌تواند، علیه کشور ساحلی دیگر این دریا مورد استفاده قرار بگیرد به معنای تثبیت و امنیت این دریای مهم است.

روحانی تأکید کرد: در این سند همچنین نشان دادیم که انصاف و عدالت را رعایت کرده‌ایم گر چه خط مبدأ را در این کنوانسیون مشخص نکردیم، اما تصریح کردیم که کشورهایی که دارای سواحل خاصی هستند، باید از ویژگی‌های خاصی هم برخوردار باشند که مقصود سواحل جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین در این سند، مبانی و پایه‌هایی روشن شده است که براساس آن، سهم هر کشور در بستر و زیربستر دریا در آینده مشخص شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید به فعالیت‌های خودمان به منظور دستیابی به آخرین مسایل حقوقی در خصوص دریای خزر همچنان ادامه دهیم، اظهار داشت: امروز روسای جمهور 5 کشور ساحلی سندی را امضاء کردند اما نهایی شدن آن، نیازمند طی مراحل قانونی است و در ایران باید مجلس شورای اسلامی آن را تأیید کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز شرایطی بوجود آمده که از دریای خزر بهتر و بیش از گذشته به نفع ملت‌های ساحلی آن استفاده کنیم.

روحانی ترانزیت و نفت و گاز را از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دریای خزر توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت از نقش مهمی برخوردار است و در شرق دریا با همکاری ترکمنستان و قزاقستان و در غرب آن با جمهوری آذربایجان و روسیه، می‌توانیم اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز را به آب‌های جنوبی خلیج فارس و عمان متصل نماییم و این به معنای آن است که دریای خزر می‌تواند ترانزیتی برای منطقه و خارج از منطقه باشد.

رئیس جمهور در پایان اظهار امیدواری کرد گام‌های مهمی که در راه تثبیت و امنیت بیشتر دریای خزر برداشته شده در کنار گام‌های بعدی برای استفاده بیشتر از منافع دریای خزر، به نفع همه ملت‌های منطقه باشد.