۱ نفر

بلندترین موشک جهان با موفقیت به مدار پرتاب شد

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۰۵
کد خبر: 830787
بلندترین موشک جهان با موفقیت به مدار پرتاب شد

اسپیس ایکس سرانجام موفق شد موشک غول‌پیکر استارشیپ را در پرواز آزمایشی سومش به مدار برساند؛ اما موشک حین ورود دوباره به جو زمین از دست رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از زومیت، استارشیپ، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک جهان امروز پنجشنبه در سومین پرواز آزمایشی تاریخی خود از استاربیس، تاسیسات اسپیس ایکس در جنوب تگزاس از روی زمین برخاست و برای اولین‌بار به سرعت مداری رسید. این موفقیت در روزی به‌دست می‌آید که اسپیس ایکس تولد ۲۲ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

صدها گردشگر، دنبال‌کنندگان پرتاب‌های موشکی و طرفداران اسپیس ایکس در امتداد ساحل جنوبی جزیره پادره جنوبی و مناطق اطراف آن جمع شدند تا شاهد سومین پرواز آزمایشی یکپارچه‌ی بزرگ‌ترین موشک ساخته‌شده تاکنون باشند. موشک عظیم استارشیپ پس از چندین تاخیر چند دقیقه‌ای، در فاصله‌ی تقریبا ۸ کیلومتری از جمعیت در ساعت ۹:۲۵ به وقت محلی (۱۶:۵۵ به وقت ایران) از روی سکوی پرتاب خود بلند شد.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس پس از پرتاب در ایکس اعلام کرد: «استارشیپ به سرعت مداری رسید. تبریک به تیم اسپیس ایکس!» هر دو موشک استارشیپ و بوستر سوپر هوی تا پایان پرواز دوام نیاوردند و نتوانستند روی دریا فرود آیند. بااین‌حال، مقام‌های اسپیس ایکس گفتند این پرواز آزمایشی به چندین هدف اصلی خود در طول پرواز دست یافت.

موفقیت استارشیپ در روزی به‌دست می‌آید که اسپیس ایکس تولد ۲۲ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

وقتی آسمان نیمه‌تاریک صبح‌هنگام جنوب تگزاس با احتراق ۳۳ موتور رپتور مرحله‌ی اول استارشیپ روشن شد، تقریبا کل موشک به سرعت در احاطه‌ی توده‌ای از گردوغبار و دود قرار گرفت. صدای تشویق از جمعیت حاضر در پادره جنوبی بلند شد و چند ثانیه بعد، موشک ۱۲۲ متری از میان توده‌ی دود برخاست و به سرعت شروع به صعود در آسمان کرد.

پرتاب امروز با نام آزمایش پرواز یکپارچه ۳ (IFT-3)، سومین ماموریت آزمایشی برای استارشیپ و سوپر هوی محسوب می‌شد. اولین و دومین پرتاب استارشیپ به‌ترتیب ۳۱ فروردین و ۲۷ آبان امسال انجام شدند؛ اما هر دو موشک پیش از تکمیل اهداف ماموریت خود با انفجار در آسمان به پروازشان خاتمه دادند. بااین‌حال، داده‌های جمع‌آوری‌شده در اولین پروازها به مهندسان اسپیس ایکس کمک کرد تا استارشیپ را برای موفقیت در آینده آماده کنند.

بهبودهایی که بین پرواز آزمایشی اول و دوم انجام شد، شامل پیاده‌سازی تکنیکی به نام «مرحله‌بندی داغ بود». در این روش جداسازی مراحل، موتورهای مرحله‌ی فوقانی موشک پیش از جداشدن کامل از سوپر هوی یا مرحله‌ی اول، سوزش خود را آغاز می‌کنند. مانور مرحله‌بندی داغ امروز مانند پرواز دوم با موفقیت اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha