۰ نفر

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبر: 830728
۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

در این مطلب ۱۰ خودرو تاریخی معرفی می‌کنیم که نبودشان چهره شرکت های سازنده و صنعت خودرو را تغییر می‌داد. در ادامه با این ماشین ها آشنا شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، خودروسازان بزرگی که امروزه روی قله صنعت خودرو ایستاده‌اند، شاید با نبود فقط یک خودرو می‌توانستند برای همیشه از رقابت کنار گذاشته شوند و حتی دیگر اسمی از آن‌ها باقی نماند. در ادامه به ۱۰ خودرویی می‌پردازیم که به اشکال مختلف شرکت های سازنده خود را نجات داده‌اند؛ شرکت‌هایی که در آستانه ورشکستگی بودند یا با صدمه به وجهه خود در صنعت دست و پنجه نرم می‌کردند.

خودروهایی به یاد ماندنی که ناجی تولیدکنندگان خود شدند

۱. هوندا سیویک

هوندا در دهه ۷۰ میلادی در نظر داشت تولید خودرو را کنار بگذارد و در عوض، روی توسعه موتورسیکلت تمرکز کند. با این حال، عرضه سیویک در سال ۱۹۷۲ ورق را برای این خودروساز ژاپنی برگرداند. خودروهای کوچک قبلی این شرکت موفق نشده بودند خارج از ژاپن به فروش قابل اتکایی دست پیدا کنند، ولی با متمایل شدن مردم به محصولات کوچک‌تر با قیمت ارزان‌تر، سیویک هم با موجی از خریداران روبه‌رو شد.

در صورتی که خودرویی مثل فورد اسکورت از سیستم تعلیق فنر شمشی و سیستم دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد، سیویک خودرویی مدرن با سیستم چهار چرخ محرک بود. سیویک که حالا فروش آن به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه می‌رسد، جای پای هوندا را در صنعت خودرو محکم کرد و این خودروساز بعد از آن در سال ۱۹۷۶ آکورد را بر پایه پلتفرم سیویک عرضه کرد.

۲. فیات ۵۰۰

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

در حالی که ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم در تلاش برای بازسازی خود بود، تقاضا برای وسایل نقلیه ارزان‌قیمت هم شدید بود و فیات با ۵۰۰ توانست به این تقاضا پاسخ بدهد. فیات ۵۰۰ با استقبال گسترده مواجه شد و ظرف ۱۸ سال ۳.۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید.

برگ برنده این خودرو تاریخی این بود که قابلیت تعمیر راحت و کم‌هزینه موتور ۴۹۹ سی‌سی دو سیلندر خطی آن وجود داشت و در همان حال، این موتور توان کافی برای رفت و آمدهای روزانه داخل شهر را تامین می‌کرد. با درآمد حاصل از این خودرو شهری جمع و جور، فیات به یک بازیگر صنعتی بزرگ تبدیل شد که امروزه هم کماکان سر جای خود باقی است.

۳. بی ام و ۷۰۰

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

بی ام و امروزه برندی مشهور در سطح جهانی است که به تجمل و عملکرد سطح بالا شناخته می‌شود. در واقع وقتی حرف از ماشین لوکس به میان می‌آید، بی ام و بدون هیچ شک و شبهه‌ای یکی از طرفین بحث است. با وجود این، شاید جالب باشد بدانید که بی ام و در دهه ۵۰ میلادی فاصله زیادی تا فروپاشی نداشت.

در دوره‌ای که بی ام و با مجموعه‌ای از خودروهای لوکس و حتی ماشین‌های میکرو فوق‌العاده جمع و جور نمی‌توانست نتیجه مطلب خود را به دست آورد، بی ام و ۷۰۰ برای نجات این خودروساز آلمانی از راه رسید. بی ام و ۷۰۰ شروع مسیر بقیه ساخته‌های پرفروش این شرکت شد که سری ۱ یکی از این نمونه‌ها است.

سدان ۷۰۰ اولین خودرو بی ام و بود که از ساختار مونوکوک بهره می‌بُرد. در ابتدا نسخه کوپه این سدان عرضه شد، اما پس از آن نسخه سدان ۴ درب آن به بازار راه پیدا کرد و در حالی که کوپه و کروک ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه فروخته بودند، نسخه سدان به تنهایی موفق به فروش ۱۵۴ هزار دستگاه شد. همه این نسخه‌ها به یک موتور ۶۹۷ سی‌سی دو سیلندر تخت مجهز بودند که بر پایه موتور موتورسیکلت بی ام و ساخته شده بود.

در پی عرضه خودرو تاریخ ساز بی ام و ۷۰۰، مونیخی‌ها در دهه ۶۰ میلادی سدان‌هایی جذاب و پرظرافت را راهی بازار کردند؛ خودروهایی که باعث شدند بی ام و امروز به یک برند خوشنام تبدیل شود.

۴. فولکس واگن بیتل

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

فولکس واگن بیتل با همان فولکس قورباغه‌ای پدیده‌ای بزرگ بود که شاید به کل آینده این خودروساز آلمانی را متحول کرد. این خودرو حالا عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ساخته شده در طول تاریخ را با خود به یدک می‌کشد و نام خود را برای همیشه در صنعت خودرو باقی گذاشته است.

بیتل با کمک ایوان هرست، افسر ارتش بریتانیا توانست در احیای فولکس واگن پس از جنگ جهانی دوم نقشی حیاتی ایفا کند. این افسر بریتانیایی پس از به راه انداختن خط تولید این شرکت، ارتش بریتانیا را برای خرید ۲۰ هزار دستگاه از بیتل متقاعد کرد و همین زمینه‌ساز عرضه نسخه‌های بعدی این خودرو با موتور ۴ سیلندر تخت شد.

در ابتدا فروش Beetle کم‌کم افزایش پیدا کرد و با گسترش شبکه فروش توسط مدیر کارخانه فولکس واگن هاینریش نوردهوف، بالاخره تا سال ۱۹۵۵ یک میلیون دستگاه از آن به تولید رسید. روی هم رفته ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه از انواع نسخه‌های بیتل در نقاط مختلف از جمله آلمان، اتریش، ایرلند، نیجریه و بلژیک تولید شد. با درآمد هنگفتی که فولکس واگن از این راه به دست آورد، جایگاه خود را مستحکم کرد و به سمت تبدیل شدن به یکی از غول‌های خودروسازی دنیا قدم برداشت.

خودرو تاریخی فولکس واگن بیتل بالاخره در سال ۲۰۰۳ به پایان راه خود رسید. آخرین دستگاه از این ماشین مشهور آلمانی در این سال در مکزیک از خط تولید بیرون آمد. دلیل توقف تولید فولکس واگن بیتل هم کاهش تقاضا نسبت به آن با ایجاد تحولات در صنعت خودرو بود و البته عوامل دیگری هم در این بین نقش بازی کردند.

۵. پژو ۲۰۵

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

پژو تا قبل از ۲۰۵، خودروهایی قابل قبول عرضه می‌کرد که به هیچ وجه چیزی برای هیجان‌زدگی نداشتند. با وجود این، ۲۰۵ که شرکت طراحی ایتالیایی پینینفارینا هم آن را طراحی کرده بود، پژو را به برندی خواستنی با وجهه‌ای متفاوت تبدیل کرد. پس از این پژو خودروهای متعددی نظیر ۳۰۹ و ۴۰۵ را به عرضه رساند که همگی در بازار موفق ظاهر شدند و جان تازه‌ای به این خودروساز فرانسوی دادند.

پژو ۲۰۵ از همان ابتدا فروشی چشمگیر رقم زد که البته پی بردن به دلایل آن کار سختی نیست. کابین جادار، سواری لذت‌بخش و استهلاک پایین برخی از دلایلی بودند که دست به دست هم دادند تا مردم به خرید این هاچ بک روی بیاورند و مجموعاً بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروخته شود.

۶. نیسان قشقایی

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

آمار فروش نیسان در اوایل دهه ۲۰۰۰ نشان می‌داد که مردم توجه چندانی به سبد محصولات آن ندارند؛ موضوعی که برای این خودروساز محل‌ نگرانی بود. ولی در سال ۲۰۰۷ قشقایی معادله را تغییر داد و مردم برای خرید این کراس اوور خانوادگی جذاب صف می‌کشیدند.

آنچه باعث موفقیت نیسان قشقایی شد، ارائه ظاهر، اندازه و سواری اس یو وی‌ها با هزینه‌های نگهداری هاچ بک‌های جمع و جور بود. با این ترکیب برنده، نیسان به سود چشمگیری دست پیدا کرد که حتی بقیه خودروسازان را به تکاپو انداخت.

۷. شورلت کامارو

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

رکود جهانی اقتصاد ضربه سنگینی به جنرال موتور در آمریکا وارد کرده بود و شاید آن را تا مرز فروپاشی برده بود. در چنین موقعیتی، این شرکت بزرگ آمریکایی تصمیمی عجیب گرفت؛ احیای کامارو بعد از وقفه‌ای هفت ساله. ریک واگونر، مدیر جنرال موتور نسبت به این تصمیم مصمم بود و در نهایت کامارو را ۱۴ هزار نفر قبل از ورود به نمایشگاه‌ها رزرو کردند.

شورلت با حفظ شکل و شمایل اصلی کامارو و در عین حال ارائه سواری مطلوب توجه علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی را به خود جلب کرد. در واقع بخش هولدن جنرال موتور در استرالیا این ماشین را توسعه داده بود و به‌لطف تجربه و تخصص این تیم، تجربه رانندگی کامارو یکی از نقاط قوت آن شد.

البته جدیدترین اخبار خودرو حکایت از این دارند که شورلت کامارو بالاخره به انتهای راه خود رسیده است. شورلت اواخر سال ۲۰۲۳ به تولید این ماشین عضلانی فراموش‌نشدنی پایان داد؛ البته با این وعده که علی‌رغم توقف تولید شورلت کامارو، این پایان داستان آن نخواهد بود.

۸. تسلا مدل S

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

تسلا رودستر خودرویی تاریخی و جلوتر از زمانه خود با قیمتی سرسام‌آور بود که نتوانست توجه اسپرت‌بازها را به خود جلب کند؛ حتی پیش‌تر در مطلبی تحت عنوان سیر تحول خودروهای برقی به نقش رودستر در این عرصه نگاهی اجمالی داشتیم. این خودروساز نوپای آمریکایی با مدل S مسیر خود را تغییر داد و نتیجه آن را هم دید. مدل S در حالی که یک خودرو تمام برقی نوآورانه بود، جایی کنار بهترین سدان‌های‌ آن دوره پیدا کرد.

عوامل مختلفی باعث شدند برچسب موفقیت روی تسلا مدل S قرار بگیرد؛ از رفع نگرانی‌ها نسبت به شعاع حرکتی، یکی از مشکلات رایج خودروهای الکتریکی تا فراهم کردن زیرساخت شارژ توسط تسلا. تسلا، شرکت پیشرو ایلان ماسک با ساخت سوپرشارژرهای خود، خیال مشتریان را از بابت شارژ که خیلی از آن‌ها را نسبت به خرید این خودرو مردد می‌کرد، راحت کرد. در صورتی که مدل S راهی بازار نمی‌شد و تسلا هم روی توسعه زیرساخت شارژ برای آن تمرکز نمی‌کرد، احتمالاً نه تنها تسلا، بلکه کل صنعت خودرو شکل متفاوتی پیدا می‌کرد.

۹. پورشه باکستر

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

باکستر خودرویی کلیدی در تاریخ خودروساز نامدار آلمانی پورشه است و احتمالاً اگر عرضه نمی‌شد، اثری از پورشه‌ای که امروز می‌شناسیم نبود. در دهه ۹۰ میلادی وقتی فروش آخرین پورشه ۹۱۱ هواخنک افت کرده بود، باکستر برای احیای پورشه آمد. ناحیه جلو این خودرو با پورشه ۹۹۶ که هنوز تولید نشده بود مشترک بود و همین هم در مدیریت هزینه‌های این شرکت تاثیر گذاشت.

باکستر اولین رودستر پورشه پس از ۹۱۴ بود که نزدیک به اوایل دهه ۷۰ وارد خط تولید پورشه شده بود. به همین خاطر، با ورود به بازار در سال ۱۹۹۶، در مرکز توجه قرار گرفت. اولین نسل Boxster حدود ۱۶۰ هزار دستگاه فروش داشت و هزاران نفر را با کمپانی پورشه آشنا کرد. البته در ابتدا از نسخه اولیه ۲.۵ لیتری آن بابت توان کم گلایه می‌شد، ولی پورشه به سرعت با ارائه موتورهای حجیم‌تر این مشکل را حل و فصل کرد و تمایل نسبت به این رودستر را در طول ۸ سال عمر آن کماکان بالا نگه داشت.

۱۰. لامبورگینی گالاردو

۱۰ خودرو تاریخی که شرکت سازنده خود را نجات دادند

اوایل دهه ۲۰۰۰ مجموع فروش لامبورگینی معمولاً فراتر از چند صد دستگاه نمی‌رفت و آئودی به‌عنوان مالک جدید این شرکت عملکردی فراتر از گذشته از آن طلب می‌کرد. در این موقعیت گالاردو که مسئولیت سنگینی به آن محول شده بود، لامبورگینی را از زیر این فشار نجات داد و به خودرویی تاریخی برای گاو وحشی ایتالیایی تبدیل شد.

گالاردو با موتور ۱۰ سیلندر ۴۹۳ اسب بخاری، سیستم چهار چرخ محرک و سواری فوق‌العاده رقابتی تنگاتنگ با ساخته‌های فراری و پورشه در آن زمان داشت. این سوپرکار ایتالیایی اما از این رقابت سربلند بیرون آمد و با فروش بیش از ۱۴ هزار دستگاه، امنیت مالی و جایگاه لامبورگینی را تثبیت کرد. بی‌دلیل نیست که لامبورگینی گالاردو به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ لامبورگینی شناخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha