۰ نفر

در سفر عید به دزفول از آبشار شوی دیدن کنید

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۳۴
کد خبر: 828472
در سفر عید به دزفول از آبشار شوی دیدن کنید

آبشار شوی جادویی‌ترین آبشار ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دلتامگ، دزفول شهر کهن ایرانی و سرزمین جاذبه‌های بی‌انتهای خوزستان، بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه را در دل خود جا داده است. در سفر به دزفول حتما از آبشار شوی دیدن کنید.

آبشار شوی، بزرگترین آبشار خاورمیانه

آبشار شوی نه‌تنها  بزرگترین آبشار خاورمیانه بلکه یکی از زیباترین و رویایی‌ترین آبشارهای ایران است که در سفر به دزفول اگر به دیدن آن نروید، سفرتان کامل نخواهد شد. در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین آبشارهای ایران خواهیم پرداخت، با ما همراه شوید.

یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین جاهای دیدنی دزفول آبشار شوی است که آن را بانام آبشار تله زنگ هم می‌شناسند. این آبشار استثنایی تا به زمین برسد پله‌پله پایی می‌آید و در نهایت در اعماق رودخانه جریان می‌یابد تا در نهایت با عبور از صخره‌ها و مسیرهای پرپیچ‌وخم، سرانجام به رود دز وارد می‌شود. یکی از زیبایی‌های عجیب این آبشار وجود غاری در محل خروجی آن و در دامنه کوه است که کیلومترها طول دارد.

آبشار شوی کجاست؟

آبشار تله زنگ در دره‌ای بین کوه چورویک که به اشتباه آن را چهل‌ویک می‌خوانند و سالن کوه قرار گرفته است. در واقع این آبشار از دل کوه چورویک به پایین جاری می‌شود. جالب اینجاست که آبشار شوی مرز بین لرستان و خوزستان را شکل داده ولی از توابع شهرستان دزفول محسوب می‌شود.

ویژگی خاص آبشار شوی چیست؟

اولین نکته جالب و اعجاب‌انگیز درباره این آبشار وسعت آن است. این آبشار ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، ولی سرچشمه آن در لبه پرتگاهی به ارتفاع ۱۰۰ متر واقع شده است. عرض این آبشار حدود ۷۰ متر است و نه‌تنها یکی از بلندترین آبشارهای ایران؛ بلکه یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای خاورمیانه است. در اطراف این آبشار می‌توانید درختان بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم و بلوط را ببینید. گیاهان آب‌دوست نیز به این آبشار جلوه‌ای خاص و حیرت‌انگیز بخشیده و با سطح مخملی خود دیوارهای آن را سبزپوش کرده‌اند.

بهترین زمان دیدن آبشار شوی چه موقع است؟

آب آبشار تله زنگ در فصول مختلف سال تغییر می‌کند و در هر فصلی زیبایی و جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارد. با این حال فصل بهار اوج شکوه، زیبایی و پرآبی این آبشار است. در فصل زمستان رسیدن به چشمه آبشار به دلیل لغزندگی مسیر کمی خطرناک‌تر است پس حتما با احتیاط در این فصل به سمت آبشار حرکت کنید.

چگونه به آبشار شوی برسیم؟

باید بدانید که مسیر رسیدن به این آبشار اصلا ساده نیست و حدود ۴ تا ۵ ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی پیش رو دارید که همین سفر شما را هیجان‌انگیزتر می‌کند. برای رسیدن به آبشار باید خود را با قطار یا ماشین به روستای تله زنگ برسانید و سپس مسیر سه ساعته را به سمت روستای شوی حرکت کنید. از آنجا یا می‌توانید مسیر رودخانه را برعکس در پیش بگیرید تا به سرچشمه آن در میان دره‌های تنگ و باریک برسید یا به بالای کوه صعود کنید تا مستقیم به سرچشمه آبشار برسید. در هر حال به خاطر داشته باشید به هیچ وجه در شب به سمت آبشار حرکت نکنید؛ چراکه مسیر راحتی پیش رو ندارید.

فاصله دزفول تا آبشار شوی چقدر است؟

اگر برنامه بازدید از آبشار شوی را دارید باید بدانید فاصله دزفول تا این آبشار حدود ۱۰۲ کیلومتر است. البته این مسافت تا پارکینگ آبشار است، پس از آن نیز حدود سه ساعت پیاده‌روی یا کوهنوردی در پیش خواهید داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha