۰ نفر

بررسی نموداری «دارو» و پتانسیل های رشد سال آتی...

۵ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبر: 826524
بررسی نموداری «دارو» و پتانسیل های رشد سال آتی...

شرکت داروپخش  شرکتی با قدمت و بزرگ با تولید حدود ۳۰۰ قلم انواع دارو در میان شرکت‌های تولیدکننده دارو در گروه دارویی تامین در رتبه اول قرار دارد. قیمت سهم در بازار سرمایه ۲۷۳۰ ریال است و ارزش مارکتی برابر با ۷۱ هزار میلیارد ریال دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از پتانسیل های شرکت برای سال اینده افزایش قابل قبول نرخ  فروش محصولات گروه دارویی و تجدید ارزیابی شرکت است. ۱۵۰۰ ۲۰۰۰% افزایش سرمایه از محل ملک  کارخانجات داروپخش در جاده قدیم کرج پیش بینی میشود که مساحتی برابر با ۱۹۲ هزار متر دارد. همچنین این شرکت محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می‌کند که با افزایش آرام نرخ دلار در سال آتی و حذف ارز ترجیحی از این صنعت،  درآمد از این محل افزایش می یابد. بیشترین صادرات دارو به کشورهای همسایه افغانسیتان و سپس عراق ، ازبکستان و ترکمنستان است.

معرفی و تاریخچه سهم

کارخانه داروسازی داروپخش به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین شرکت داروسازی کشور، با همکاری شرکت داروسازی انگلیسی Hanburys&Allen  در تابستان ۱۳۴۲ در زمینی به مساحت ۶۵۰،۱۹۱ متر مربع به طور رسمی افتتاح گردید.

 در سال ۱۳۷۱ سهام شرکت توسط سازمان تامین اجتماعی از وزارت بهداشت و درمان خریداری و در تاریخ ۱۳۷۷/۰۱/۲۴ با منفک شدن از شرکت داروپخش با سرمایه پانصد میلیون ریال تحت عنوان شرکت کارخانجات داروپخش به فعالیت خود ادامه داد. در تاریخ ۲۷/۰۶/۱۳۷۹ شرکت از "سهامی خاص" به سهامی عام" تبدیل شد. در تاریخ ۱۳۸۱/۰۷/۲۱ بعنوان سیصد و بیست و ششمین شرکت پذیرفته شده در صنایع دارویی شیمیایی با نماد دارو در فهرست سازمان بورس اوراق بهادار تهران درج گردید.

محصولات و موضوع فعالیت داروبخش

شرکت کارخانجات داروپخش در زمینه‌های مختلف دارویی از قبیل انسانی، دامی، شیرخشک، غذای کودک، لوازم درمانی، آرایشی، آزمایشگاهی، ملزومات دارویی، مکمل‌های تغذیه‌ای، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و غذاهای ویژه و توزیع و فروش آن‌ها در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

سهامدارن و مالکین عمده شرکت:

شرکت داروپخش با ۸۲.۸۷ درصد از سهام شرکت داروپخش، سهامداران عمده این شرکت است. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین ۴.۶ درصد شرکت  را دارد.

بررسی نموداری «دارو» و پتانسیل های رشد سال آتی...

عملکرد  صنعت دارو و وضعیت بنیادی شرکت

سود خالص صنعت دارو امسال، حدود ۹هزار میلیارد تومان بوده است. با ثبات نرخ ارز و روند خنثی دلار نیما و ارز ترجیحی جدید ۲۸۵۰۰،  امسال بازدهی و حاشیه سود  گروه دارو کمتر شد. کاهش حاشیه سود صنعت دارو وعدم‌افزایش نرخ فروش محصولات به میزان کافی از علت های این افت می باشد.. روند نزولی درآمد فروش طی چند ماه اخیر عمدتا ناشی از کاهش تولید و در برخی از شرکت‌ها ناشی از کاهش نرخ فروش بوده است که افزایش هزینه های مالی نیز بر آن اضافه شده است.

شرکت دارو نیز در سال مالی جدید ۷.۵ میلیارد تومان "قرص" صادر کرده که درصد رشد خاصی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

رشد ۲۸ درصدی فروش نماد دارو در ده ماهه نیز رقم خورده.

شرکت کارخانجات داروپخش طی عملکرد ۱۰ ماهه امسال ۳۵۵۰.۸ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است. طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۳۰ دی ۱۴۰۲ مبلغ معادل ۱۶۵ میلیارد تومان، از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افت داشته است.

دارو با سرمایه ثبت شده ۲۶۰ میلیارد تومان طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۳۵۵۰.۸ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.

به طور کلی مبلغ فروش دی ماه شرکت‌های دارویی نسبت به میانگین مبلغ فروش سال۱۴۰۱، ۴۱% افزایش و نسبت به میانگین مبلغ فروش ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تغییری نداشته است.در این بین، بیشترین افت مبلغ فروش نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ و میانگین ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ را شرکت کارخانجات داروپخش به ترتیب با ۴۰% و ۵۶% کاهش به همراه داشته است.

تحلیل تکنیکال دارو و سناریوی پیش رو

نیازمند صرف زمان است و حمایت معتبری در محدوده ۲۶۰۰ و ۲۱۳۰ تومان دارد.

از اردیبهشت ماه وارد فاز اصلاحی موج B شده ولی تمایلی به ریزش بیشتر و شارپ نشان نمیدهد و بیشتر زمان میخرد برای موج C.

هدف های موج C محدوده های مهم ۳۲۰۰-۳۰۰۰ تومان و سپس ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ تومان می باشد. هدف اول در  بهار سال اتی محقق خواهد شد.

بررسی نموداری «دارو» و پتانسیل های رشد سال آتی...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha