۰ نفر

مالیات لوکس نشینی چقدر است ؟

۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبر: 825968
مالیات لوکس نشینی چقدر است ؟

خانه‌های لوکس بالای 35 میلیارد تومان، طبق لایحه بودجه 1403، مشمول مالیات به میزان 2 در هزار است که نشان‌دهنده عزم دولت سیزدهم در دریافت مالیات از لوکس نشینان در راستای مالیات‌ستانی عادلانه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، مالیات بر خانه های لوکس را تصویب کردند.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار ارزش می‌شود.

واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ ویلاهای مجاز است.

سال گذشته خانه‌هایی که بالایی ۲۰ میلیارد تومان ارزش داشتند، به عنوان خانه لوکس شناسایی می شدند که این رقم در بودجه ۱۴۰۳ به ۳۵ میلیارد تومان رسید.

همچنین مالکان خانه های با بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ ، خانه های بالای ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و خانه هایی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر خانه های لوکس می‌شدند.

دریافت مالیات از خانه‌های لوکس از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و دولت سیزدهم در راستای برقراری عدالت اجتماعی در مالیات ستانی اقدام به شناسایی و پیگیری مالیات از لوکس نشینان کرده است.

سازمان امور مالیاتی کشور، شناسایی خانه های لوکس را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا اقدام به ارسال پیامک به لوکس نشینان کرده است هر چند این طرح با جدیت ادامه دارد، اما از سوی مالکان خانه های لوکس مورد اعتراض قرار گرفته و به مزاج آنان خوش نیامده است.

شناسایی ۱۱۰ هزار خانه لوکس برای سال ۱۴۰۲ در تهران

طبق اعلام رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ۱۱۰ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۲ فقط در شهر تهران و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی شده است که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می‌رسد.

به گفته «محمدهادی سبحانیان» ۴۳ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۱ در کل کشور شناسایی شده است.

شناسایی ۱۴۹۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه های لوکس در ۲ سال

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رقم ۳۹۰ میلیارد تومان برای عملکرد سال ۱۴۰۰ و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای عملکرد ۱۴۰۱ مالیات بر خانه‌های مجلل و لوکس محاسبه شده است.

بر اساس هشدار سازمان مالیاتی، مشمولان مالیات خانه های لوکس، چنانچه در مهلت قانونی مالیاتشان را پرداخت نکنند، فرایند قانونی وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی انجام خواهند گرفت.

خانه های لوکس در صورت عدم پرداخت مالیات، در مرحله نخست ممنوع المعامله می شوند. اگر نسبت به عملیات اجرایی اقدام شود و شخصی که مطالبه مالیاتی وی قطعی شده است نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکند، به‌طور قطع از طریق مزایده اموال نسبت به وصول حقوق دولت اقدام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha