۰ نفر

درآمد یک میلیارد دلاری کشور از ۱۴ میلیون‌ تن‌ ترانزیت

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۴۹
کد خبر: 825467
درآمد یک میلیارد دلاری کشور از ۱۴ میلیون‌ تن‌ ترانزیت

رییس کل گمرک گفت: با تحقق ۱۴ میلیون‌تن‌ترانزیت یک‌میلیارد دلار درآمد عاید کشور شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد رضوانی فر تا کنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی با رشد ۸۷ درصد و ۹۰ همت ارزش افزوده به خزانه واریز شده است.

رضوانی گفت: با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن ترانزیت محقق شده است که یک میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته است. با محاسبه نفت تراز نفتی حدود ۱۷ میلیارد دلار مثبت است و عمده کاهش ارزش صادراتی مربوط با کاهش ارزش محصولات پتروشیمی است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: با ۱۵ کشور همسایه ۷۲ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار مبادله تجاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ روز پس از آزمون و اعلام اسامی، کارت ترخیص کاری برای برگزیدگان صادر شده است، گفت: مجوز آزمون ۲۸۳ نفر گرفته شد و در خرداد ماه آزمون برگزار شد و ۱۵۰ نفر تا پایان سال وارد بدنه گمرک خواهند شد. سهمیه ایثارگران ۶۰۰ نفر بوده و از طریق بنیاد نخبگان نیز ظرفیت خوبی برای استخدام فراهم شده است.

رضوانی فر گفت: سال گذشته متوسط پرداختی به کارکنان گمرک هفت میلیون تومان بود که امسال با افزایش ۱۴۰ درصدی به ۱۷ میلیون‌تومان رسیده است. بودجه عمرانی نیز از ۵۰۰ میلیارد به ۱,۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: قرار داد ۵۰ دستگاه منعقد شده و امیدواریم هر ماه دو دستگاه ایکس ری به گمرک‌اضافه شود.

معاون وزیر اقتصاد از شفاف سازی دستورالعمل دریافت تضامین، خبر داد و گفت :۵۶ همت ضمانت نامه در بازه سه ماهه اخذ شده ولی هیچ ضمانت‌نامه ای‌تمدیدنشده است.

وی‌افزود، در حوزه استرداد هم ۱,۱۰۰ میلیارد تومان استرداد حقوق ورودی انجام شده است. امسال ۳۷۰ درخواست جدید در حوزه فعال مجاز داشته‌ایم که بیش از ۹۰ شرکت به لیست فعال برگزیده گمرک، اضافه شده‌اند.

وی‌گفت: در ۸۵ درصد موارد در دیوان عدالت اداری رأی به نفع گمرک صادر شده است. ۱۱۷۳ قانون معتبر و غیر معتبر در حوزه گمرک بررسی شده و تلاش می‌کنیم در قالب ماده‌واحده اصلاحات لازم انجام شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال ۳۰۰۰ پرونده کالای قاچاق به ارزش بیش از ۶ همت در گمرک کشف شده است .۱۸۵۹ نفر نیز پرونده قاچاق انسان تشکیل شده است.

وی‌گفت: سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۷۸۰۰ مطالبه نامه داشتیم و امسال بیش از ۴۲۰۰۰ مطالبه نامه داشته‌ایم. از این‌محل ۱۵ همت و نزدیک به ۸۰ درصد کل پرونده‌های ناشی از تغییر نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ وصول شده است.

رضوانی فر گفت: در فاز اول ۱۶ زیر سیستم و در فاز دوم سایر زیر سیستم‌ها در سامانه جدید گمرک پیاده‌خواهد شد، کل‌پروژه سامانه جدید گمرک، ۷۷ درصد پیشرفت داشته است. سامان دهی به دیتا سنتر در دستور کار قرار گرفته است و بزرگترین دستگاه دولتی هستیم‌که دیتا سنتر را به فضای ابری دولت منتقل‌خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه معماری محیط‌های گمرک باید با فرهنگ‌گمرک‌هوشمند منطبق شود، گفت: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی خادم مرزهاست و تاکید داریم که گمرک باید محور هماهنگی در مرزهای‌کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha