۰ نفر

خبر مهم درباره وضعیت آبی کهگیلویه و بویراحمد

۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱:۰۵
کد خبر: 824063
خبر مهم درباره وضعیت آبی کهگیلویه و بویراحمد

کم بارشی در سال های اخیر نگاه به توسعه سد سازی اصولی در کشور را پررنگ تر کرده تا دشت های مستعد اما تشنه نفسی را با جریان آب های مهار شده، چاق کنندـ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ درصد روان آب‌های کشور را در خود دارد و بر قامت رشته کوه‌هایش، تنها ارثیه ماندگار آسمان، برف است.

طی سالیان متعدد، بهره وری استان از روان آب‌ها و سیلاب‌ها از یک درصد نیز فرا تر نمی‌رفت.

مشکلات تأمین آب کشاورزی

با گذر زمان و فشار تغییرات اقلیمی، کاهش ذخایر برفی و خشک شدن چشمه‌ها سبب شد تا کشاورزی مناطق استان و حتی جنوب غرب کشور با مشکلات تأمین آب مواجه شود.

با چالش ایجاد شده، مدیریت تنها بخشی از روان آب‌ها و سیلاب‌ها می‌توانست در کنار کاهش خسارت‌ها، پایانی بر تهدید زیست بوم‌های مختلف شود. در قلب کهگیلویه و بویراحمد مناطق گرمسیری مانند شهرستان کهگیلویه آسیب محسوس‌تری در محور بارندگی‌ها پیدا کردند.

کار تا جایی پیش رفت که بسیاری از زمین‌های مستعد کشاورزی بی آبی را عمیقاً بر خود حس کردند. دشت‌هایی که در مسیر سیلاب‌ها بودند نیز، به علت گسیل بارش‌ها به پایین دست جز خسارت چیزی در پی نداشتند.

با شکل گیری نگاهی نو، ایجاد سدهای سبک و سنگین در مسیر رودها و سیلاب‌ها در دستور کاری قرار گرفت. پروژه‌هایی در دولت‌های قبل کلید خورد که روند لاک پشتی آن را به دولت سیزدهم رساند.

عزم دولتمردان برای پایان عصر تشنگی جزم شد تا امروز دو سد کوهبرد و سرپری پایان داستان بخشی از مشکلات کشاورزان منطقه را با لبخند همراه سازد.

فرماندار کهگیلویه گفت: دو سد کوهبرد و سرپری در شهرستان کهگیلویه حدود ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را آبیاری خواهد کرد.

سید حمزه محقق زاده افزود: ظرفیت‌های مطلوب سد سازی در شهرستان ایجاد شده و سد سرپری در ۲ کیلومتری دهدشت علاوه بر کاربرد کشاورزی با هدف گردشگری نیز ساخته شده که افزون بر ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

محقق زاده تصریح کرد: بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی استان، بالغ بر ۱۵٠ میلیارد تومان برای تکمیل سد و پرداخت دیون پیمانکار و زمین‌های کشاورزی کنار دست این سد هزینه خواهد شد.

وی عنوان داشت: سد کوهبرد نیز به بهره‌برداری رسیده اما نیازمند حمایت‌ها و کمک‌های ویژه در خصوص انتقال آب به دشت‌های زیردست سد است.

محقق‌زاده با اشاره به سد سرپری تاکید کرد: این سد هم افزون بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که پیش بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

محقق زاده افزود: ما هم پیگیر هستیم که تا پایان دولت این دو پروژه به حد مطلوب و تکمیل برسد.

فرماندار کهگیلویه ضمن قدردانی از پیمانکار سد شهید دلنسب کوهبرد گفت: امیدواریم مطالبات مردم و پیمانکار پرداخت شود.

امام جمعه دهدشت گفت: ایجاد ظرفیت‌هایی مانند سد آبریز می‌تواند مشکلات زیادی را در شهرستان حل کند.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر افزود: زمین‌های مستعد شهرستان در مجاورت این سدها تشنه و بی‌آب مانده‌اند و سد آبریز هم جلوی طغیان سیلاب‌ها و آسیب‌ها را می‌گیرد وهم باعث کمک به کهگیلویه می‌شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان اینکه ۳۶ هزار هکتار زمین در کهگیلویه و چرام چشم انتظار آبریز هستند تاکید کرد: مطالبه عموم مردم احداث سد آبریز است.

وی با اشاره به سطح دریاچه کوهبرد و حجم آب ذخیره این سد، بر لزوم افزایش ارتفاع تا هفت متر تاکید کرد.

وحدانی فر در خصوص مزایای افزایش ارتفاع سد گفت: این سد در حال حاضر ظرفیت ۲ و نیم میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی آب را داراست که در صورت افزایش ارتفاع هفت متری تا پنج میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهد شد.

راه پیشرفت کهگیلویه کشاورزی است

امام جمعه دهدشت خاطر نشان کرد: اگر این افزایش صورت بگیرد، سطح زمین‌های آبیاری شده از ۴۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تنها راه اول، دوم و سوم پیشرفت کهگیلویه توسعه کشاورزی است افزود: سفرهای رئیس جمهور به استان برکات زیادی داشت، اما سهم وزارت کشاورزی از بقیه کمتر بود.

۳۵٠ هزار متر مکعب حجم عملیات خاکی

مسؤول پروژه سد شهید دلنسب کوهبرد گفت: فاز اول طرح با حجم عملیات خاکی ۳۵۰ هزار متر مکعب تمام شده است.

احسان تابش نژاد افزود: مشخصات فنی این طرح شامل طول تاج ۳۶۰ متر، ارتفاع از کف ۲۶ متر و نیم، عرض کف سد ۱۱۰ متر و عرض تاج هشت متر است.

وی با اشاره به اتمام و بهره برداری از فاز اول، ابراز امیدواری کرد: فازهای بعدی و عملیات اجرایی آبیاری نوین جهت آبیاری زمین‌های زیر دست با همکاری جهاد کشاورزی استان آغاز شود.

سد شهید دلنسب کوهبرد پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶، در فاز اول آغاز به کار با ارتفاع ۲۶.۵ متر و حجم ۲.۵ میلیون متر مکعب تکمیل شد.

سد کوهبرد با هدف آبیاری اراضی کشاورزی دیم حومه غربی دهدشت و کنترل سیلاب و توسعه گردشگری در شهرستان کهگیلویه احداث شد.

تحقق پروژه‌های سد سازی در کهگیلویه می‌تواند مسیری برای توسعه کشاورزی با خروجی اشتغال مطلوب در منطقه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    توسعه کشاورزی در یکی از خشک ترین کشور های جهان مصداق بارز عدم توسعه پایدار، توسعه کشاورزی به کلی ایران را نابود و تبدیل به برهوت میکنه، تنها را توسعه ورود تکنولوژی و توسعه ی مشاغلی که نیاز زیادی به آب ندارند، توسعه گردشگری یکی از بهترین کارها در حال و روز فعلی کشور