۰ نفر

خطر جدی بیخ گوش سد بارزوی شیروان

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 811248
خطر جدی بیخ گوش سد بارزوی شیروان

فرماندار شیروان گفت: سد بارزوی شیروان در سال زراعی جاری فقط ۷ تا ۸ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت اسماعیل‌زاده  اظهار داشت: در سال گذشته و با توجه به خشکسالی شدیدی که در استان و به ویژه شهر شیروان به وجود آمد شاهد کسری آب برداشت شده از سد و سایر منابع برای استفاده کشاورزی بودیم و تامین آب شرب مردم اولویت اصلی بود.

وی افزود: سد بارزوی شیروان تنها سد دارای بدنه بتنی در استان خراسان شمالی که در سال ۹۶ و ۹۷ هم با کاهش شدید سطح آب مواجه شده بود. در سال ۱۳۹۸ و با بارش‌های آن سال وضعیت ذخیره آب در سد مناسب شد که متاسفاه به دلیل عدم اعمال مدیریت در برداشت آب، دوباره دچار مشکل شد.

فرماندار شیروان گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در بدبینانه‌ترین حالت در سال زراعی جدید حدود ۵ تا ۷ میلیون مترمکعب آب در سد خواهیم داشت و این در حالی است که ظرفیت گنجایش آب سد حدود ۹۰ میلیون متر مکعب است. امیدواریم با تخصیص مدیریت شده آب سد به کشاورزان، از این بحران عبور کنیم.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: خشکسالی اثر مخربی در وضعیت سد داشته و بارندگی‌های اخیر نیز تاثیر زیادی در حجم آب نداشته و تنها ۱۳ میلیون متر مکعب آب دارد.

  سد بتنی بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان بر روی رودخانه قلجق یکی از سرشاخه‌های رود اترک برای مهار آب و کنترل سیلاب ها، تامین سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب شرب شهر شیروان، ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز صنعت، ۳۰ میلیون متر مکعب تامین آب مورد نیاز زمین‌های پایین دست و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز زیست محیطی ساخته شده که در سال‌های اخیر دچار کم آبی شده و در برخی مواقع آب سد به حدی کم است که برداشت آب موجب آسیب جدی به بدنه سد خواهد شد.

شبکه آبیاری زمین‌های پایین دست این سد، پنج هزار و ۷۱۳ هکتار زمین را زیر پوشش دارد و کشاورزی و باغداری در مزارع شیروان تا حد زیادی به وجود این سد بستگی داشته و نیازمند آب سد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha