۰ نفر

موضوع محیط زیست لوکس نیست

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۰۶
کد خبر: 822331
موضوع محیط زیست لوکس نیست

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:موضوع محیط زیست بسیار مهمی است که در گذشته افراد توجهی به آن نمی‌کردند و آن را یک مساله لوکس و فانتزی می‌دانستند. موضوع محیط زیست امروز تبدیل به دغدغه جدی شده است. تجربه ثابت کرده در جاهایی که وضعیت محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی کشور به خوبی حفظ نشده است حتی سرمایه گذاری‌های اقتصادی هم نتوانستند پایدار بمانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی در اولین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب، بیان کرد: اگر مسئولان کشور پای صحبت‌های کارشناسان و متخصصان بنشینند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. اکولوژیست‌ها می‌گویند ما یک کره زمین داریم و من می‌گویم ما یک ایران داریم و باید با همکاری یکدیگر بتوانیم برای پایداری این سرزمین تلاش کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد:  موضوع محیط زیست بسیار مهمی است که در گذشته افراد توجهی به آن نمی‌کردند و آن را یک مساله لوکس و فانتزی می‌دانستند. موضوع محیط زیست امروز تبدیل به دغدغه جدی شده است. تجربه ثابت کرده در جاهایی که وضعیت محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی کشور به خوبی حفظ نشده است حتی سرمایه گذاری‌های اقتصادی هم نتوانستند پایدار بمانند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم بسیاری از مسائل اصلی محیط زیست را در این برنامه قرار دهیم و خوشبختانه با تیم کارشناسی این حوزه توانستیم تمام موارد گنجانده شده در برنامه هفتم را بدون هیچ‌گونه ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کنیم. دولت را در سال اول برنامه هفتم مکلف به ارایه برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی کردیم.

وی در ادامه از پیشنهاد ایران برای ایجاد آژانس منطقه‌ای پارلمانی تغییرات اقلیمی خبر داد و بیان کرد: این پیشنهاد مورد استقبال بسیاری از کشورهای منطقه قرار گرفته است که امیدواریم با راه‌اندازی این آژانس گام بزرگی در مدیریت مشترک مقابله و سازگاری با این پدیده در منطقه خلیج‌فارس و منطقه مِنا برداشته شود. در حوزه محیط زیست معمولا مردم از مسئولان جلوتر هستند، اگر در این حوزه مشارکت حقیقی و واقعی رخ ندهد بعید است برنامه‌ها با موفقیت همراه باشد، چون مردم اثرات مربوط به این حوزه را لمس کرده‌اند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه به موضوع تخصیص آب و حقابه توجه کردیم اما در طول مسیر در بحث کشاورزی‌های غیرعلمی و کشاورزی‌های سنتی آب برداشته می‌شود و چیزی برای تالاب‌ها باقی نمی‌ماند. بخش اعظمی از تالاب‌ها خشک شده‌اند و احیای آن‌ها یکی از مطالبات جدی مردم و کارشناسان محیط زیست است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت باغ گیاهشناسی بیان کرد: موضوع ساخت و ساز اطراف این باغ را به طور جدی دنبال کردیم و در این خصوص مکاتبات متعددی انجام شده است و همچنان پیگیریم تا از تخریب این باغ ملی جلوگیری شود.

رفیعی با انتقاد از پرورش ماهی در قفس در مخازن سدهای کشور گفت: این موضوع موجب از دست رفتن منابع آب شیرین ما شده است و باید هرچه سریعتر متوقف شود. برای نخستین بار در برنامه هفتم ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های کشور در قانون دیده شده و وزارت نیرو مکلف شده است این حق‌آبه را تامین کند.

انتهای پیام

خبرنگار علی قورچیان
دبیر محمد نوراللهی
لینک کوتاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha