۱ نفر

فوری / متقاضیان دریافت ارز مسافرتی بخوانند

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبر: 821091
فوری / متقاضیان دریافت ارز مسافرتی بخوانند

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز، بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم بهمن ۱۳۶۳؛ ثبت‌نام از متقاضیان سکه تا پایان امسال انجام می‌شود

برادر احمد عزیزی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره بانک ملی ایران اظهار کرد: حجم سپرده‌ها در استان فارس متجاوز از ۱۰۲ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به حجم سپرده‌ها تا پایان اسفند ۶۲ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی در مورد توزیع سکه بهار آزادی بین متقاضیان اظهارکرد که این امر در برنامه کار بانک مرکزی قرار دارد که تا آخر امسال وجوه آن برای برنامه‌ریزی دریافت خواهد شد و در مورد پرداخت عیدی به کارکنان دولت دستورالعملی در دست است که به کلیه کارکنان یک سکه بهار آزادی داده خواهد شد و زمان توزیع آن بستگی به سرعت عمل خود ادارات ذی‌نفع و واریز کردن وجوه آن به حساب بانک دارد.

چهارم بهمن ۱۳۷۳؛ فروش دلار مسافری از سر گرفته شد

سکه بهار آزادی امروز هر عدد ۴۸۰ هزار ریال در بازار فروش داشت و ازسوی دیگر امروز در بازار آزاد ارز هر پوند انگلیس با ۱۴۰ ریال افزایش به نسبت دیروز ۵۰۷۰ ریال فروش رفت.

همچنین پس از روزها توقف در فروش ارز مسافری، امروز صرافی‌ها با پاسپورت و بلی دلار را به نرخ ۲۶۸۰ ریال به متقاضیان فروختند.

گزارش خبرنگار اطلاعات می‌افزاید، در بازار آزاد قیمت فروش هر قطعه سکه بهار آزادی با ۵۵ هزار ریال افزایش نسبت به روز قبل به ۴۸۰ هزار ریال رسید.

گفته می‌شود، بانک مرکزی به‌زودی پیش‌فروش سکه طلا را آغاز خواهد کرد.

از طرفی، دلالان ارز امروز هر دلار آمریکا را به صورت اسکناس به قیمت ۳۵۰۰ ریال به‌صورت حواله به قیمت ۳۶۰۰ ریال می‌خریدند.

چهارم بهمن ۱۳۸۳؛ بانک مرکزی به دنبال بهره تک‌نرخی

محمدرضا شجاع‌الدینی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: برنامه بانک مرکزی یکی کردن نرخ سود تسهیلات است و اگر سازمان مدیریت نیز بخواهد تسهیلاتی با نرخ پایین به بخش کشاورزی و یا سایر بخش‌ها در نظر بگیرد باید مابه‌التفاوت آن را در بودجه پیش‌بینی کند.

از سال آینده و براساس قانون برنامه چهارم، توزیع بخشی تسهیلات بانکی نخواهیم داشت و اگر دولت بخواهد تسهیلات را به بخش خاص سوق دهد باید از مکانیزم انگیزشی استفاده کند.

آغاز سرمایه‌گذاری قطر بر روی فناوری جی‌تی‌ال

شبکه تحلیل‌گران تکنولوژی ایران در گزارشی سرمایه‌گذاری قابل توجه کشورهای صاحب منابع گاز نظیر قطر، برای استفاده از تکنولوژی (GTL) را نشانگر توسعه و سودآوری این فناوری در آینده‌ای نزدیک دانست.

فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های مایع (GTL) به فرآیندی اطلاق می‌گردد که در آن بتوان گاز طبیعی را به فرآورده‌های باارزش ازجمله متانول، دی‌متیل اتر و سایر فرآورده‌های میان تقطیر (مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید) تبدیل نمود.

براساس پیشنهاد شرکت اکسون، با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی بالاترین قیمت فرآورده‌های GTL حاصل از میادین بزرگ در حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار در هر بشکه و برای میادین متوسط و کوچک در حدود ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است.

چهارم بهمن ۱۳۹۳؛ لغو تحریم بانک تجارت و کشتیرانی

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا با صدور رایی در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد بانک تجارت باید از فهرست تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا خارج شود.

این رای بر این مبنا صادر شده که شورای اتحادیه اروپا نتوانسته است اثبات کند بانک تجارت تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را دور زده یا به دیگران برای دور زدن این تحریم‌ها کمک کرده است.

نکته دیگری که در این رای مورد اشاره قرار گرفته، این است که این دادگاه اظهار داشته است با توجه به خصوصی شدن این بانک در سال ۲۰۰۹ دیگر دولت ایران کنترل این بانک را در دست ندارد؛ بنابراین نمی‌توان ادعا کرد این بانک به طوری جدی و اساسی به دولت ایران کمک است.

با این حال، این رای هنوز قطعی نیست و امکان تجدیدنظرخواهی از آن برای شورای اروپا وجود دارد. در صورت تجدیدنظرخواهی، دیوان دادگستری اروپا به این پرونده رسیدگی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha