۰ نفر

اتفاق عجیبی که هر ۸.۵ سال برای زمین می افتد

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۳:۰۰
کد خبر: 818735
اتفاق عجیبی که هر ۸.۵ سال برای زمین می افتد

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، هسته داخلی زمین هر ۸.۵ سال حول محور چرخش خود نوسان می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از الیوم السابع، دانشمندان چینی در مطالعه‌ای تازه دریافته اند که هسته داخلی زمین هر ۸.۵ سال حول محور چرخش خود نوسان می‌کند که این تغییر احتمالاً نتیجه عدم تعادل جزئی بین هسته داخلی و گوشته زمین است که لایه زیر زمین است. 

هسته زمین که از حدود ۱۸۰۰ مایل (۲۸۹۶ کیلومتر) زیر سطح شروع می‌شود، به یک مرز بیرونی مایع در حال چرخش و یک قسمت داخلی عمدتاً جامد تقسیم می‌شود. این منطقه تا حدودی مسئول تعدادی از دینامیک ژئوفیزیکی سیاره ما، اعم از طول هر روز و میدان مغناطیسی زمین است که به محافظت از بشر در برابر پرتوهای مضر خورشید.

بر اساس مطالعه منتشر شده در ۸ دسامبر در مجله Nature Communications، این چرخش تازه کشف شده در هسته داخلی در نهایت می‌تواند منجر به تغییر شکل و حرکت هسته مایع شود و درنهایت منجر به تغییر بالقوه در میدان مغناطیسی زمین شود.

برای درک بهتر عملکرد درونی این هسته، محققان ژئوفیزیک به رهبری هائو دینگ از دانشگاه ووهان، در سال ۲۰۱۹ حرکت محور چرخش زمین را نسبت به پوسته آن که به چرخش قطبی معروف است، تجزیه و تحلیل کردند و یک انحراف جزئی در حرکت قطبی که تقریباً هر ۸.۵ سال یکبار اتفاق می‌افتد، احتمال "لرزش هسته داخلی"، شبیه به چرخش بالا را نشان می‌دهد.

در جدیدترین مطالعه خود، دینگ و همکارانش این چرخه را با اندازه گیری تغییرات کوچک در طول روز در سراسر جهان، که توسط حرکت تناوبی محور چرخش زمین کنترل می‌شود، تأیید کردند و آن‌ها را با تغییرات حرکت قطبی که قبلاً تشخیص داده بودند مقایسه کردند. 

داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این نوسان احتمالاً ناشی از یک شیب ۰.۱۷ درجه‌ای بین هسته داخلی زمین و گوشته است که با نظریه چرخش سنتی زمین که «فرض می‌کند محور چرخش هسته داخلی زمین و گوشته» مطابقت دارند، ناسازگار است.

تیم تحقیقاتی تأثیرات جوی، اقیانوسی و هیدرولوژیکی را که ممکن است باعث انحراف حرکت قطبی همراه با لرزش هسته داخلی شده باشد را رد کرد. با این حال، مطمئن بودن درباره این موضوع دشوار است که این منابع نقشی ایفا نکرده باشند.

در آینده، این کشف می‌تواند به محققان کمک کند تا پویایی بین هسته داخلی زمین و فرآیندهایی اعم از زلزله و تغییرات میدان مغناطیسی را که بر بشریت تأثیر می‌گذارد، درک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha