۰ نفر

کریسمس این بازار ایران را به تعطیلی کشاند

۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳
کد خبر: 818695
کریسمس این بازار ایران را به تعطیلی کشاند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تعطیلی بازارهای خارجی به واسطه کریسمس دلیل دوریختن «خیار خاردار» از سوی کشاورزان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از مشکلاتی که این روزها کشاورزان روستاهای شهرستان جیرفت را با مشکل مواجه کرده، نبود خریدار برای محصول «خیار خاردار» است. کشاورزان به ناچار این محصول را امحا کردند و قرار است برای خوراک دام استفاده شود.

انتشار فیلم دور ریختن خیارهای خاردار ویژه صادرات در جنوب کرمان از کامیون به‌علت نداشتن مشتری در حالی بحث‌برانگیز شده که گویا آنطور که مسئولان می‌گویند پای تعطیلات کریسمس و کم شدن تقاضا از بیرون مرزها در میان است.

گفته می‌شود سال‌های قبل کشاورزان جنوب کرمان برای کشت "خیار خاردار" که مصرف داخلی ندارد با بازرگانان قرارداد می‌بستند و حتی پیش‌پرداخت هم دریافت می‌کردند به همین دلیل خریدار یا صادرکننده به هر ترتیب ملزم به خرید محصولات برداشت شده بود؛ اما امسال قراردادی بسته نشده و مشکلات صادرات نیز بر دوش کشاورز افتاده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: به دلیل کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی، بازارهای خارجی تعطیل بوده و امکان خرید از سوی بازرگانان که بیشتر در روسیه بودند فراهم نشده است.

صادق حسین زاده افزود: این نوع خیار سال‌های قبل به صورت قراردادی کشت می‌شده است و خریدار داخلی با بستن قرارداد با کشاورزان این محصول را خریداری می‌کردند.

وی تصریح کرد: امسال بدون بستن قرارداد، کشت این محصول صورت گرفته است؛ البته کشاورزان تاکنون فروش خوبی داشتند و فقط در این ۲ هفته به دلیل نخریدن از سوی خریداران خارجی، فروش با وقفه مواجه شده است و انتظار می‌رود در برداشت‌های بعدی بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

حسین زاده بیان داشت: میزان سطح زیر کشت این نوع خیار به ۵۰ هکتار هم نمی‌رسد و فقط در گلخانه کشت می‌شود.

وی افزود: کشاورزان حدود ۴۰ تا ۴۵ مرحله از این محصول برداشت می‌کنند و تاکنون حدود ۲۰ مرحله برداشت کرده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: خیار خاردار مصرف داخلی ندارد و به همین دلیل کشاورزان مجبور شده‌اند مقادیری از آن را دور بریزند.

وی بیان داشت: برداشت این محصول تا آخر اسفند ادامه دارد و بازار برای آن وجود دارد و به طور حتم کشاورزان متضرر نمی‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha