۰ نفر

جولان خشکسالی در این استان درپی کم‌بارشی در پاییز

۵ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹
کد خبر: 816025
جولان خشکسالی در این استان درپی کم‌بارشی در پاییز

با پایان فصل پاییز و پشت سر گذاشتن چند سامانه بارشی تقریبا مناسب در کرمانشاه، اکثر نقاط استان بارش‌های نسبتا خوبی دریافت کردند، اما سهم شهرستان‌های شرقی از این بارش‌ها چشمگیر نبوده، به گونه‌ای که طبق آمارها بارش این شهرستانها تقریبا ۵۰ درصد کمتر از دوره بلندمدت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پاییز امسال چهار شهرستان هرسین، صحنه، سنقر و کنگاور تقریبا بیشترین کاهش بارش را نسبت به میانگین بلندمدت به ثبت رسانده‌اند و کمترین میزان بارش‌ را نیز بین سایر نقاط استان کرمانشاه داشته‌اند.

در حالیکه در اکثر ایستگاه‌های استان برای سال زراعی جاری (از ابتدای مهر ۱۴۰۲) بارش‌های بیشتر از ۱۰۰ میلی‌متر گزارش شده، اما میزان بارش در شهرستان‌های شرقی استان به حدود نصف و یا کمتر از نصف میانگین استان رسیده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال بخش قابل توجهی از نقاط کشور دچار کاهش بارش  نسبت به شرایط نرمال بودند، گفت: متاسفانه شهرستان‌های شرقی استان ما نیز در این محدوده قرار گرفتند.

سعید قاسمی با اشاره به کم بارشی‌ها در نواحی شرقی استان کرمانشاه، اظهار کرد: هرسین کم بارش‌ترین نقطه استان کرمانشاه در سال زراعی جاری بوده و با حدود ۵۳ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۵۶ درصدی بارش نسبت به میانگین بلندمدت را داشته است.

وی میزان بارش کنگاور را نیز به عنوان یکی دیگر از شهرستان‌های کم بارش استان حدود ۵۹ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در این شهرستان نیز ۵۷ درصد کاهش بارش را نسبت به بلندمدت داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان صحنه هم با ۷۲.۶ میلی‌متر  و سنقر با ۷۶.۶ میلی‌تر بارندگی، از دیگر نقاط کم بارش استان هستند که در این دو شهرستان نیز به ترتیب ۵۲  و ۴۳ درصد کاهش بارندگی را نسبت به بلندمدت شاهد بوده ایم.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه میانگین بارش استان در سال زراعی جاری ۱۳۰ میلی‌متر بوده، خاطرنشان کرد: میانگین بارش در شهرستان‌های شرقی استان از میانگین استان بسیار پایین‌تر بوده است.

قاسمی یادآور شد: سامانه‌های بارشی خوبی که طی چند وقت اخیر در استان داشتیم از جمله سامانه‌ای که طی روزهای گذشته در کرمانشاه فعال بود، متاسفانه بارش چندانی در شهرستان‌های شرقی استان نداشت.

وی با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری استان نسبت به دوره بلندمدت و اینکه این کاهش در شهرستان‌های شرقی استان بسیار بیشتر بوده است، اظهار کرد: خیلی از نقاط کشور کاهش بارش بسیار بیشتری نسبت به نرمال داشتند و شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه نیز جزو این مناطق بودند.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه پیش‌بینی‌های بلندمدت بارش‌هایی تقریبا به اندازه نرمال را برای فصل زمستان نشان داده، تاکید کرد: حتی اگر بارش‌های زمستان نیز مناسب باشد، قطعا کم بارشی که در فصل پاییز در شرق استان داشتیم را به طور کامل جبران نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha