۰ نفر

در نشست هم‎اندیشی نویسندگان کتاب اصول و مبانی بازار سرمایه مطرح شد؛

انتشار اولین منبع آزمون اصول بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۰۳
کد خبر: 810806
انتشار اولین منبع آزمون اصول بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳

نشست هم‌اندیشی نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» با موضوع بررسی شیوه‌ها و استانداردهای تدوین محتوای مرجع آموزش و آزمون اصول بازار سرمایه، با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، اساتید دانشگاه و نویسندگان کتاب، توسط انتشارات بورس برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طی سال‎های گذشته منابع آزمون‌های بازار سرمایه یکی از چالش برانگیزترین مباحث برای شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها بوده است؛ تا آنجا که «رفع سردرگمی شرکت‌کنندگان این آزمون» یکی از کلید واژه‌های اصلی نشستی بود که روز گذشته در دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

حسن فرج‌زاده معاون اجرایی سازمان بورس، میثم حامدی مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، محمدهادی سلیمی‌زاده مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس، شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس و یکی از نویسندگان کتاب، محمد جواد فرهانیان، رضا میرزخانی و مهسا قربانی از اساتید دانشگاه و نویسندگان کتاب در این نشست حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی پرداختند.

شیوه‌ها و استانداردهای تدوین محتوای مرجع آموزش و آزمون حرفه‌ای بازار سرمایه مهم‌ترین بحثی بود که بین مهمانان این نشست درگرفت و لزوم ایجاد منابعی برای آموزش و طراحی سوالات تمام آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، نکته‌ای بود که مورد تاکید و اجماع سخنرانان و نویسندگان کتاب مذکور قرار گرفت.

همچنین این نشست میزبان علی حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی و غلامعلی معصوم‌نیا معاون آموزش دانشگاه خوارزمی بود که بر لزوم ارتباط بیشتر بازار سرمایه، دانشگاه و صنعت تاکید داشته و خواستار همکاری مشترک و راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با بازار سرمایه در دانشگاه بودند.

تدوین کتاب توسط ۱۲ استاد، منجر به هم‌افزایی خواهد شد/ تجربه مشابه موفقی در این زمینه وجود دارد

در بخشی از این نشست حسن فرج‌زاده، معاون اجرایی سازمان بورس ضمن تاکید و تایید ضرورت استانداردسازی اصطلاحات و به‌روزرسانی کتاب‌ها در پاسخ به دغدغه وحدت نگارشی کتاب، گفت: باید بپذیریم که سطحی از تفاوت در فصول کتاب وجود خواهد داشت و اتفاقا این بسیار کمک کننده هم خواهد بود.

وی ادامه داد: تجربه مشابه‎ای در نگارش کتب درسی آموزش و پرورش و کار و دانش اتفاق افتاد، در آنجا یک استانداردی را مد نظر قرار دادند که هر فصل را یک نفر تدوین کند؛ فردی که در آن زمینه تخصص دارد که تجربه موفقی بود.

فرج‌زاده با تاکید بر اینکه تعیین استانداردها بسیار کمک‌کننده است، اظهار داشت: باید به بخشی از تفاوت‌ها احترام بگذاریم تا برای سایر تالیف‌های مورد نیاز از آن بهره‌برداری کنیم. همچنین برای هم‌افزایی، تولید محتوا و تکمیل زنجیره اطلاعات، باید تعامل و همکاری با دانشگاه روز به روز افزایش یابد.

اراده برای تدوین محتوای منسجم شکل گرفته است

شاپور محمدی یکی از 12 نویسنده کتاب، با اشاره به خاطراتش از زمان ریاستش بر سازمان بورس گفت: در آن زمان بسیاری از بنده سوالاتی درباره آزمون‌ها می‌پرسیدند و پاسخ بنده این بود که نمی‌دانم. به دغدغه‌مندان می‌گفتم هر کتابی که این سر فصل‌ها را دارد، بخوانید. اگر در آن زمان نام کتابی را ذکر می‌کردم به تبلیغ متهم می‌شدم؛ جای این منبع در بازار سرمایه بسیار خالی بود، به همین خاطر خوشحالم اراده‌ای برای تدوین محتوای منسجم شکل گرفته است.

رئیس اسبق سازمان بورس از جلدهای بعدی کتاب‌های مختص آزمون‌های مختلف بازار سرمایه خبر داد و تاکید کرد: بحث به‎روزرسانی بسیار مهم است. مثلا در کتاب اقتصادی ۱۰ سال پیش رمز ارزها وجود ندارد. یا مثلا هر ساله ۵-۶ ابزار جدید به اوراق اسلامی اضافه می‌شود. بنابراین تدوین کتب جدید، به‌روزرسانی را هم در دل خود دارد و از این جهت هم، این اتفاق مبارکی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: دغدغه دیگر بنده استانداردسازی اصطلاحات بازار سرمایه است. در شرایط فعلی ترم مشخصی برای اصطلاحات تخصصی وجود ندارد. یک نفر می‌گوید پیمان آتی، یک نفر می‌گوید قرارداد آتی، یکی هم می‎گوید قرارداد سلف؛ امیدوارم در کتاب پیش‎رو وحدت محتوایی و استانداردسازی اصطلاحات را پیش ببریم.

شاپور محمدی در ادامه سخنانش درباره چالش پیش‌روی نویسندگان کتاب سخن به میان آورد و گفت: ممکن است بعضی فصل‌های کتاب خیلی کمی و بعضی خیلی کیفی نوشته شود. نمی‌شود یک فصل هیچ فرمولی نداشته باشد و یک فصل فقط کمی باشد. این موضوعات را باید بعدا نهایی کنیم و در آن به نتیجه برسیم. دو مولف می‌توانند خیلی خوب با هم هماهنگ شوند اما هماهنگی ۱۲ مولف کمی دشوار است.

آزمون اصول بازار سرمایه شبیه CFA  نیست، نباید هم باشد/ ۳ آزمون بازار سرمایه در اولویت تدوین منابع جدید

در ادامه این نشست میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس که مسئولیت تدوین و راهبری محتوای این کتاب را به عهده دارد، گفت: تلاش‌هایی‌ که در سال‎های اخیر برای آزمون‌های بازار سرمایه صورت گرفته، منسجم نبوده است. یکی از مشکلات همیشگی شرکت‌کنندگان آزمون‌ها این بوده که ما به کدام محتوا رجوع کنیم؟

وی افزود: تا پیش از ایده تدوین کتاب، سازمان بورس سرفصل‌های مشخصی را به شرکت‌کنندگان آزمون‌ها ارائه می‌کرد و شرکت‌کنندگان از منابع مختلف، مطالبی را مطالعه می‌کردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که آزمون اصول بازار سرمایه ایران شبیه آزمون Chartered Financial Analyst  است که به اختصار آزمون CFA نیز خوانده می‌شود. یعنی یکی از شناخته‌شده‌ترین آزمون‌هایی که افراد در جهان با قبولی در آن می‌توانند در حوزه بازار سرمایه، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

به گفته حامدی، آزمون اصول بازار سرمایه ما اصلا شبیه CFA نیست و نباید هم باشد. البته در طراحی سرفصل‌های کتاب فعلی به کتابی که در ایالت متحده با عنوان اصول و مبانی بازار سرمایه تدوین شده، نگاهی انداخته‌ایم. محتوا متناسب با بورس ایران است اما تفاوت‌های بنیادی دارد. امیدواریم بتوانیم 3 آزمون بازار سرمایه را در سال ۱۴۰۳ با محتوای جدید منطبق کنیم.

حامدی گفت: بعضی دوستان دلسوز به ما گفتند که شاید این کار از اساس درست نباشد که ۱۳ تن از اساتید را جمع کنیم؛ ما معتقدیم که توانایی انجام این کار تیمی را داریم.

به‌گفته مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، این کتاب ۶۰۰ صفحه خواهد بود که سقف هر فصل ۵۰ صفحه است. کتاب اصول برای کسانی است که می‌خواهند با همه مسائل بازار به‌صورت نسبی آشنا شوند.

نصاب قبولی شرکت‌کنندگان آزمون‌ها 20 درصد است / تالیف و ترجمه منابع منسجم، میزان قبولی‌ها را افزایش می‌دهد

محمدهادی سلیمی‌زاده، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس نیز در این نشست به آمار و ارقام مهمی درباره میزان قبولی شرکت‌کنندگان آزمون‌های بازار سرمایه اشاره کرد. به‌گفته سلیمی‌زاده، نصاب قبولی‌ها حدود ۲۰ درصد است و علت میزان قبولی کم، فقدان منابع مشخص و منسجم در این حوزه است.

چند ماه پیش غرفه شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از سامانه جمع‌سپاری سوالات بازار سرمایه، رونمایی کرد. سامانه‌ای که قدمی مهم برای اصلاح سوالات آزمون‌های بازار سرمایه بود.

سلیمی‌زاده در ادامه بحث خود با اشاره به سامانه نامبرده گفت: در ماه‎های اول مدیریت فعلی سازمان بورس، دغدغه‌ای تحت عنوان تهیه اطلس از چالش‌های حوزه آموزش مطرح شد که نتیجه ابتدایی‌اش طراحی سامانه جمع‌سپاری سوالات آزمون بود. تاکنون ۷۰ تن از اساتید بازار سرمایه در این موضوع مشارکت داشته‌اند. ادامه کار، تدوین کتاب اصول و مبانی بازار سرمایه است که در ۱۳ فصل و توسط ۱۳ تن از اساتید این حوزه تدوین خواهد شد.

به‌روزرسانی کتاب «اصول بازار سرمایه» در مقاطع مختلف زمانی

مهسا قربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در آسیب‌شناسی وضعیت آزمون‌های فعلی گفت: هر کسی آزمون می‌دهد نمی‌تواند اعتراض مستندی داشته باشد؛ چرا که منابع مشخصی وجود ندارد. به‌روزرسانی متون با نگاه به بازارهای جهانی و شرایط کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بسیاری از کتاب‌ها نگارش می‌شود اما به‌روزرسانی نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» اصلاح و به‌روزرسانی مدام و با برنامه آن است که بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان در مقاطع مختلف زمانی باشد.

رضا میرزاخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق نیز در این نشست حضور داشت. وی به ضرورت هماهنگی بیشتر بین نویسندگان اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید در جلسات آتی مشخص شود، تعیین سطح سختی محتوای کتاب است. امیدوارم این نشست‌های هم‌اندیشی طلیعه‌ای برای هماهنگی مذکور باشد.

همچنین محمد جواد فرهانیان استاد دانشگاه و یکی از نویسندگان کتاب، گفت: من و آقای حامدی کار مشترک داشته‌ایم. پیشنهاد من این است که کتاب در چند جلد به چاپ برسد چراکه اگر چند جلد باشد، کار برای خوانندگان و مولفان نیز راحت‌تر خواهد شد.

فرهانین ادامه داد: همین‌طور باید به‌طور مشخص‌تری به این موضوع بپردازیم که آیا می‌خواهیم در  این کتاب نگاه بین‌المللی داشته باشیم یا نگاه داخلی؛ شورای نشر شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس باید این مسئله را تعیین کند. موضوع به‌روزرسانی مداوم کتاب نیز بسیار مهم است.

رفع سردرگمی داوطلبان با تالیف کتاب مرجع آزمون‌ها

در ادامه این نشست احسان عامری، مدیر آموزش شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس اظهار کرد: برنامه‌های توسعه آزمون‌های بازار سرمایه در اصل از سال  ۱۴۰۰ آغاز شده بود. اقداماتی مانند اصلاح در شیوه برگزاری، توسعه آزمون‌ها در استان‌های دیگر، صحت‌سنجی بانک سوالات فعلی، فرآیند صدور الکترونیک گواهینامه‌ها و استعلام آن‌ها بخشی از این اقدامات بوده است.

عامری افزود: دو گام از تکمیل زنجیره توسعه باقی مانده بود. یکی طراحی سوالات جدید که با سامانه جمع‌سپاری محقق شد و دیگر تالیف کتاب مرجع برای آزمون‌ها که منجر به رفع سردرگمی و به‌روزرسانی مطالب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha