۰ نفر

زمان اعلام نتایج آزمون پرستاری مشخص شد

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبر: 808871

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی گفت: به زودی نتایج آزمون گروه پرستاری اعلام خواهد شد و فرایند گزینش انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی  ۲۷ ابان ماه ۱۴۰۲ در برنامه «کشیک سلامت» شبکه سلامت گفت: برای روز پرستار امسال، برنامه های محلی وکشوری خواهیم داشت که دستورالعمل‌ آنها در دو ماه اخیر به دانشگاه علوم پزشکی ارسال شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی افزود: فرایند انتخاب همکاران برجسته و برتر به طور کامل مشخص شده همچنین یکی از موضوعاتی که هر سال پیگیری می‌شود حضور همکاران ما تحت عنوان سخنران در مناسک نماز جمعه است.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما از این کار، آشنایی هم وطنان با ابعاد دیگری از حرفه پرستاران است، آنچه که هموطنان ما از حرفه پرستاری اطلاع دارند در قالب خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و در درمانگاه‌ها است.

 پرستاری در کشور ما محدود به فعالیت‌های بالینی و درمانی است

عبادی گفت: نظام آموزشی ما و کارکردی که گروه پرستاری در سراسر دنیا دارد در سه سطح فعالیت پیشگیری، اعم از پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه دنبال می‌شود ولی در کشور ما این ظرفیت محدود فقط به فعالیت‌های بالینی و درمانی اختصاص داده شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ادامه داد: تلاش بر این است که از این ظرفیت نهفته، برای آسان و ارزان و کیفی سازی خدمت  بیشتر بهره ببریم تا منجر به آگاه‌سازی مردم و از آن مهمتر آگاه سازی سیاستگذاران در درون و بیرون نظام سلامت بشود. 

پرستاران فردا شب میهمان امام رضا(ع) خواهند بود

وی افزود: امسال علاوه بر جشن‌های منطقه‌ای طبق سنوات گذشته یک بزرگداشت ملی داریم که فردا ۲۸ آبان ماه برگزار خواهد شد و از سراسر کشور بالغ بر ۱۲۰۰ میهمان عزیز و فرهیخته خواهیم داشت. منتخبین عزیزمان فردا مهمان امام رضا علیه السلام خواهند شد و روز سه‌شنبه هم در یکی از رواق‌های حرم مطهر یک برنامه مناسبتی معنوی هم خواهیم داشت.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نقد های اجرایی دارد

عبادی در مورد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: ما دو کار می‌توانستیم انجام دهیم یا مثل همکاران گذشته که ۱۵ سال قانون را اجرا نکردند اجرا نمی‌کردیم و یا اجرا میکردیم و در مسیر، این قانون تکمیل می‌شد. ما از رویکرد دوم استفاده کردیم در حالی که می‌دانستیم دچار تنش و چالش خواهیم شد اما انصافاً با حمایت‌هایی که مجلس شورای اسلامی داشت از اول فروردین ۱۴۰۱ عملاً قانون در حال اجراست.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی گفت:این قانون انتقاداتی دارد که البته بخشی از نقدها مربوط به مدل اجراست. چرا که برخی از همکاران اعتقاد دارند باید تعرفه خدمات پرستاری مانند خدمات پزشکی شود. روشی که در تعرفه خدمات پزشکی استفاده می‌شود، یک مدل منسوخ در دنیاست، که نظام سلامت و مردم متضرر می‌شوند چرا که هم هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد و هم نفع عمومی ندارد.

عبادی افزود: دنیا به سمت مدل‌های دیگر پرداخت، از جمله بسته های خدمتی رفته است، ما هم از این مدل استفاده کردیم. موضوع قابل توجه این است که در برنامه هفتم توسعه هم وزارت بهداشت مکلف شده است مدل سنتی خدمات تعرفه پزشکی را به سمت بسته‌های خدمتی سوق بدهد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ادامه داد:  آن مدل سنتی هم در حال انقضاست چرا که وزارت بهداشت در سال اول اجرای این برنامه، مکلف به بازتعریف ۵۰۰ بسته خدمتی پزشکی شد.

فاصله مدل پرداخت جدید با انتظارات همکاران پرستاری

وی گفت:در نسخه ۱۴۰۱ علی رغم کارشناسی های زیادی که از همه گروه‌های صنفی انجام شد در عمل ما با چالش‌هایی مواجه شدیم و انتظارات در مدل پرداخت جدید، با انتظارات برخی از همکارانمان در اتاق عمل و اورژانس ، که از قبل در ذهنشان بود فاصله قابل توجهی داشت که منجر به گلایه آنها شد.

عبادی ادامه داد:در نسخه ۱۴۰۲ خوشبختانه ویرایش قابل توجهی انجام شد ضمن اینکه سطح درآمد افزایش پیدا کرد در مدل بازتوزیع هم ترمیم و اصلاح انجام شد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی عنوان کرد: این ابلاغ مربوط به ۲۲ شهریور امسال است بر اساس همین آیین نامه همه مراکز درمانی مکلف به انجام محاسبات از اول فروردین ماه هستند تا همکاری متضرر نشود.

عبادی در پاسخ به شروع پرداخت ها افزود:در برخی از دانشگاه‌ها پرداخت شروع شده اما در برخی از دانشگاه‌ها همچنان آغاز نشده که دو دلیل اصلی وجود دارد اول اینکه پرداخت بیمه‌ها به مراکز درمانی معمولاً با تاخیر صورت می‌گیرد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ادامه داد: متوسط پرداخت‌های بیمه ها بین ۶ تا ۸ ماه است اما برخی بیمه ها مانند بیمه سلامت که از بیمه‌های خوش حساب است پرداخت‌هایش نسبتا به روز است ولی سایر بیمه‌ها اغلب اوقات، پرداخت‌هایشان را  ۸ تا ۱۲ ماه با تاخیر پرداخت می‌کند. اما مشکل دوم تاخیر در آماده شدن زیرساخت ها است یعنی کدینگ های بر اساس فرمول جدید باید در سامانه‌های محاسبه بیمارستانی که به HIS معروف است تعریف می‌شد که با تاخیر انجام شد اما امروز خوشبختانه  ۹۵ درصد از شرکت‌های تحت قرارداد ما توانستند خودشان را با این قانون جدید وفق بدهند.

به دلیل تورم پرداخت امروز ما به چشم نمی آید

وی افزود: بسیاری از افرادی که امروز به وضع موجود انتقاد می‌کنند در گذشته در موقعیت اجرایی قرار داشتند و این نکته بسیار مهم است که در عملیات و اجرا، کار بسیار پیچیده است.در تورم هنگامی که وضعیت اقتصادی نوسان داشته باشد ممکن است پرداخت ما در سال ۱۴۰۲ به چشم نیاید. به عنوان مثال در زمانی که بنده این مسئولیت را بر عهده گرفتم، میانگین کارانه کشوری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود اما امروز ۳ میلیون تومان در ماه است و به همین علت،پرداخت امروز ما به چشم نمی آید.

عبادی ضمن اشاره به زمان اجرا شدن قانون عنوان کرد: امروز ما می‌توانیم بگوییم قانون اجرا شده و در حال اجراست اما آن چیزی که باعث نارضایتی شده میزان پرداخت است که در هر دوره با آن روبرو هستیم و بایدهم ارزش نسبی و هم ضریب ریالی  را افزایش دهیم.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی افزود:کرونا فرصت مناسبی برای شناسایی حرفه سلامت به مردم بود علاوه براین، درک بهتری از نیازهای مردم توسط نیازهای فرا وزارتی صورت گرفت.

 در سال ۹۹ دو نوبت مجوز استخدامی صادر شد

وی ادامه داد: در سال ۹۸در آغاز کرونا، یک مجوز استخدامی و در سال ۹۹ دو نوبت مجوز استخدامی صادر شد که در بهمن کارهای صدور آن انجام و کارهای آن در سال ۱۴۰۰ و در دولت جدید انجام شد.

عبادی ضمن اشاره به قانون تبدیل وضعیت استخدامی گفت:در سال ۱۴۰۱ قانون تبدیل وضعیت استخدامی را داشتیم و در وزارت بهداشت ۶۸ هزار نفر تبدیل وضعیت شدند که از این جمعیت ۱۹ هزار نفر همکاران پرستاری بودند که در دوره کووید ۱۹  خدمت می کردند.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی اعلام کرد: اخیرا در ماه قبل، (۲۸ مهرماه) آزمون استخدامی برگزار شد که ۲۵۰۰۰ نفر مجوز جدید بود و از این تعداد ۱۲ هزار نفر از گروه پرستاری، بخش‌های بهداشت درمان و پیش بیمارستانی مجوزهای جذب داریم به زودی نتایج آزمون اعلام خواهد شد و فرایند گزینش انجام می‌شود.

وی در پایان افزود:از آنجا که عمده پرستاران ما در حوزه پرستاری، بانوان هستند و بانوان ترجیحشان این است که محل اشتغالشان در محل زندگی‌شان  باشد علی رغم آقایان که راحت‌تر در شهر دیگر اشتغال را می‌پذیرند اما چون عمده همکاران ما بانوان هستند این محدودیت را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha