۰ نفر

هشدار به این زنان؛ یائسگی زودرس را جدی بگیرید

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبر: 843178
هشدار به این زنان؛ یائسگی زودرس را جدی بگیرید

محققان گزارش می دهند زنانی که قبل از ۴۰ سالگی وارد یائسگی می شوند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بر اساس تحقیقات محققان فنلاندی، زنانی که قبل از ۴۰ سالگی وارد یائسگی می‌شوند، بیشتر در سنین پایین‌تر جان خود را از دست می‌دهند.

به نقل از هلث دی نیوز، در حالی که تنها ۱ درصد از زنان یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند، که به عنوان نارسایی اولیه تخمدان نیز شناخته می‌شود، این تحقیق در مورد زنان دیگر نیز صدق می‌کند.

یک زن ممکن است به دلایلی مانند آندومتریوز و توده‌های غیر سرطانی (کیست) و همچنین زنانی که جراحی پیشگیرانه انجام داده‌اند، نیاز به برداشتن یک یا هر دو تخمدان داشته باشد، زیرا خطر ابتلاء به سرطان سینه یا سرطان تخمدان در آنها به طور قابل‌توجهی بالاتر است.

زنانی که تخمدان‌های خود را در سنین پایین برداشته اند نیز با این خطرات روبرو هستند.

محققان دانشگاه اولو فنلاند حدود ۵۸۰۰ زن را که بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۷ با نارسایی اولیه تخمدان خود به خودی یا ناشی از جراحی تشخیص داده شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آنها نتایج را با نزدیک به ۲۳۰۰۰ زن بدون نارسایی اولیه تخمدان مقایسه کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از هر نوع سرطان هستند. آنها همچنین به عنوان دوبرابر احتمال مرگ به هر دلیلی فهرست شده بودند.

در حالی که مطالعات گذشته بر رابطه بین یائسگی زودرس و خطر مرگ زنان متمرکز شده است، این مطالعه بزرگترین مطالعه تا به امروز است. همچنین اولین موردی است که شامل یائسگی ناشی از جراحی می‌شود.

«هیلا هاپاکوسکی»، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه اولو، در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: «از نظر ما، این بزرگترین مطالعه انجام شده در مورد ارتباط بین نارسایی زودرس تخمدان و خطر مرگ و میر است.»

در حالی که تحقیقات گذشته رابطه بین یائسگی و سلامت قلب را روشن کرده است - صرف نظر از سن زن - یائسگی قبل از ۴۰ سالگی به طور قابل توجهی خطرات بیشتری دارد.

هاپاکوسکی می‌گوید: «من زنان را تشویق می‌کنم تا قبل از شروع یائسگی، هنگامی که علائم پیش از یائسگی را در خود مشاهده می‌کنید، هورمون درمانی را شروع کنند. هر چه زودتر هورمون درمانی را شروع کنید، بیشتر از مزایای سلامت قلب، شناختی و استخوانی بهره مند می‌شوید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha