۰ نفر

معاون فناوری بانک مرکزی مطرح کرد؛

اعتبارسنجی بر مبنای بانکداری هوشمند / کاهش کلاهبرداری‌ها با سامانه چک در راه

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰
کد خبر: 807864
اعتبارسنجی بر مبنای بانکداری هوشمند / کاهش کلاهبرداری‌ها با سامانه چک در راه

معاون فناوری بانک مرکزی ازکاهش کلاهبرداری‌ها با سامانه چک در راه خبر داد و گفت: مردم می‌توانند هنگام دریافت چک از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از میزان چک‌های کشیده شده و اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند. در حال حاضر ۱۱ بانک این طرح را عملیاتی کردند و دیگر بانک‌ها به مرور در حال انجام آن هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص بانکداری هوشمند اینگونه ادامه دادند: بانکداری هوشمند خدمات مورد نیاز خاص یک مشتری را به او ارائه می‌دهد، همچنین بخش زیادی از سواستفاده از حساب بانکی افراد، تقلب، پولشویی و کلاهبرداری‌ها را به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی به دنبال این است که ارائه خدمات بانکی بر اساس وضعیت اقتصادی، شغلی و خانوادگی هر مشتری، مختص با خود فرد باشد و به عنوان مثال اگر خدماتی برای این مشتری مناسب نباشد، با خدمات دیگری جایگزین شود و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد همان مشتری خدمات به آن پیشنهاد شود.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردی‌های این روش جدید این است که جلوی تراکنش‌های مشکوک و کلاهبرداری از حساب‌ افراد را می‌گیرد؛ چرا که با رصد فعالیت و رفتار اقتصادی مشتری، بانک تشخیص می‌دهد که تراکنش مشکوک را انجام ندهد.

اعتبارسنجی بر مبنای بانکداری هوشمند

محرمیان در خصوص مدل جدید اعتبارسنجی عنوان کردند: اولین خروجی‌های مدل جدید اعتبارسنجی که بر مبنای بانکداری هوشمند در دست اجراست روان‌سازی و تسهیل پرداخت تسهیلات خرد است. مردم باید بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا الکترونیک تسهیلات خرد را به‌راحتی دریافت کنند. پوشش اعتبارسنجی در مدل جدید از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد و دقت آن از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد خواهد رسید که بالاترین استاندارد در دنیا ۹۳ درصد است.

کاهش کلاه‌برداری‌ها با سامانه چک

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص اعتبار چک‌ها و مشکلاتی که چک‌های بی محل ایجاد کرده است افزود: مردم می‌توانند هنگام دریافت چک از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از میزان چک‌های کشیده شده و اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند. در حال حاضر ۱۱ بانک این طرح را عملیاتی کردند و دیگر بانک‌ها به مرور در حال انجام آن هستند. با مصوبه‌ای که در قانون برنامه هفتم توسعه مطرح شده تا انتهای سال سوم باید چک‌های کاغذی حذف شوند که کمک خوبی در حوزه کلاهبرداری‌ها نیز خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha