۰ نفر

قطع درختان خیابان ایتالیا؛ ماموران شهرداری سر درخت زنده را بریده‌اند؟

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۵۸
کد خبر: 807754
قطع درختان خیابان ایتالیا؛ ماموران شهرداری سر درخت زنده را بریده‌اند؟

در حالی‌که اهالی محل و مالکان ساختمان حریم درختان قطع‌شده خیابان ایتالیا می‌گویند حداقل یکی از این درختان زنده بوده است، شهرداری تهران اعلام کرد به منظور ایمن‌سازی، این درختان را «سربرداری» کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ماجرای قطع ۴ اصله درخت در خیابان ایتالیا تهران، عصر جمعه گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطرح و به سرعت پربازدید شد. ابتدا یک خبرنگار آزاد ایرانی مقیم یکی از کشورهای همسایه، تصویر قتل این درختان را منتشر کرد و سپس بی‌بی‌سی فارسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام این خبر را به همراه گزارشی درباره وضعیت محیط‌زیست، بازنشر کرد.

این خبر واکنش‌های متعددی در پی داشت تا در نهایت ارگان شهرداری تهران، ادعای متولیان اداره شهر را منتشر کرد: «درختان خشک خیابان ایتالیا رفع خطر شدند».

ارگان شهرداری مدعی است این درختان، نه قطع، که «سربرداری» شده‌اند تا خطری متوجه ره‌گذران و عابران و خودروهای پارک‌شده در حاشیه خیابان نشود اما این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ساکنان محل، فروشندگان مغازه‌های اطراف و مالکان ساختمان مجاور درختان قطع‌شده می‌گویند حداقل یکی از این درخت‌ها، کهن‌سال‌ترین‌شان، زنده بود و خطری را هم متوجه هیچ‌کس نمی‌کرد.

امیر، فروشنده و ساکن محله به خبرنگار گفت: درخت سر نبش زنده و سبز بود و هیچ دلیلی نداشت که قطع شود، مگر این‌که مالک ساختمان خواسته باشد چشم‌انداز مقابل خود را باز کند و زمینه قطع آن را فراهم کرده باشد.

یکی از نزدیکان مالک ساختمان اما این ادعا را به شدت رد کرد و گفت: این ساختمان را به عنوان یک ساختمان قدیمی و ارزشمند خریداری کردیم و هزینه زیادی برای بازسازی و مرمت آن متحمل شدیم تا از آن در کاربری‌های فرهنگی استفاده کنیم. اتفاقا این درختان را هم یکی از عناصر منظره زیبای ساختمان می‌دانستیم و به نگهبان تاکید کرده بودیم آبیاری آن‌ها را فراموش نکند.

امیر یعقوبی ادامه داد: ما حدود یک سال است که با شهرداری درگیری حقوقی و کش‌مکش داریم و عقل سلیم حکم می‌کند در شرایطی که مساله‌ای با شهرداری در جریان است، پرونده دیگری علیه خود باز نکنیم، ضمن این‌که تاکید می‌کنم ما این درخت‌ها را جزئی از منظره ساختمان می‌دانستیم و هیچ انگیزه‌ای برای خشک‌کردن و قطع‌کردن آن نداشته‌ایم.

او ادامه داد: یک درخت نخل در حیاط ساختمان وجود دارد که در همه این سال‌ها از آن حفاظت کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم خشک شود. می‌خواهم بگویم وقتی این ساختمان با انگیزه فرهنگی خریده شده و بجای تخریب و ساختن یک ساختمان تجاری اداری پنج شش طبقه، کلیتش حفظ و بنای قدیمی‌اش مرمت شده، حتما حفظ فضای سبز داخل و بیرون ساختمان هم برای صاحبان مجموعه مهم بوده است و تاکید می‌کنم انگیزه‌ای برای خشک کردن درخت نداشته‌ایم.

خبرنگار انصاف نیوز فیلمی ضبط‌شده با تلفن همراه را رویت کرده است که در آن نگهبان ساختمان در حال توضیح ماجرا نیمه‌شب پنج‌شنبه گذشته در خیابان ایتالیا برای مالکان ساختمان است. او می‌گوید ساعت یک‌ونیم نیمه شب متوجه صدای اره برقی شده است و خود را به خیابان رسانده است.

این نگهبان هم تاکید می‌کند که به درختان آب می‌داده است اما یکی از عوامل اجرایی «سربرداری درختان» به او گفته درخت کهن‌سال، بیمار است و بعد از قطع بالاتنه‌اش، دوباره سبز خواهد شد.
 

قطع درختان خیابان ایتالیا؛ ماموران شهرداری سر درخت زنده را بریده‌اند؟

یکی دیگر از همسایگان محله ایتالیا نیز به انصاف نیوز گفت: درخت زنده را سر بریده‌اند که باید جنایت تلقی و با عاملان و مسببان آن برخورد شود.

به نظر می‌رسد عملیات ایمن‌سازی یا آنطور که روزنامه همشهری نوشته سربرداری درختان در منطقه ۶ شهرداری تهران به پیمانکار واگذار شده و پیمانکار هم بدون توجه به وضعیت درخت، طبق برنامه ابلاغ شده، اره‌هایش را روشن کرده است. آن‌چه روشن است این‌که تهران یکی دیگر از چنارهای کهن‌سالش را از دست داد.  

توضیح شهرداری و واکنش همسایگان

این هم از عجایب است که تمام فعل و انفعالات شهری در دوره مدیریت علیرضا زاکانی در نیمه‌شب رخ می‌دهد از جمله نصب بنری بر دیواره ساختمان که توضیح داده است چرا درختان قطع شده‌اند.

توضیحات بنر چیز تازه‌ای به گزارش دیروز روزنامه همشهری اضافه نکرده است اما واکنش مردم به آن نشان می‌دهد شهرداری در اقناع افکار عمومی بسیار ناکام بوده است. نوشته‌اند «این درختان به علت آفت و بیماری خشک شده و بخاطر جلوگیری از خطرات مالی و جانی شهروندان محترم ناشی از سقوط احتمالی درختان خشک شده، اقدام به رفع خطر و خشکه‌زنی آن گردیده است.»

زیر این نوشته چاپی، شهروند یا شهروندانی با ماژیک نوشته‌: «فساد سیستماتیک» «شهرداری فاسد دروغگو […]» «پیمانکار فاسد» و «شورای شهر […]».

منبع: انصاف نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha