۰ نفر

امام جمعه اردبیل: احداث گمرک خداآفرین جفا در حق استان اردبیل است

۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱
کد خبر: 806574
امام جمعه اردبیل: احداث گمرک خداآفرین جفا در حق استان اردبیل است

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: احداث گمرک خداآفرین رونق گمرک بیله‌سوار را از بین خواهد برد و تعطیلی آن را در پی خواهد داشت که این کار جفا در حق استان اردبیل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با اشاره به قرارداد اخیر فی مابین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث گمرک خداآفرین اظهار کرد: احداث این گمرک رونق گمرک بیله‌سوار را از بین خواهد برد و تعطیلی آن را در پی خواهد داشت که این کار جفا در حق استان اردبیل است.

وی خطاب به دولت در راستای این اقدام با اشاره به اینکه دیگر امکان بازگشت از قرار بین‌المللی نیست، افزود: برای جبران ضررهای متوجه به منطقه پنج اقدام لزوم کلنگ‌زنی احداث راه آهن اردبیل تا پارس آباد در اسرع وقت، تضمین راه‌اندازی بارانداز ریلی پارس آباد، راه اندازی سریع منطقه آزاد استان اردبیل که تصویب و ابلاغ شده ولی با اختلاف نمایندگان اجرا آن با مشکل مواجه شده، تکمیل بزرگراه قفقاز و اتصال آن به آذربایجان و آخرین مورد راه‌اندازی گمرک خداآفرین منوط به تضمین دولت آذربایجان شود که گمرک بیله سوار از جهت تردد مسافر و ترانزیت بسته نشود، از طرف دولت برای استان اردبیل ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ضمن تشکر و تقدیر از رئیس جمهور در رابطه به احضار استاندار اردبیل و پیگیری فوری این موضوعات ادامه داد: صورت مصوبه این مجلس مهم جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوط ارسال شده است.

آیت‌الله عاملی به بخشی از مصوبات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این مصوبات آمده است، هرگونه انعقاد قرارداد با جمهوری آذربایجان در خصوص گمرک جدید مرزی متضمن مفتوح ماندن گمرک بیله سوار باشد و این موضوع در سفر آتی مقامات جمهوری آذربایجان در محل آن گمرک مجدداً مورد تاکید قرار گیرد، وزیر راه و شهرسازی با همکاری وزیر امور خارجه موضوع بازگشایی مجدد مبادلات مرزی و تجارت چمدانی با جمهوری آذربایجان از طریق گمرک بیله سوار را پیگیری کند، وزارت راه و شهرسازی صدور مجوز ماده ۲۳ راه آهن اردبیل تا پارس آباد را پیگیری کند و تلاش نماید تا کلنگ آغاز عملیات آن در اثر وقت به زمین زده شود.

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی نسبت به تکمیل قطعات باقیمانده جاده مشکین شهر- پارس آباد و گرمی - بیله سوار تسریع کنند، وزارت راه و شهرسازی پروژه احداث بارانداز ریلی شهرستان پارس آباد را طی سال جاری طراحی و عملیاتی کنند همچنین در این مصوبه به استاندار مأموریت داده شد تا با همکاری نمایندگان مجلس موضوع منطقه آزاد را پیگیری و عملیاتی کنند.

نمایندگان با رعایت مصالح کلان استان موضوع منطقه آزاد را حل کنند

آیت الله عاملی گفت: این مصوبه بسیار مهم است از استاندار و از نمایندگان می‌خواهم با تمام توان آن را پیگیری و عملیاتی نمایند و الا ثمری حاصل نخواهد شد از نمایندگان هم می‌خواهم محض رضای پروردگار صرفاً با رعایت مصالح کلان استان موضوع منطقه آزاد را حل و شروع به کار آن را در آخر دوره نمایندگی خودشان به نام خودشان ثبت کنند.

خطیب جمعه اردبیل در بخش دیگر خطبه‌ها با بیان اینکه ماجرای غزه برای چند مجموعه افتضاح بزرگی درست کرد، گفت: در وهله اول برای آمریکا و اروپا بی‌آبروی بزرگی درست شد نقاب از چهره آنها افتاد معلوم شد آنچه بر دنیا حکومت می‌کند و سیستم حق ویژه و سیستم معاییر مزدوجه یعنی معیارهای دوگانه و در یک کلمه آنچه بر دنیا حکومت می‌کند قانون جنگل است.

وی تصریح کرد: این هفته در عرصه سیاست خنده‌دارترین اتفاق رخ داد و در این حادثه رسوایی بسیار بزرگی برای آمریکا درست شد از این حادثه هر چقدر انسان تعجب کند باز کم است ماجرا از این قرار است که ایران این هفته به ریاست مجمع حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد آمریکا به این انتخاب اعتراض کرد و گفت این انتخاب اهانت به وجدان عمومی و اهانت به جامعه جهانی و اهانت به ارزش‌های مشترک ما است و در علت آن گفت چون ایران حقوق زن را رعایت نکرده است!

آیت الله عاملی اضافه کرد: در غزه بیش از ۳ هزار زن بی‌گناه جان خود را از دست داده و بسیاری از آنها هنوز زیر آوار مانده‌اند اما آمریکا فقط به زنی حساس است که ۲ سال پیش در ایران جان خود را از دست داد بدون اینکه ثابت شود پلیس در قتل او دخالت داشته است آمریکا اعلام کرد با فوت این زن ایران مرتکب جرم ضد انسانی شده است!

وی خاطرنشان کرد: آنها اگر به جرم ضد انسانی در حق زن‌ها حساس هستند پس چرا کشته شدن حدود سه هزار زن بی‌گناه آن هم به صورت خشن‌ترین کشتار یعنی دفن کردن زیر آوار جرم ضد انسانی علیه زن‌ها نیست؟ جواب فقط یک کلمه است جنایت بودن یک حادثه را منافع آمریکا تعیین می‌کند جان انسان‌ها تا زمانی حرمت و احترام دارد که در مسیر منافع نامشروع آمریکا باشد و این مصیبتی است که اگر کل انسان‌های کره زمین برای آن آن قدر گریه کنند که چشمشان کور شود مورد ملامت نیستند ما در برابر این اهانت بزرگ به ساحت بشریت مثل رسول خدا (ص) خاک برمی‌داریم و به صورت کریه و زشت آمریکا می‌پاشیم.

آیت الله عاملی تاکید کرد: در عرض چند روز کل ادعاهای غربی‌ها در خصوص حقوق بشر، دموکراسی، آزادی، حاکمیت ملی و… پودر شد و به هوا رفت آنها حتی به دستور دبیرکل سازمان ملل عمل نکردند و از این طریق فلسفه تشکیل سازمان ملل را کاملاً زیر سوال بردند.

تمام معیارهای رسمی در سیاست اروپا و آمریکا معکوس است

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با بیان اینکه تمام معیارهای رسمی و بین المللی در نظر و سیاست اروپا و آمریکا معکوس شده است، گفت: غاصب در نظر آن‌ها حق دفاع از نفس دارد ولی صاحب خانه ندارد متجاوز حق دفاع از نفس دارد ولی مظلوم که به او تعدی شده ندارد اسرائیل حق مطالبه آزادی اسرا را دارد ولی حماس ندارد در این حادثه برای جهانیان معلوم شد که مفاهیم قدسی مثل آزادی، حقوق بشر، حاکمیت ملی، دموکراسی، حق تعیین سرنوشت و استقلال همه آنها تحریف شده و توسط آمریکا و اروپا به معانی جدید وضع شده‌اند.

امام جمعه اردبیل افزود: بسیاری از مفاهیم سیاسی، انسانی و اجتماعی در زمان ما مفهوم اصلی خود را از دست داده و استعمال ثانویه پیدا کرده‌اند یکی از آن‌ها تروریسم و ارهاب است، کلمه دوم دیکتاتور است، مفهوم سوم حقوق بشر بلکه مفهوم خود بشر است، مفهوم چهارم حاکمیت ملی است.

آیت الله عاملی ادامه داد: تحریف فقط در الفاظ سیاسی متوقف نشده بلکه تحریف فراتر از آن است یک نمونه جالب این است که پنتاگون این هفته اعلام کرد یقین داریم که اسرائیل عمداً افراد عادی را مورد هدف قرار نمی‌دهد!!! یعنی ۱۰ حدود هزار نفر که تا حال از زن و کودک شهید شده‌اند قتل این‌ها غیر عمدی بوده و اشتباهی بوده است! معنای این جمله تحمیق تمام مخاطبین است تاریخ این جمله را از آمریکا ثبت کرد و همیشه به خاطر آن آمریکا را نفرین خواهد کرد مفاهیمی مثل دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، دیکتاتوری و حقوق انسانی همه و همه توسط آمریکا و اروپا تحریف شده و به مفاهیم جدیدی وضع شده است این یک جنایت بزرگ نابخشودنی است.

وی افزود: ما باور نمی‌کردیم مفاهیمی مثل عمد و خطا نیز تأویل شود تمام کلمات قدسی و اجتماعی در دست آمریکا و اروپا اسیر شده است اسیران آنها فقط انسان‌ها نیستند بلکه مفاهیم اساسی زندگی انسان‌ها نیز در دست آن‌ها اسیر شده است آنچه در دنیا این کلمات را معنی می‌کند مصالح نامشروع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است این نهایت سقوط بشریت است یکی از مفاهیم تحریف شده عنوان لزوم اطلاع رسانی و حق دانستن ملت‌ها است این کاملاً تحریف شده است فقط باید پیام‌هایی مخابره شود که به نفع اسرائیل، اروپا و آمریکا است.

امام جمعه اردبیل در پایان گفت: افتضاح دوم برای رؤسای کشورهای اسلامی است غائله غزه از جهات عدیده برای دولت‌های مسلمان اعم از عربی و غیر عربی سرشکستگی، سرافکندگی و افتضاح بزرگ درست کرد اگر یک ماه لوله نفت را می‌بستند همه چیز حل می‌شد اما نکردند، بعضی از کشورهای غیر مسلمان در اعتراض به کشتار وحشیانه اسرائیل سفیر خود را از اسرائیل فراخواندند اما دولت‌های اسلامی از ترس آمریکا یا از ترس پول‌هایی که در آمریکا و اروپا برای خود کنز کرده‌اند حاضر به قطع رابطه با اسرائیل نشدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha