۰ نفر

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA) چیست؟

۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبر: 804441
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA) چیست؟

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA) مدرک کارشناسی ارشد در امور عمومی است که دریافت‌کنندگان را برای خدمت در پست‌های اجرایی در دولت‌های شهرداری، ایالتی و فدرال و سازمان‌های غیر دولتی (NGO ها) آماده می‌کند.

تمرکز این برنامه بر اصول مدیریت عمومی، توسعه و مدیریت سیاسی و اجرای سیاست‌ها است. این برنامه همچنین نامزد را برای مقابله با چالش‌های خاصی که در مدیریت دولتی با آن مواجه خواهند شد آماده می‌کند.

نکات کلیدی
مدرک MPA یک مدرک کارشناسی ارشد در امور عمومی است که دریافت‌کنندگان را برای خدمت در پست‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی در سطح اجرایی آماده می‌کند.
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA) معادل بخش دولتی یک MBA است.
اگر علاقمند به کار در سطح جهانی هستید، MPA انتخاب خوبی برای شماست.
داوطلبان MPA باید دارای مدرک لیسانس از یک کالج یا دانشگاه معتبر باشند.
فارغ التحصیلان MPA اغلب در موقعیت‌های مدیریتی سطح بالا مشغول به کار می‌شوند.

آشنایی با کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA)

پکارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA) معادل دولتی از یک مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) در بخش خصوصی محسوب می‌شود. این مدرک همچنین ارتباط نزدیکی با مدرک کارشناسی ارشد نظری در سیاست عمومی (MPP) دارد. مدرک MPP بر تحلیل و طراحی سیاستی تمرکز دارد، درحالی‌که تمرکز MPA بر اجرای برنامه‌ها است. بسیاری از مدارس تحصیلات تکمیلی ترکیبی از J.D (مدرک تحصیلی حقوق) و MPA را ارائه می‌دهند؛ تعداد کمی از این مدارس نیز برنامه‌های ترکیبی MBA/MPA را ارائه می‌دهند.
مدرک MPA به‌عنوان یک مدرک در سطح حرفه‌ای، ابتدا دانشجویان را ملزم می‌کند که مدرک لیسانس خود را از دانشگاه‌های واجد شرایط داشته باشند. از دانشجویانی که در یک برنامه‌ی MPA ثبت نام کرده‌اند انتظار می‌رود که از مهارت‌های رهبری بالاتر از حد متوسط و شایستگی در تجزیه و تحلیل اقتصادی و کمی، و سایر الزامات مهارتی برخوردار باشند.
فارغ التحصیل شدن با مدرک MPA به دانشجویان اجازه می‌دهد تا برای کار در پست‌های مختلف مدیریتی در دولت فدرال، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های غیردولتی جهانی و شرکت‌های خصوصی درخواست کار کنند. دارندگان MPA ممکن است به‌عنوان حامیان سیاست عمومی و محققین نیز استخدام شوند.

الزامات مربوط به این دوره‌ی کارشناسی

دانشجویان دوره‌ی MPA ملزم به داشتن مدرک لیسانس از یک کالج یا دانشگاه معتبر هستند. بسیاری از مدارس تحصیلات تکمیلی همچنین از متقاضیان می‌خواهند که قبل از درخواست خود، در آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی (GRE) شرکت کنند. این برنامه‌ها بین‌رشته‌ای هستند و شامل دروس اقتصاد، جامعه‌شناسی، حقوق، مردم‌شناسی و علوم سیاسی می‌شوند.
اکثر این برنامه‌ها به دو سال برای تکمیل نیاز دارند. برخی از برنامه‌های اجرایی MPA، که برای متخصصان باتجربه و میان‌حرفه‌ای طراحی شده‌اند، را می‌توان در طی یک سال تکمیل کرد. همچنین، تعداد محدودی از این برنامه‌ها مدرک دکترای مدیریت دولتی (D.P.A.)، که یک مدرک پایانی است و معمولاً برای اهداف تحقیقاتی درنظر گرفته می‌شود، نیز اعطا می‌کنند. مدرک D.P.A. با مدرک دکترا همتراز درنظر گرفته می‌شود.
نکته‌ی مهم: دستمزد مشاغلی که به MPA نیاز دارند متفاوت است. به‌عنوان مثال، بنابر PayScale، متوسط حقوق اولیه برای شخص دارای مدرک MPA تقریباً ۶۸،۵۹۹ دلار است. بااین‌حال، طبق اداره‌ی آمار کار ایالات متحده، استخدام به‌عنوان یک دانشمند علوم سیاسی، که اغلب به MPA نیاز دارد، با میانگین حقوق سالانه‌ی ۱۲۲،۵۱۰ دلار شروع می‌شود.

تقاضای شغلی

فارغ التحصیلان دارای مدرک MPA برای نقش‌های رهبری در سازمان‌های خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی آماده می‌شوند. افرادی که مدرک MPA دریافت می‌کنند، اغلب در زمینه‌های مختلفی، ازجمله سیاست، قانون، تجارت، امور مالی و مدیریت، مهارت دارند.
اغلب، فارغ التحصیلان دوره‌ی MPA که به تازگی مدرک خود را دریافت کرده‌اند، به‌عنوان تحلیل‌گر، محقق، نویسنده‌ی کمک‌های مالی و مدیر برنامه شروع به کار می‌کنند، اما این سمت‌های سطح ابتدایی معمولاً به سمت‌های اجرایی تبدیل می‌شوند. برای افرادی که دارای تجربه و مدرک MPA هستند، احتمال استخدام مستقیم در سطح ارشد وجود دارد.
ازآنجایی‌که فارغ‌التحصیلان MPA معمولاً دانش زیادی نسبت به سیاست‌ها و امور عمومی و همچنین درک درستی از تأثیر سیاست‌ها بر کسب‌وکار و اقتصاد دارند، فرصت‌های شغلی زیادی برای آن‌ها در بخش‌های خصوصی و غیرانتفاعی وجود دارد.
داشتن مدرک MPA فرصت‌هایی را برای کار با گروه‌های حقوق بشر، مدارس، مراکز پزشکی غیرانتفاعی، سازمان‌های خیریه، رسانه‌های عمومی مانند رادیو و صداوسیما، گروه‌های توسعه، سازمان‌های بین‌المللی و از این قبیل فراهم می‌کند.

مزایا و معایب کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

اخذ مدرک MPA، مانند هر مدرک پیشرفته‌ی دیگر، به زمان و هزینه نیاز دارد. اگر تصمیم به گرفتن این مدرک دارید، به احتمال زیاد دوره‌های مختلف هیجان‌انگیزی را پشت سر خواهید گذاشت. برخلاف برخی از برنامه‌های کارشناسی ارشد، برای پذیرش در دوره‌ی MPA نیازی به مدرک کارشناسی خاصی ندارید.
افراد دارای مدرک MPA ممکن است با فرصت‌های شغلی متعددی در طیف گسترده‌ای از مسیرهای شغلی فارغ التحصیل شوند. مزایای اخذ مدرک MPA فراتر از پول و اعتبار است و اغلب منجر به ثبت نام در دوره‌های مختلف جالبی، از امور بین‌المللی گرفته تا حقوق محیط زیست، می‌شود.
بااین‌حال، این مشاغل ممکن است بسیار رقابتی باشند و مدیران دولتی ممکن است خود را در مشاغل پراسترس با نرخ دستمزد پایین بیابند. پست‌های اجرایی اغلب تا زمانی که فردی بازنشسته نشود خالی نمی‌شوند، به‌خصوص اگر دارای حقوق بالا و پرطرفدار باشد. موقعیت‌های پرطرفدار در مدیریت دولتی به معنای کار انفرادی با افراد و گروه‌ها است، بنابراین این مشاغل ممکن است برای افرادی که ترجیح می‌دهند مستقل یا بدون جلب توجه کار کنند، چالش‌برانگیز باشد.

مزایا

ورود به مشاغل مختلفی، ازجمله مشاغل خارج از کشور، را فراهم می‌کند
مشاغل پردرآمد
مطالعه برای مدرک MPA اغلب به معنای یک دوره‌ی آموزشی جالب است.
برای درخواست در یک برنامه‌ی MPA نیازی به مدرک لیسانس خاصی ندارید.

معایب

دریافت مدرک MPA ممکن است بسته به برنامه‌ی مورد نظر گران باشد.
مشاغلی که نیاز به مدرک MPA دارند، ممکن است به معنای ساعات طولانی و پراسترس باشند.
به شدت رقابتی
دوره‌های آموزشی برای کسب مدرک MPA می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

تاریخچه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

اولین برنامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در سال ۱۹۱۴، در دانشگاه میشیگان و به‌عنوان بخشی از گروه علوم سیاسی تأسیس شد. هدف از آن بهبود کارآیی در دولت شهرداری و حذف فساد بود. جسی اس. ریوز، رئیس بخش، که بعدها به‌عنوان مشاور فنی در کنفرانس جامعه‌ی ملل هاوگ در سال ۱۹۳۰ خدمت کرد، این برنامه را ایجاد کرد. این برنامه از آن زمان به یک مکتب کامل فارغ التحصیل معروف به مکتب سیاست عمومی جرالد آر. فورد گسترش یافته است.
مکتب دولتی جان اف. کندی در دانشگاه هاروارد و مکتب دولتی وودرو ویلسون در دانشگاه پرینستون در اواسط رکود بزرگ و به‌عنوان بخشی از یک حرکت گسترده‌تر برای ایجاد یک پایه‌ی علمی و حرفه‌ای برای دولت و خدمات اجتماعی تأسیس شدند.
برنامه‌های New Deal رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت به طور قابل توجهی دامنه‌ی دولت ایالات متحده و برنامه‌های آن را افزایش داد و نیازی را برای جذب مدیران ماهر و حرفه‌ای به‌وجود آورد.

مقایسه‌ی مدارک MPA و MBA

تلاش برای تصمیم‌گیری بین اخذ مدرک MPA یا مدرک MBA به این موضوع بستگی دارد که آیا شما تحصیل در زمینه‌ی تجارت یا سیاست عمومی را ترجیح می‌دهید یا خیر، اگرچه این دو تا حدی دارای وجه مشترک هستند. اکثر فارغ التحصیلانی که دارای مدرک MBA هستند در امور مالی بخش خصوصی کار می‌کنند و فارغ التحصیلان دوره‌ی MPA اغلب در نقش‌های اجرایی در سازمان‌های

غیرانتفاعی و دولت کار می‌کنند.

فارغ التحصیلان دوره‌ی MBA معمولاً در بخش سیاست مالی و اقتصاد کار نمی‌کنند. اما، صاحب مدرک MPA ممکن است در بخش خصوصی کار کند و سیاست‌های پشت صحنه‌ی بازارهای مالی و دلیل موفقیت یا شکست آن‌ها را مطالعه کند. دارندگان مدرک MPA‌ تمایل دارند در سازمان‌هایی که بر بهبود جهان تمرکز دارند، مانند سازمان‌های غیرانتفاعی یا غیردولتی، کار کنند.
دارندگان مدارک MPA و MBA، هر دو ممکن است در خارج از کشور کار پیدا کنند و (به احتمال زیاد) اعتبار لازم برای کار در شرکت‌های جهانی را کسب می‌کنند. هیچ کدام از این دو مدرک نسبت به دیگری بهتر نیست و هر دو می‌توانند در بسیاری از صنایع و بازارهای کاری مختلف مفید باشند.

حقوق دارنده‌ی مدرک MPA چقدر است؟

حقوق فردی که دارای مدرک MPA است بستگی به شغل او دارد، اما طبق PayScale و دانشگاه نورث ایسترن، متوسط حقوق افرادی که دارای مدرک MPA هستند، ۶۸،۵۹۹ دلار است.

فارغ التحصیلان دوره‌ی MPA چه مشاغلی کسب می‌کنند؟

فارغ التحصیل دوره‌ی MPA واجد شرایط کار در یک سازمان غیرانتفاعی، کار برای یک نمایندگی دولتی فدرال یا ایالتی، یک سازمان غیردولتی یا یک مؤسسه‌ی خصوصی خواهد بود.

اخذ مدرک MPA چند سال طول می‌کشد؟

اخذ مدرک MPA معمولاً دو سال طول می‌کشد. برخی از برنامه‌ها به دانشجویان واجد شرایط و باانگیزه این گزینه را ارائه می‌دهند که دوره‌ی MPA را تنها در یک سال تکمیل کنند.

در دوره‌ی MPA چه چیزی آموزش داده می‌شود؟

یک برنامه‌ی MPA اغلب شامل دروس حقوق، امور بین‌الملل، نظریه‌ی سیاسی، برنامه‌ریزی شهری، سازمان‌های غیرانتفاعی و رهبری خدمات عمومی و سایر موضوعات می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha