۰ نفر

برنده‌هایی که کسی انتظار برنده شدنشان را نداشت + عکس

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 803448
برنده‌هایی که کسی انتظار برنده شدنشان را نداشت + عکس

برخی برندگان نوبل در همه ابعاد زندگی موفق نبوده‌اند و گاهی در پروژه‌های مختلف شکست خوردند ولی هرگز عقب نکشیدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خراسان نوشت: درباره جایزه نوبل و برخی اهداف سیاسی‌اش حرف‌های زیادی برای گفتن وجوددارد، اما در اطلاعات عمومی امروز می‌خواهیم از برنده‌های علمی نوبل امسال حرف‌بزنیم که لزوما در مدرسه و دانشگاه آدم‌های موفقی نبودند یا در پروژه‌های مختلف شکست خوردند، اما هیچ‌وقت عقب‌نکشیدند و حالا مردم جهان آن‌ها را به عنوان یک دانشمند بزرگ و فرد تاثیرگذار می‌شناسند.

یون فوسه، برنده نوبل ادبیات

یک تصادف از او نویسنده ساخت

شاعر و نمایش نامه‌نویس نروژی «یون فوسه» در اقامتگاه افتخاری کاخ سلطنتی در نزدیکی شهر اسلو زندگی‌می‌کند. جایی که نویسندگان و آهنگ سازان نروژی در صد سال گذشته به‌طور افتخاری در آن زندگی‌می‌کنند، اما زندگی فوسه همیشه شیک و لاکچری نگذشته‌است. وقتی یون فوسه ۷ ساله بود با یک خودرو تصادف سختی می‌کند که او را تا نزدیکی مرگ می‌برد. فوسه معتقد است همین تصادف و روزهای سختی که گذرانده‌است باعث شده او با کلمات عجین‌شود، بیشتر بنویسد و این‌ها از او یک نویسنده ساخته است. فوسه اضطراب اجتماعی هم داشت. اختلالی که گاهی باعث می‌شود فرد از ترس قضاوت‌شدن ماه‌ها پایش را از خانه بیرون نگذارد، اما او همچنان امیدوار بود و به نویسندگی ادامه‌داد. خودش در مصاحبه‌ای که به تازگی با شبکه NRK داشته، گفته‌است: «من نویسندگی را از ۱۲ سالگی شروع کردم و اولین کتابم ۴۰ سال پیش منتشر شد. من به نوشتن ادامه خواهم داد، اما قصد رقابت و مسابقه دادن با خودم را ندارم.»

برنده‌هایی که کسی انتظار برنده شدنشان را نداشت + عکس

کاتالین کاریکو، برنده نوبل پزشکی

کسی مقاله‌اش را جدی نگرفت!

زندگی کاتالین کاریکو برنده جایزه نوبل پزشکی پر از نکته‌های مهم است. ۱۰ سال پیش، کاتالین در دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا کارمی‌کرد، اما دانشگاه به او گفت کیفیت کارش به‌درد ادامه همکاری نمی‌خورد. کاتالین هم به آن‌ها می‌گوید قصد دارد برای کار به شرکت BioNTech برود. به او می‌گویند این شرکت حتی وب‌سایت هم ندارد و خبری از پیشرفت در چنین شرکتی نیست. اما روحیه جست‌وجوگر کاتالین باعث‌شده در طول سال‌های کاری‌اش بارها از این آزمایشگاه به آن آزمایشگاه برود تا بتواند به تحقیقاتش ادامه‌بدهد. حتی مقاله کاتالین درباره mRNA که یک الگوی مهم ژنتیکی برای ساخت محصولات پروتئینی است توسط «نیچر» که یکی از معتبرترین مجلات حوزه علمی-پزشکی است، رد می‌شود. حالا پژوهش‌های مهم او که کسی آن را جدی نمی‌گرفت و در مهار ویروس کرونا نقش مهمی داشته، دلیلِ بردن جایزه نوبل پزشکی برای کاتالین شده‌است.

برنده‌هایی که کسی انتظار برنده شدنشان را نداشت + عکس

مونگی باوندی، برنده نوبل شیمی

جواب هیچ‌کدام از سوالات شیمی را نمی‌دانست

«مونگی باوندی» پروفسور دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) و یکی از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۳ است. او در اولین امتحان شیمی دانشگاه به دردسر افتاد و مردودشد. مونگی در توسعه فناوری «نقطه کوانتومی» که مربوط به علم نانومواد است نقش مهمی داشت. او با این که در دبیرستان، دانش‌آموز موفقی بود و نمره‌های خوبی می‌گرفت، ولی وقتی وارد دانشگاه هاروارد شد به مشکل خورد و موفق نبود. از آن زمان، سال‌ها می‌گذرد و مونگی حالا ۶۲ ساله است. او از گفتن این موضوع خجالت‌زده نیست و به خبرنگاران گفته است: «در دبیرستان عادت کرده‌بودم که برای امتحانات درس نخوانم. هنگامی که برای امتحان شیمی دوره کارشناسی در دانشگاه حاضر شدم، به سوال اول نگاه کردم و متوجه شدم که نمی‌توانم آن را حل کنم. سوال دوم را به‌طور کل نمی‌دانستم و این مسئله برای تمام سوالات تکرار شد.»، اما همه‌چیز همان‌طور نمانده و مونگی با تغییر روش برای درس‌خواندن به یکی از دانشمندان علم شیمی تبدیل شده‌است.

برنده‌هایی که کسی انتظار برنده شدنشان را نداشت + عکس

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha