۰ نفر

درآمد خالص سرمایه‌گذاری (NII) چیست؟

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۰
کد خبر: 803062
درآمد خالص سرمایه‌گذاری (NII) چیست؟

درآمد خالص سرمایه‌گذاری (NII)، برای اهداف مالیاتی، کل مقدار پول دریافتی از دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، منهای هزینه‌های مربوطه آن‌ها است.

درآمد خالص عملیاتی ممکن است شامل درآمد حاصل از بهره، درآمد حاصل از سود توزیعی سهام و سود سرمایه باشد. این درآمد، منهای هزینه‌ها، با نرخی که براساس درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح‌شده مالیات‌دهنده (MAGI) تعیین می‌شود، مشمول مالیات خواهد بود.

نکات کلیدی

  • درآمد خالص سرمایه گذاری درآمد دریافتی از دارایی‌ها (قبل از کسر مالیات) از جمله اوراق قرضه، سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، وام‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها (منهای هزینه‌های مرتبط) است.
  • درآمد خالص سرمایه‌گذاری افرادی که درآمد خالص سرمایه‌گذاری و درآمد ناخالص تعدیل شده آن‌ها بالاتر از آستانه‌های خاصی است، مشمول مالیات 3.8 درصدی می‌شود.
  • در صورتی که دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی دارای درآمد خالص سرمایه‌گذاری توزیع نشده باشند و درآمد ناخالص تعدیل شده سالانه آن‌ها از آستانه دلاری مشخصی که بالاترین گروه مالیاتی از آن شروع می‌شود بیشتر باشد، مشمول مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری می‌شوند.
  • این درآمد برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری برابر درآمد باقی مانده پس از کسر هزینه‌های عملیاتی از کل درآمد سرمایه‌گذاری است.
  • مالیات بر درآمد خالص سرمایه گذاری در سال 2013 به عنوان ابزاری برای کسب درآمد لازم برای تأمین مالی قانون مراقبت مقرون به صرفه به اجرا درآمد.

آشنایی با درآمد خالص سرمایه گذاری (NII)

درآمد ممکن است هرگونه پول یا پاداشی باشد که فرد یا کسب‌وکاری در ازای تامین نیروی کار، فروش محصولات و خدمات یا سرمایه‌گذاری به دست می‌آورد. زمانی که سرمایه گذاران دارایی های سبد سرمایه‌گذاری خود را می فروشند، عواید حاصل از معامله منجر به سود یا زیان تحقق یافته می‌شود. سودهای تحقق یافته ممکن است به شکل زیر باشد:

  • سود سرمایه حاصل از فروش سهام
  • درآمد حاصل از بهره دریافتی از محصولات با درآمد ثابت
  • درآمد حاصل از سود توزیعی سهامی که به سهامداران یک شرکت پرداخت می‌شود
  • درآمد اجاره‌ای که از ملک دریافت می‌شود
  • درآمد حاصل از برخی مستمری‌های مشخص
  • درآمد حاصل از پرداخت حق امتیاز

هزینه‌هایی مانند کمیسیون معاملات از سود تحقق یافته قبل از کسر مالیات، کسر می‌شود تا درآمد خالص سرمایه‌گذاری به دست آید. سایر اشکال درآمد، مانند دستمزد، در این محاسبات لحاظ نمی‌شوند. جدول زیر فهرستی از انواع درآمدهایی را که بایستی در این محاسبات لحاظ شوند یا نشوند، نشان می‌دهد.

از 1 ژانویه 2013، درآمد خالص سرمایه‌گذاری خاصی که مقدار آن بیش از آستانه‌های معین باشد مشمول مالیات شناخته می‌شود. این مالیات که به عنوان مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، به عنوان بخشی از قانون آشتی با مراقبت های بهداشتی و آموزشی سال 2010 به تصویب رسید. مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری به عنوان ابزاری برای کسب درآمد لازم برای جبران هزینه‌های قانون مراقبت مقرون به صرفه (ACA) در این قانون گنجانده شد. این نرخ برای «درآمد خالص سرمایه‌گذاری افراد، دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی خاصی که درآمد آن‌ها بالاتر از مقدار آستانه قانونی مشخصی باشد» 3.8 درصد تعیین شد.

مهم

درآمد خالص سرمایه‌گذاری بسته به اینکه دارایی با سود یا زیان سرمایه فروخته شده باشد ممکن است مثبت یا منفی باشد.

چه درآمدهایی به عنوان درآمد خالص سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند؟

جداول زیر نشان می دهد که چه درآمدهایی به عنوان درآمد خالص سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود و چه درآمدی به حساب نمی‌آید.

درآمد خالص سرمایه گذاری: چه درآمدهایی به حساب می‌آید و چه درآمدهایی به حساب نمی‌آید

چه درآمدهایی به حساب می‌آیند

چه درآمدهایی به حساب نمی‌آیند

درآمد بهره

دستمزد و حقوق

سود سرمایه

نفقه

سود توزیعی سهام

مزایای تامین اجتماعی

درآمد سرمایه‌گذاری منفعلانه

مزایای بیکاری

درآمد اجاره

مستمری‌ها و برداشت‌های واجد شرایط (طرح‌های (k)401، حساب‌های بازنشستگی شخصی)

درآمد حق امتیاز

مبالغ دریافتی از بیمه عمر

مستمری‌های فاقد شرایط لازم

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های تجاری فعال

درآمد کسب و کار (فعالیت‌های تجاری مالی)

عواید حاصل از سازمان‌ها و معاملات معاف از مالیات

به خاطر داشته باشید که این مالیات بر افراد، دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی اعمال می‌شود. این مالیات بر نهادهایی تحمیل می شود که درآمدی بالاتر از مقادیر آستانه فهرست شده در زیر دارند.

چه کسانی مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری را پرداخت می‌کنند؟

اشخاص حقیقی

درآمد خالص سرمایه گذاری مشمول مالیات 3.8٪ است. این مالیات به افراد دارای درآمد خالص سرمایه‌گذاری که درآمدها آن‌ها بالاتر از یک آستانه درآمد ناخالص تعدیل‌شده معین قرار می‌گیرند، اعمال می‌شود. این آستانه‌ها در جدول زیر فهرست شده‌اند.

آستانه مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری

وضعیت اظهارنامه مالیاتی

محدوده درآمد ناخالص تعدیل شده ($)

مجرد

200000 دلار

سرپرست خانواده

200000 دلار

افراد متاهلی که اظهارنامه خود را به صورت جداگانه ارسال می‌کنند

125000 دلار

افراد متاهلی که اظهارنامه خود را به صورت مشترک ارسال می‌کنند

250000 دلار

بیوه یا بیوه‌مرد واجد شرایط همراه با افراد تحت تکلف

250000 دلار

مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری از میان درآمد خالص سرمایه‌گذاری و درآمد ناخالص تعدیل شده که مبلغ هریک از آن‌ها فراتر از آستانه مشخصی است، به کمترین درآمد اعمال می‌شود.

دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی

در صورتی که دارایی‌های ماترک و صندوق‌ها دارای درآمد خالص سرمایه‌گذاری توزیع نشده باشند و درآمد ناخالص تعدیل شده سالانه آن‌ها (AGI) از آستانه دلاری خاصی که بالاترین گروه مالیاتی از آن شروع می‌شود بیشتر باشد، مشمول مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند.

اتباع خارجی غیر مقیم مشمول این مالیات نمی‌شوند مگر اینکه با یک شهروند یا مقیم ایالات متحده ازدواج کرده باشند و از نظر مالیاتی به عنوان مقیم ایالات متحده به حساب آیند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری

برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری، درآمد خالص سرمایه‌گذاری مقدار درآمد باقی مانده پس از کسر هزینه‌های عملیاتی از کل درآمد سرمایه‌گذاری است که معمولاً بر اساس هر سهم بیان می‌شود.

برای یافتن درآمد خالص سرمایه‌گذاری به ازای هر سهم یک شرکت، کل درآمد سرمایه‌گذاری را بر تعداد سهام موجود آن تقسیم کنید. این مبلغ همان چیزی است که به عنوان سود توزیعی سهام در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. هر شرکت سهامی عام باید درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را در ترازنامه خود فهرست کند.

اگر بتوانید درآمد ناخالص تعدیل شده یا درآمد خالص سرمایه‌گذاری گزارش شده خود را کاهش دهید، می‌توانید مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را نیز کاهش دهید. برخی از روش‌های انجام این کار شامل مشارکت در طرح‌های بازنشستگی یا خیریه‌ها، یا استراتژی فروش با ضرر سرمایه‌گذاری‌های ضررده برای کاهش مالیات است.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری

قبل از اینکه بتوانید مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را محاسبه کنید، باید درآمدی را که از هر یک از سرمایه‌گذاری های واجد شرایط خود به دست می‌آورید، تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که هرگونه کارمزد و هزینه‌های مربوطه مانند کارمزد و هزینه‌های کارگزاری را محاسبه و کم کنید. می‌توانید به فهرست درآمدهای لحاظ شده در جدول بالا، مراجعه کنید.

در مرحله بعد، باید درآمد ناخالص تعدیل شده خود را محاسبه کنید. این رقم عبارت است از درآمد ناخالص تعدیل شده شما به اضافه هرگونه درآمد حذف شده و برخی کسورات خاص مانند اقساط وام دانشجویی. برای اطلاع از وضعیت اظهارنامه مالیاتی خود، به جدول بالا مراجعه کنید. اگر درآمد شما بالاتر از هر یک از این آستانه‌ها قرار بگیرد، باید مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری بپردازید.

برای تعیین میزان بدهی مالیاتی خود از محل درآمد خالص سرمایه‌گذاری، می‌توانید از فرم 8960 سازمان امور مالیاتی (IRS) استفاده کنید، یا می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. نرخ این مالیات 3.8% است که بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری شما یا بخشی از درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده شما که آستانه های ذکر شده فراتر می‌رود، هرکدام که کمتر باشد، اعمال می‌شود. در اینجا دو حالت ساده ارائه کرده‌ایم، که در آن‌ها فرض می‌شود درآمد خالص سرمایه‌گذاری شما 25000 دلار است:

  • حالت 1: درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده شما 30000 دلار فراتر از این آستانه باشد. شما 3.8٪ مالیات بدهکار خواهید بود، اما این مالیات فقط بر درآمد سرمایه گذاری 25000 دلاری شما اعمال می‌شود، زیرا کمتر از مقداری از درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده شما است که از آستانه مشخص فراتر رفته است.
  • حالت 2: درآمد ناخالص و تعدیل شما 10000 دلار از آستانه تعیین شده فراتر رفته است. شما 3.8٪ مالیات بدهکار خواهید بود، اما این مالیات فقط به این 10000 دلار اعمال می‌شود زیرا از درآمد خالص سرمایه‌گذاری شما کمتر است.

هشدار

مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری علاوه‌بر مالیات بر سود سرمایه یا مالیات بر سود توزیعی سهام است که سرمایه‌گذار همچنان باید آن‌ها را بپردازد.

نحوه مدیریت مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری

حتی اگر از سرمایه‌گذاری‌های خود درآمد قابل توجهی کسب کنید، می‌توانید با انجام اقداماتی که درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده، درآمد خالص سرمایه‌گذاری شما یا هر دو را کاهش می‌دهند، بدهی‌های مالیاتی خود را کاهش دهید.

یکی از راه‌های کاهش درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح‌شده، به حداکثر رساندن سهم مشارکت خود در حساب بازنشستگی شخصی و سایر طرح‌های بازنشستگی واجد شرایط، یا شرکت در طرح‌های حقوق و پاداش انتقالی به دوره‌های آتی است. اگر بتوانید درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده خود را کاهش دهید تا از آستانه بالا تجاوز نکند، ممکن است اصلاً نیازی به پرداخت مالیات درآمد خالص سرمایه‌گذاری نداشته باشید.

همچنین، می‌توانید درآمد خالص سرمایه گذاری خود را از طریق استراتژی فروش سرمایه‌گذاری‌های زیان‌ده با ضرر برای کاهش مالیات کاهش دهید. با فروش همزنان سرمایه گذاری‌های زیان‌ده با سرمایه‌گذاری‌های سودآور، می‌توانید درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود و در نتیجه بار مالیاتی خود را کاهش دهید.

همچنین از طریق کمک‌های خیریه، مانند صندوق‌های امانی و خیریه بازماندگان، درآمد خالص سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.

نحوه پرداخت مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری

شما باید درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را در فرم 8960 سازمان امور مالیاتی گزارش کنید. این فرم ممکن است به نهادهایی که ملزم به پرداخت این مالیات هستند کمک کند تا بدهی‌های خود را محاسبه کنند.

رقم مندرج در این فرم به فرم مالیات اصلی مناسب منتقل می‌شود. افراد مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را با فرم 1040 گزارش و پرداخت می‌کنند. برای دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی خاصی که نیاز به گزارش مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری دارند، از فرم 1041: اظهارنامه مالیات بر درآمد ایالات متحده برای دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی استفاده می‌شود.

مثالی از درآمد خالص سرمایه‌گذاری

در اینجا یک مثال فرضی برای نشان دادن نحوه عملکرد درآمد خالص سرمایه‌گذاری آورده شده است. فرض کنید فردی 100 سهم اپل (AAPL) را به قیمت هر سهم 175 دلار و 50 سهم نتفلیکس (NFLX) را به قیمت هر سهم 170 دلار بفروشد. این فرد همچنین کوپن‌های سالانه اوراق قرضه شرکتی خود را به مبلغ 2650 دلار دریافت می‌کند و درآمدی 16600 دلاری از ملک اجاره‌ای خود دارد.

درآمد خالص سرمایه‌گذاری این فرد را می‌توان به صورت زیر محاسبه کرد:

درآمد سرمایه‌گذاری

مبلغ

سود سرمایه حاصل از AAPL : (قیمت فروش 175 دلار - هزینه 140 دلار) × 100

3500 دلار

ضرر سرمایه از NFLX: (قیمت فروش 170 - هزینه 200) × 50

(1500 دلار)

کارمزد کارگزاری

(35 دلار)

درآمد حاصل از بهره

2650 دلار

درآمد حاصل از اجاره

16600 دلار

هزینه‌های آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی

(160 دلار)

درآمد خالص سرمایه‌گذاری

21055 دلار

چه درآمدهایی واجد شرایط درآمد خالص سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند؟

درآمد خالص سرمایه‌گذاری هر پولی است که از ابزارهای سرمایه‌گذاری به دست می‌آید. این درآمد شامل بهره، سود سرمایه، حق امتیاز، پرداخت اجاره، سود توزیعی سهام و برخی از پرداخت‌های مربوط به مستمری‌ها می‌شود. این درآمد ممکن است از سهام، اوراق قرضه، املاک سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شود.

مودیان مالیاتی باید توجه داشته باشند که اگر درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده آن‌ها بر اساس وضعیت اظهارنامه مالیاتی آن‌ها از مقدار معینی تجاوز کند، ممکن است مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود شناخته شوند.

این مالیات برای دارایی‌های ماترک و صندوق‌های امانی و سایر نهادها نیز اعمال می‌شود.

چگونه مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود را محاسبه کنم؟

می‌توانید از فرم 8960 سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید این درآمد را با جمع کردن تمام درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود و کم کردن هزینه‌ها و کارمزدهای مربوطه محاسبه کنید.

سپس درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده خود را تعیین کنید.

برای هر کدام که کمتر باشد، بایستی 3.8 درصد مالیات پرداخت کنید – یا برای درآمد خالص سرمایه‌گذاری یا بخشی از درآمد ناخالص تعدیل و اصلاح شده شما که از آستانه‌ای که سازمان امور مالیاتی برای اظهارنامه مالیاتی شما تعیین کرده است، فراتر می‌رود.

آیا می‌توان از پرداخت مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری خودداری کرد؟

راه‌هایی برای اجتناب از اینکه واجد شرایط پرداخت مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری شناخته شوید، وجود دارد. نکته کلیدی این است که درآمد ناخالص تعدیل شده خود را زیر آستانه نگه دارید.

با یک متخصص مالیات یا یک متخصص مالی دیگر صحبت کنید تا دریابید که چه اقداماتی را می‌توانید برای کاهش بدهی مالیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha