۰ نفر

آیا سوفل و صدای قلبی در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵
کد خبر: 801118
آیا سوفل و صدای قلبی در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

سوفل قلب یا صدای اضافی قلب در کودکان و نوزادان یک صدای زوزه مانند و معروف به مورمور قلبی است که در اثر جریان غیر طبیعی خون در دریچه‌های قلبی، شنیده می‌شود.

سوفل قلب یا صدای اضافی قلب در کودکان و نوزادان یک صدای زوزه مانند و معروف به مورمور قلبی است که در اثر جریان غیر طبیعی خون در دریچه‌های قلبی، شنیده می‌شود. برای بسیاری از والدینی که فرزند 1 ماهه، 1 ساله یا حتی بزرگ‌تر دارند، سوفل قلبی یک دغدغه بزرگ و نگران کننده به نظر می‌رسد. به طوری که بسیاری از والدین دائماً در حال مراجعه به پزشکان مختلف هستند تا ببینند آیا سوفل قلب برای کودکان خطرناک است یا خیر؟

بایستی گفت که این صداهای قلبی معمولاْ بی ضرر هستند. اما علت شنیده شدن سوفل قلب، بایستی حتماْ‌ توسط دکتر متخصص جراحی قلب تشخیص داده شده و درمان شود.

در ادامه این مطلب قرار است تا به علت بروز صدای قلب (سوفل قلبی) در کودکان و نوزادان بپردازیم و همچنین بهترین راه‌های درمان این بیماری را به شما معرفی کنیم.

از صداهای اضافی در قلب کودکان و نوزادان خود نترسید!

صداهای زوزه مانند قلب که به عنوان سوفل یا مور مور قلبی نیز شناخته می‌شوند، اکثراً بی خطر بوده و آسیبی به سلامتی قلب نوزاد و یا کودک شما نمی‌زند.

اگر صداهای اضافی قلب در نوزادی و بعد از به دنیا آمدن کودک در طی معاینات بهترین جراح قلب کودکان شنیده شود، یک آزمایش اکوکاردیوگرافی یا همان اکوی قلب از نوزاد گرفته می‌شود. در کودکان نیز به همین صورت، بعد از تشخیص صدای قلب توسط متخصص اکو گرفته شده تا علت بروز این صداها آشکار شوند.

اگر سوفل یا مور مور قلبی در کودکان و نوزادان در اثر بیماری‌های قلبی مادرزادی به وجود آمده باشد، طی جراحی تخصصی قلب کودکان و نوزادان درمان خواهد شد.

آیا سوفل و صدای قلبی در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

چرا در قلب کودکان و نوزادان صداهای اضافی شنیده می‌شود؟

علت شنیده شدن صدای زوزه مانند در قلب کودکان و نوزادان، عدم عملکرد صحیح و منظم دریچه‌های قلب است. صداهای اضافی در قلب کودکان و نوزادان، می‌توانند به دو دسته صداهای بی ضرر و صداهایی تقسیم بندی شوند که در اثر نقص‌های مادرزادی قلب شنیده می‌شوند.

از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل شنیده شدن سوفل قلب در کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • تیروئید پرکار
  • عفونت قلب
  • بیماری‌های دریچه قلب
  • تنگی شدید دریچه آئورت قلب
  • تنگی شدید دریچه میترال در کودکان و نوزادان
  • آنمی یا کم بودن سطح گلبول‌های قرمز در خون
  • گشادی دریچه‌های قلبی به خصوص دریچه آئورت

اگر صدای مورمور قلب یا همان سوفل قلب در کودکان و نوزادان در اثر بیماری‌های قلبی مادرزادی به وجود آمده باشد، نیاز به تشخیص فوری و صحیح علت آن توسط دکتر متخصص جراحی قلب کودکان دارد. از جمله بیماری‌های مادرزادی قلبی که با مور مور قلبی در نوزادان و کودکان همراه هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود سوراخ در دیواره جدا کننده دو بطن قلب در نوزاد (بیماری VSD)
  • ناهنجاری تنگی، گشادی و یا افتادگی دریچه‌های قلبی
  • سوراخ در دیواره سپتوم قلب نوزاد (بیماری ASD)
  • کاردیومیوپاتی یا ضخیم شدن عضلات قلبی

چه زمانی سوفل قلبی کودکان و نوزادان نگران کننده است؟

سوفل قلبی در کودکان و نوزادان زمانی خطرناک است و باعث ایجاد نگرانی می‌شود که نوزاد یا کودک شما این 4 علامت را داشته باشد:

  • کبودی لب و تغییر رنگ آن (سیانوز)
  • نفس‌های پی در پی و کوتاه
  • کاهش رشد کودک
  • مشکل در تغذیه

اگر این بیماری در دوران کودکی بروز پیدا کند، فرزند شما علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

  • ابراز درد در ناحیه قفسه سینه
  • ضعف و خستگی شدید و بی دلیل
  • ناهنجاری تنگی، گشادی و یا افتادگی دریچه‌های قلبی
  • کاهش قدرت کودک در فعالیت فیزیکی به خصوص حین ورزش
  • وجود سوراخ در دیواره جدا کننده دو بطن قلب در نوزاد (بیماری VSD)

سوراخ در دیواره قلب و وجود ناهنجاری‌هایی مانند تنگی و یا گشادی دریچه قلب، بیماری‌هایی مادرزادی هستند که بعد از تولد نوزاد و طی معاینات دوره‌ای؛ توسط پزشک متخصص جراحی قلب به خوبی تشخیص داده خواهند شد.

سوفل قلبی ممکن است در کودکان سالم، عادی و طبیعی باشد. در برخی موارد ممکن است کودکی با نقص قلبی به دنیا بیاید که باعث سوفل یا صدای اضافی قلبی شود.

آیا سوفل و صدای قلبی در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

بهترین راه برای درمان سوفل قلبی در کودکان و نوزادان چیست؟

بعد از معایناتی که توسط پزشک متخصص جراحی قلب انجام می‌شود، اگر سوفل قلبی بی ضرر تشخیص داده شود؛ معمولاً نیازی به درمان خاصی ندارد. اما در صورتیکه فرزندتان به بیماری های مادرزادی قلب مبتلا باشد، بهترین جراح قلب کودکان راهکارهای درمانی زیر را به شما پیشنهاد خواهد داد:

دارو درمانی سوفل قلبی:

پزشک متخصص جراحی قلب بر اساس شدت بیماری و همچنین شرایط فیزیکی کودک یا نوزاد داروهایی را برای درمان این صدای اضافی تجویز خواهد کرد. برخی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد انعقاد خون:

این داروها از ایجاد لخته خون در اثر تنگی یا گشادی دریچه قلب در کودکان و نوزادان جلوگیری خواهد کرد. داروهایی مانند وافارین، آسپرین و ... برای درمان مور مور قلبی، تنها توسط جراح قلب تجویز خواهد شد.

دقت داشته باشید که مصرف این داروها برای کودکان و نوزادان، بدون تجویز پزشک ممنوع می‌باشد.

داروهای ادرار آور:

داروهای ادرار آور مایعات اضافی از بدن کودکان و نوزادان را خارج می‌کند. چرا که تجمع مایعات اضافی در بدن، ممکن است سلامت قلب را بدتر کند و همچنین شدت سوفل قلب را افزایش دهد.

بتابلاکرها:

این داروها اجازه می‌دهند تا فشار خون و ضربان قلب کمتر شوند و از فشاری که بر روی دریچه‌های قلب است، کاسته شود.

جراحی قلب در کودکان برای درمان سوفل قلبی

اگر سوفل قلبی شدید باشد و حتی با مصرف دارو هم از میزان صدای مور مور قلب کاسته نشود، بهترین جراح قلب کودکان و نوزادان روش‌های جراحی قلب باز و یا بسته را برای درمان انتخاب خواهد کرد.

در جراحی قلب باز کودکان و یا جراحی قلب کم تهاجمی آن‌ها، بیماری‌های مادرزادی قلب درمان شده و اگر آسیبی به دریچه قلب وارد شده باشد؛ نیاز به جراحی ترمیم و یا تعویض دریچه قلب خواهد داشت.

آیا سوفل و صدای قلبی در کودکان و نوزادان خطرناک است؟

دکتر رامین بقایی بهترین جراح متخصص قلب در کودکان و نوزادان

اگر به دنبال جراحی متخصص و حرفه‌ای در زمینه درمان و تشخیص بیماری های قلبی کودکان و نوزادان خود هستید، دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین انتخاب برای شما هستند.

دکتر رامین بقایی تهرانی پزشک متخصص جراحی قلب هستند که تجربه و مهارتی ویژه در جراحی قلب تخصصی کودکان و نوزادان دارند. ایشان دارای مدرک فوق تخصصی جراحی قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان هستند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هستند.

شما می‌توانید ناهنجاری‌های دریچه قلب و عروق کرونر فرزندان خودتان را با کمک مهارت و دانش علمی فراوان دکتر رامین بقایی همین حالا درمان کنید.

برای تعیین نوبت و آشنایی بیشتر با خدمات دکتر رامین بقایی تهرانی به وبسایت ایشان به نشانی https://dr-baghaei.com حتماً سر بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha