۰ نفر

۱۰ شغل عجیبی که دیگر وجود ندارد!

۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰
کد خبر: 733567
۱۰ شغل عجیبی که دیگر وجود ندارد!

در گذشته افرادی بودند که از راه جمع آوری زالو کسب درآمد می کردند، چرا که تقاضا برای استفاده ی درمانی از زالو در اروپای قرن نوزدهم بالا بود. تهیه ی زالو برای پزشکان کار راحتی نبود، اینگونه شد که شغل زالو جمع کنی به وجود آمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزیاتو نوشت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشتر چیزهایی که می خواهیم را می توانیم تنها با یک کلیک به دست آوریم. از کالاها گرفته تا خدمات، از طریق اینترنت می توانیم به همه چیز دسترسی داشته باشیم.

در مورد شغل های دلخواه مان چه؟ آیا به زودی هوش مصنوعی جای آن ها را خواهد گرفت؟ کارشناسان می گویند نزدیک به ۳۰۰ میلیون شغل چنین سرنوشتی خواهند داشت.

تغییر تنها امر ثابت در زندگی ما است و ما هم در ادامه می خواهیم از شغل های عجیبی صحبت کنیم که در گذشته وجود داشتند اما در نهایت به تاریخ پیوستند.

۱- با اینکه اولین ساعت زنگ دار مکانیکی در سال ۱۸۴۷ اختراع شد، در دهه ی ۱۹۰۰ کماکان به دلیل بالا بودن قیمت این وسیله استفاده از آن رایج نبود. به همین دلیل افرادی برای بیدار کردن مردم در ساعات اولیه ی صبح استخدام می شدند.

این کار توسط زنان و مردان مسن انجام می شد. آن ها با استفاده از یک چوب ماهیگیری بلند، چکش نرم یا وسیله ای نی مانند که با آن جسم ریزی را پرتاب می کردند، به شیشه ی پنجره ها می زدند تا مردم را از خواب بیدار کنند. این شغل در حقیقت مثل یک ساعت زنگ دار انسانی بود.

۲- در قرون هجدهم و نوزدهم، تقاضا برای اجساد به منظور استفاده در تحقیقات پزشکی بالا بود، اما تشریح بدن انسان در بعضی نقاط کماکان امری غیر قانونی بود.

به همین دلیل افرادی وجود داشتند که اجساد را از درون قبرها می دزدیدند و آن ها را به دانشکده های پزشکی و پزشکان می فروختند. این افراد اغلب به صورت گروهی کار می کردند.

۳- در گذشته افرادی بودند که از راه جمع آوری زالو کسب درآمد می کردند، چرا که تقاضا برای استفاده ی درمانی از زالو در اروپای قرن نوزدهم بالا بود. تهیه ی زالو برای پزشکان کار راحتی نبود، اینگونه شد که شغل زالو جمع کنی به وجود آمد.

این افراد معمولاً از پای حیوانات، اغلب اسب های پیر، برای جذب این کرم های خونخوار استفاده می کردند. البته گاهی هم پای خود را طعمه می کردند. سپس زالوها را جدا و در جایی نگهداری می کردند تا آن ها را به پزشکان بفروشند.

شغل این افراد فصلی بود و آن ها تنها در ماه های گرم سال که زالوها فعال بودند، کار می کردند.

۴- تا پیش از آنکه خیابان ها به تیرهای چراغ برق مجهز شوند، افرادی بودند که کار آن ها روشن کردن و رسیدگی به چراغ های شمعی یا گازی خیابان ها بود. آن ها معمولاً از یک میله ی فتیله دار یا قلاب دار برای روشن یا خاموش کردن چراغ ها در زمان صبح و شب استفاده می کردند.

این افراد بسیار مورد احترام قرار داشتند، چرا که خیابان های شهر را امن تر و روشن تر می کردند. امروزه تنها در معدود نقاط دنیا چراغ های گازی وجود دارد که توسط چنین افرادی روشن می شوند، امری که آن ها را بیشتر به یک جاذبه ی گردشگری تبدیل می کند و یادآوری دورانی از گذشته است.

۵- در این شغل که بیشتر توسط پسربچه ها انجام می شد، با یک مشعل روشن مسیر شهروندان را در شب برایشان روشن می کردند. این شغل تا پیش از اختراغ چراغ های گازی رواج داشت و دستمزد آن یک چهارم یک پنی بود. بسیاری از خانه ها در انگلیس هنوز بر روی دیوار بیرونی خود یک مشعل خاموش کن دارند که چیزی شبیه به یک شمع خاموش کن بزرگ است.

۶- در گذشته افرادی تحت عنوان جمجمه خوان وجود داشتند که معتقدند بودند ویژگی های شخصیتی و سطح هوش را می شود از روی شکل و برآمدگی های جمجمه تشخیص داد.

آن ها فرم جمجمه را بررسی و آن را اندازه گیری و بر اساس آن، شخصیت فرد را ارزیابی می کردند. جمجمه خوانی در قرن نوزدهم محبوبیت پیدا کرد، اما فاقد پشتوانه ی علمی بود و حالا یک علم محسوب نمی شود.

۷- ضایعات جمع کنی یکی دیگر از شغل هایی است که در گذشته وجود داشت. این افراد لوازم به درد نخور مردم را جمع آوری می کردند و به خریداران شان می فروختند. آن ها تکه های لباس و کاغذ را جمع آوری می کردند که می توانستند تبدیل به مقوا شوند و شیشه های شکسته نیز برای استفاده ی مجدد، ذوب می شدند.

ضایعات جمع کن ها در محله ها می گشتند، وسایل به دردنخور را جمع آوری می کردند و آن ها را درون یک کیسه بر روی شانه ی خود حمل می کردند. این شغل معمولاً توسط مردانی انجام می شد که به فقر شدید دچار بودند و از این راه کسب درآمد می کردند.

گرچه دیگر چندان رایج نیست، اما هنوز در برخی نقاط دنیا این شغل وجود دارد که البته با گذشت زمان دستشخوش تغییراتی شده است. ضایعات جمع کنی برای شهرهایی که سیستم مدیریت زباله ی ضعیفی دارند، مفید است.

۸- در اواسط قرن بیستم شغل محبوبی وجود داشت که در آن افرادی در پشت کانترهای شیر سودا (مشروبات غیر الکلی گاز دار) کار می کردند و نوشیدنی هایی مانند میلک شیک و نوشیدنی های طعم دار گازدار سرو می کردند.

این افراد به تبحرشان در کار با شیرهای سودا مشهور بودند، چرا که می توانستند آب گازدار را طوری پخش کنند که روی نوشیدنی کف دار شود.

۱۰ شغل عجیبی که دیگر وجود ندارد!

آن ها با مشتریان تعامل داشتند، سفارش می گرفتند، هزینه ی سفارش را دریافت می کردند و به نظافت رسیدگی می کردند. این شغل در میان نوجوان ها محبوب بود اما با افول استفاده از شیرهای سودا، تقاضا برای این شغل هم کاهش یافت.

۹- موش گیرها در گذشته برای کنترل جمعیت موش های شهر استخدام می شدند. این افراد که به سم، تله ی موش و حیوانات آموزش دیده مانند سگ های شکاری مجهز بودند، نقشی اساسی در جلوگیری از گسترش بیماری در شهرها داشتند.

۱۰ شغل عجیبی که دیگر وجود ندارد!

۱۰- در دهه ی ۱۶۰۰ میلادی، افرادی وجود داشتند که شغل آن ها ریختن گل و گیاه در نقاط مختلف محل زندگی اعضای خاندان سلطنتی انگلیس بود. این کار برای از میان بردن بوهای ناخوشایند انجام می شد، چون در آن زمان هنوز سیستم فاضلاب لندن راه اندازی نشده بود.

بریجت رامنی از سال ۱۶۶۰ تا ۱۶۷۱ این وظیفه را برعهده داشت و سالانه ۲۴ پوند برای آن دستمزد می گرفت. او برای این کار از ریحان، بادرنجبویه، بابونه، اسطوخودوس، رازیانه و دیگر گیاهان خوش عطر استفاده می کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha