۰ نفر

نشریه لو موند فرانسه بررسی کرد؛

شکاف ۸۰درصدی تولید ناخالص داخلی اروپا و آمریکا / تجربه زندگی در اروپا برای آمریکایی‌ها شیرین است اما نه بالعکس!

۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبر: 733257
شکاف ۸۰درصدی تولید ناخالص داخلی اروپا و آمریکا / تجربه زندگی در اروپا برای آمریکایی‌ها شیرین است اما نه بالعکس!

زندگی در قاره‌ای که به خاطر سبک زندگی‌اش مورد حسادت خارجی‌ها بود به سرعت جذابیت خود را از دست می‌دهد، زیرا قدرت خرید اروپایی‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

اقتصادآنلاین - آرش نصیری؛ اوایل تابستان امسال بود که آمریکایی‌ها شروع به عبور از اقیانوس اطلس برای چشیدن طعم شیرین زندگی اروپایی کردند. قیمت‌ها برای آن‌ها در اروپا بسیار مقرون به صرفه است.

وال استریت ژورنال دلیل آن را فقیر شدن غیرقابل تحمل اروپا عنوان کرده است: «اروپایی‌ها با واقعیت اقتصادی جدیدی روبرو هستند، واقعیتی که دهه‌هاست تجربه نکرده‌اند. آنها در حال فقیرتر شدن هستند.»

در سال ۲۰۰۸، منطقه یورو و ایالات متحده تولید ناخالص داخلی (GDP) مشابهی با قیمت‌های ۱۴.۲ تریلیون دلار و ۱۴.۸ تریلیون دلار (۱۳.۱ تریلیون یورو و ۱۳.۶ تریلیون یورو) داشتند. پس از پانزده سال، تولید ناخالص داخلی منطقه یورو کمی بیش از ۱۵ تریلیون دلار است، در حالی که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به ۲۶.۹ تریلیون دلار افزایش یافته است. در نتیجه شکاف تولید ناخالص داخلی اکنون ۸۰ درصد است!

مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین‌المللی، یک اندیشکده مستقر در بروکسل، رتبه‌بندی سرانه تولید ناخالص داخلی ایالات آمریکا و کشورهای اروپایی را منتشر کرد: ایتالیا فقط از می‌سی‌سی‌پی، فقیرترین ایالت در بین ۵۰ ایالت، جلوتر است، در حالی که فرانسه بین آیداهو و آرکانزاس قرار دارد. که رتبه‌های ۴۸ و ۴۹ را از آن خود کرده‌اند. آلمان هم نتوانسته وجهه اروپا را حفظ کند: بین اوکلاهما و مین (۳۸ و ۳۹) قرار دارد.

صحبت راجع به این موضوع در فرانسه بلافاصله با استدلال‌های مخالف در مورد امید به زندگی، غذای ناسالم، نابرابری و ... سرکوب می‌شود. این موضوع حتی بریتانیایی‌ها را نیز که به همان اندازه وضع بدی دارند عصبانی می‌کند، همانطور که در ماه اوت فایننشال تایمز با تعجب تیتر زد: «آیا بریتانیا واقعاً به اندازه می‌سی‌سی‌پی فقیر است؟»

اروپا (یک بار دیگر) از زمان کووید-۱۹ متوقف شده است، همانطور که پس از هر بحرانی رخ می‌دهد. تا زمانی که آلمان مقاومت می‌کرد قاره کهن مورد احترام بود. اما آلمان اکنون سایه‌ای از آنچه سابقاً بود را به نمایش می‌گذارد، چرا که تحت تأثیر کاهش گاز روسیه و موضع سخت‌تر چین در قبال صادرات خودرو و ابزارآلات خود قرار گرفته است. آمریکایی‌ها به این مسائل اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها به عنوان تولیدکنندگان ۲۰ درصد نفت خام جهان، منابع انرژی پایان ناپذیری دارند، در مقایسه با سهم ۱۲ درصد عربستان سعودی و ۱۱ درصدی روسیه. چین از نظر آن‌ها یک منطقه قراردادی دست دوم است، نه محلی برای محصولات با ارزش افزوده بالا. پیروزی تسلا باعث شده مرسدس و بی‌ام‌دبلیو از مد افتاده به نظر برسند.

قابلیت‌هایی که از کار افتادند

مطمئناً تجربه زندگی در اروپا برای آمریکایی‌ها شیرین است اما شاید برای اروپایی‌ها اینطور نباشد. همانطور که وال‌استریت ژورنال می‌گوید «زندگی در قاره‌ای که به خاطر سبک زندگی‌اش مدت‌ها مورد حسادت خارجی‌ها بود، به سرعت جذابیت خود را از دست می‌دهد، زیرا قدرت خرید اروپایی‌ها روز به روز کمتر می‌شود.» در سال ۲۰۰۸ مصرف اروپا و آمریکا در یک سطح بود. امروز این شکاف ۵۷ درصد است. طبق گزارش وال استریت ژورنال متوسط حقوق یک آمریکایی ۷۷۵۰۰ دلار است که حدوداً ۱.۵ برابر حقوق ۵۲۸۰۰ دلاری در فرانسه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha