۰ نفر

منظور از پرداخت انتقالی چیست؟ بررسی انواع آن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 713853
منظور از پرداخت انتقالی چیست؟ بررسی انواع آن

پرداخت انتقالی، پرداخت پولی است که برای آن کالا یا خدماتی مبادله نشده است.

​عموماً از عبارت «پرداخت انتقالی» برای توصیف پرداخت‌های دولتی به افراد از طریق برنامه‌های اجتماعی خاصی مانند برنامه‌های رفاهی، کمک هزینه‌های دانشجویی و حتی تأمین اجتماعی استفاده می‌شود. با این حال، پرداخت های دولت به شرکت ها – از جمله کمک های مالی بدون قید و شرط و یارانه ها – معمولاً به عنوان پرداخت های انتقالی توصیف نمی شوند.

نکات کلیدی

پرداخت‌های انتقالی معمولاً به تلاش‌های دولت‌های محلی، ایالتی و فدرال برای توزیع مجدد پول بین نیازمندان اشاره دارد.

در ایالات متحده، پرداخت‌های تامین اجتماعی و بیمه بیکاری انواع رایج پرداخت های انتقالی هستند.

کمک های مالی و یارانه های پرداختی به شرکت ها معمولاً پرداخت های انتقالی نامیده نمی شوند.

آشنایی با پرداخت های انتقالی

در ایالات متحده، پرداخت های انتقالی معمولاً به پرداخت هایی اطلاق می شود که دولت فدرال از طریق برنامه های مختلف اجتماعی به افراد پرداخت می‌کند. این پرداخت‌ها به عنوان توزیع مجدد ثروت از افرادی با حقوق بالا به افرادی با حقوق پایین یا بدون حقوق، در نظر گرفته می‌شود. این پرداخت‌ها هم به دلایل بشردوستانه و هم برای کمک به تحریک اقتصاد در مواقع بحران اقتصادی و از طریق قرار دادن پول بیشتر در دستان افراد عادی انجام می‌شوند.

انواع پرداخت های انتقالی

شناخته‌شده‌ترین شکل پرداخت انتقالی احتمالاً پرداخت‌های تأمین اجتماعی هستند، که معمولا به دلیل بازنشستگی یا از کارافتادگی پرداخت می‌شوند. این پرداخت‌ها انتقالی محسوب می‌شوند اگرچه اکثر دریافت‌کنندگان آن‌ها در طول زندگی کاری خود مبالغی را به این نظام پرداخت کرده‌اند. به همین ترتیب، پرداخت های بیکاری نیز پرداخت های انتقالی محسوب می شوند.

انواع دیگری از پرداخت های انتقالی وجود دارد. این پرداخت‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر یا حتی از فردی به سازمانی انجام شوند. این پرداخت‌ها ممکن است شامل کمک‌های فردی به موسسات خیریه یا سازمان‌های غیرانتفاعی یا حتی یک هدیه نقدی ساده از فردی به فرد دیگر باشند.

یارانه تحصیل نیز نوعی پرداخت انتقالی دولت محسوب می شود. این یارانه شامل پرداخت انتقالی به شرکت ها یا گروه های کارگری می‌شود که خدمات آموزشی ارائه می دهند یا برنامه های کارآموزی را اجرا می کنند.

پرداخت‌های انتقالی شامل یارانه‌های پرداختی به کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌شود، حتی اگر پرداختی یک طرفه از سوی دولت باشد.

پرداخت های انتقالی و اقتصاد

برنامه‌های پرداخت انتقالی اغلب در طول رکود اقتصادی شدید معرفی یا گسترش می یابد. به عنوان مثال، برنامه تامین اجتماعی توسط دولت روزولت در دوران رکود بزرگ ایجاد شد.

اخیراً، کنگره برنامه یارانه‌ای کوچک‌تری را در مارس 2020 تایید کرد که پرداخت مستقیم 1200 دلار وجه نقد به حساب اکثر آمریکایی‌ها که ارزش آن در مجموع به حدود 250 میلیارد دلار می‌رسید و همچنین پرداخت کمک مالی مستقیم اضافی به کارگران آمریکایی که از فروپاشی اقتصادی آسیب دیده‌اند را شامل می‌شد (کنگره همچنین 500 میلیارد دلار کمک مالی به شرکت های آمریکایی را تصویب کرد).

بسیاری از کشورها در دوران رکود اقتصادی کمک های نقدی مستقیم را به عنوان راهکاری برای حمایت از نیازمندان و تحریک اقتصاد به مردم ارائه می کنند. با توجه به اقتصاد کینزی، پرداخت‌های انتقالی «اثر تکاثری» دارند، به این معنی که هر دلاری که به صورت انتقالی پرداخت شود، یک واکنش زنجیره ای را به راه می‌اندازد که منجر به مخارجی بیشتر از یک دلار اولیه می شود.