۰ نفر

منظور از خطر منسوخ شدن در اقتصاد چیست؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۵
کد خبر: 712953
منظور از خطر منسوخ شدن در اقتصاد چیست؟

خطر منسوخ شدن زمانی به وجود می‌آید که یک محصول یا فرایند در معرض خطر منسوخ شدن قرار داشته باشد که معمولاً از نوآوری‌های فناورانه ناشی می‌شود.

خطر منسوخ شدن برای شرکت‌های مبتنی بر فناوری یا شرکت‌هایی که محصولات یا خدمات مبتنی بر مزیت‌های فناورانه دارند، بسیار مهم است.

آشنایی با خطر منسوخ شدن

خطر منسوخ شدن تا حدی در تمام شرکت‌ها احساس می‌شود و یک عارضه جانبی ضروری اقتصاد در حال شکوفایی و نوآور است. به عنوان مثال، زمانی که شرکتی قصد دارد در مورد میزان سرمایه‌گذاری خود در فناوری جدید تصمیم‌گیری کند، این ریسک مطرح می شود. آیا این فناوری به اندازه کافی برتر باقی خواهد ماند تا سرمایه گذاری بازده مطلوب خود را تولید کند؟ یا این فناوری به این زودی منسوخ می شود و به ضرر شرکت منجر می‌شود؟

ریسک منسوخ شدن همچنین برای شرکت‌هایی که قصد دارند مزیت رقابتی و سودآور خود را حفظ کنند به این معنی است که باید آمادگی داشته باشند تا هر زمان که یکی از محصولات، خدمات یا عامل تولید اصلی آن‌ها منسوخ می‌شود، مخارج سرمایه‌ای بزرگی را انجام دهند.

مهم

بودجه بندی برای خطر منسوخ شدن چالش برانگیز است زیرا پیش بینی منسوخ شدن و نرخ دقیق ایجاد نوآوری های فناورانه دشوار است.

نمونه ای از خطر منسوخ شدن

شرکت‌های انتشاراتی نمونه ای از شرکت هایی هستند که با خطر منسوخ شدن مواجه هستند. از آنجایی که رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند محبوب‌تر و مقرون به صرفه‌تر شده‌اند، مصرف‌کنندگان بیشتری به خواندن مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها بر روی این دستگاه‌ها به جای نسخه‌های چاپی آن‌ها روی آورده‌اند.

شرکت ناشر برای کسب توانایی لازم برای حفظ مزیت رقابتی خود، باید سرمایه گذاری خود در نشریات کاغذی قدیمی را به کمترین میزان ممکن کاهش دهد و سرمایه گذاری خود را در فناوری های جدید بیشینه سازد. حتی با انجام این تغییرات نیز باید هم‌چنان هوشیاری خود را نسبت به فناوری های جدید و غیرقابل تصوری که می توانند جایگزین روش های مطالعه رایج امروزی شوند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد، حفظ کند.

«قبرستان» بازار سهام مملو از شرکت های مرده ای است که محصولات یا فناوری آنها منسوخ شده است. به عنوان مثال، شرکت‌های فناوری Control Data و Digital Equipment از فهرست خرید «توصیه‌شده» مورگان استنلی در سال 1982 برخی از این شرکت‌ها هستند.

نکات کلیدی

کاهش ریسک منسوخ شدن به معنای آمادگی و کسب توانایی لازم برای انجام مخارج سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری در فناوری و فرایندهای جدید است.

شرکت‌های مبتنی بر فناوری یا شرکت‌هایی که بر مزیت‌های فناورانه متکی هستند، در معرض خطر منسوخ شدن قرار دارند.